Træner i jeres katte - kan de noget særligt?

Ja, jeg har faktisk en kat, der er trænet - og han er så dyyyygtig :wehu:

Jeg har lært ham, at når han får sin fiskegodbid i køkkenet, så skal han løbe
ud i haven, før han må spise den. Han får kommandoen: “Helt ud i haven,
helt ud i haven” :slight_smile:

Jeg har to videoer af ham her som bevis :slight_smile:

[ame]En kat, der hører efter - YouTube

[ame]En kat, der hører efter, II - YouTube

Vi har ikke trænet vores katte - de har trænet os :tihi:

Mine 2 nuværende kattedyr sidder pænt, når de skal ha’ mad.

Charley giver også pote, det gør Chili ikke.

Jeg har tidligere haft en dejlig NFO, som sad pænt, gav pote og rullede rund på kommando (rulleriet blev en gang for mange år siden filmet på en udstilling i Hillerød, jeg har desværre ikke fået set filmen).

Så har vi haft en (selvfølgelig også dejlig) huskat, som sad pænt, gave pote OG kyssede. Han brugte selv kysseriet, når han tiggede.

Jeg tror alle vores katte gennem tiderne har kunnet sidde pænt, når de skulle ha’ mad eller lignende.
:slight_smile:

næææh… Felix kan ikke nogen tricks, selvom jeg ihærdigt har prøvet med klikkeren (vores hund elsker nemlig klikkertræning).

Til gengæld har Felix trænet mig. Jeg er blevet rigtig god til at hælde mad op på komando, åbne døren ved et enkelt miav og - Felix’ helt store præstation - hvis han kigger ondt på mig, mens jeg sidder med uldtæppet, så er jeg også begyndt at brede det ud, så der er plads til ham også!
Jo… Felix er en god træner.

Oliver kan noget med vand… :smiley:

Han kan simpelthen grave det ud af håndvasken, så der er vand over alt bagefter… Både vægge og wc´et er drivvådt… :tihi:

Han har også endelig lært at opgangen ikke er et sted for katte… Han får godbider på gulvet i gangen når jeg går, og når jeg kommer hjem sidder han pænt ved min hoveddør og venter mens jeg går ind, mens jeg roser ham højt… :wehu:håber ikke naboerne tror jeg er alt for tosset…

Også er han eminemt til at hjælpe med at gøre rent… :thumbup:

Jeg ville rigtig gerne klikkertræne ham, men har simpelthen ikke fundet tiden til at komme igang endnu… Men det skal nok komme :thumbup:

Nogen der ved hvornår det er den ideelle alder at kliktræne??? …eller kan man ikke starte for tidligt/sent??

Jeg ved ikke, om der som sådan er noget for tidligt/for sent i forhold til at
klikkertræne, men killinger kan jo have lidt sværere ved at koncentere sig i
længere tid ad gangen, og man skal altid stoppe, inden katten bliver træt
af legen, fordi den skal slutte med en succesoplevelse. På den måde
forbinder den klikkertræningen med noget sjovt.

Andrea har lært kommandoen ‘nej’ ligefra hun var killing og retter sig efter det - for så at få masser af ros.

Hun har blandt andet lært ikke at gå over dørtrinnet til opgangen. Når jeg siger farvel til gæster, sætter hun sig pænt ved siden af mig i døren (mon jeg kan lære hende at vinke?)

Til gengæld har hun trænet mig til, at hente legetøj under sofaen :slight_smile:

Hvad gør man sammen med ‘nej’et’ løfter dem væk…eller hvad?

