Træning til udstilling?

Hej

Er lige nysgerrig for at vide, hvad en kat skal kunne, hvis den skal udstilles