Min Kaiser kan sitte, dutte næsen på finger og give high five på kommando. Men man skal helst have en godbid i hånden, for at motivere ham. Ellers kigger han bare underligt op på mig, som om; ‘hallo, jeg rører mig da ikke ud af stedet, for hvor er godbidden mor??’ Haha… :smiley:

Og hvis jeg f.eks. er ved at gøre vådfoder klar, så står han bare nede på gulvet og prøver at give high five ud i luften… :tihi:

Charmerende misser :wehuu:

Her er alle trænet til, når jeg åbner skabet med deres vådfoder og tager tallerknerne frem så hopper de op på køkkenbordet og står og venter.
Desuden har vi trænet en del i, at NÅR jeg siger KYLLE KYLLE med høj fistelstemme kommer de spuuundsende og sidder og får hver deres kylle (daggamle kylling) og nogle er endda så dygtige de kan spise flere :tihi:
Gennem lang tid er der også blevet trænet intens i at slæbe kattegrus op i sengen og helst samme dag som det er skiftet…sengetøjet altså.
Alt i alt nogle dyyygtige misser :ups:
:hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop::hjertehop:

Der er en artikel om træning af killinger på min hjemmeside, hvis det er. Der har jeg samlet en smule om det

Lige nu skriver jeg på en bog, så siden ligger lidt stille, men normalt opdateres den ofte

MVH

Det eneste jeg seriøst har givet mig i kast med er at toilettræne Luffen, til at bruge mit toilet. Det tog tid, men har helt sikkert vist mig at du kan modificere adfærd - hvis du bare er stædig nok.

Lyder nu smart. Men tænkte på, hvad så rent adfærdsmæssigt med at grave/dække til osv?? Den adfærd kan de jo så ikke udføre, hvad så? :?

Kan sagtens lade sig gøre, men bli’r nok lidt dyrt i toilet-papir:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=zQbHS4YJOMc&NR=1&feature=fvwp[/ame]

Der er flere af slagsen på youtube

:slight_smile:

De fleste katter der bruger ‘mennesketoilettet’ bruger bare toilettet og smutter igen. Somregl graver/dækker de jo bare urinen/afføringen for at skjule lugten…

Man kan købe et specielt toiltbrædt til katte, det tager 6-8 uger for katten at lære det. Flere af mine venners katte går nu på toilettet som det mest naturlige i verden…

Det kan købes her

http://www.coolstuff.dk/Litter_Kwitter

jeg vil ikke sige at jeg “træner”…men alle 15 ved hvad de hedder og kommer når jeg kalder…alle kan lægge sig på komandoen “put ned” … jeg skriver kan…for det er jo katte, og passer det ikke lige dem at lægge sig, når jeg siger put ned…så lever de efter reglen “hellere gå end adlyde”…men det er sjovt at lære dem nye ting

Han kan finde på at skrabe i kummen, men det er faktisk yderst sjældent han gør det. Det kunne være hyggeligt hvis jeg også kunne træne ham i at trække ud hehe, men jeg har forliget mig med at det bliver nok aldrig.

[quote=danpia;508572]Kan sagtens lade sig gøre, men bli’r nok lidt dyrt i toilet-papir:

Der er flere af slagsen på youtube

:)[/quote]

Hahaha, hvor fedt!!:thumbup: Men en pakke toiletpapir er da vist billigere end en pose kattegrus. :tihi:

[quote=Helene;508615]De fleste katter der bruger ‘mennesketoilettet’ bruger bare toilettet og smutter igen. Somregl graver/dækker de jo bare urinen/afføringen for at skjule lugten…

Man kan købe et specielt toiltbrædt til katte, det tager 6-8 uger for katten at lære det. Flere af mine venners katte går nu på toilettet som det mest naturlige i verden…

Det kan købes her

http://www.coolstuff.dk/Litter_Kwitter[/quote]

Ja, kender den godt :slight_smile:
Vi diskuterede det bare på skolen sidst i en adfærdstime, og mange mente det lå alt for langt væk fra kattens natur og det kunne give nogle problemer når de ikke kunne udføre deres naturlige adfærd mht. at grave. Men ingen havde prøvet det i praksis, så ingen kunne sige om der var problemer med det.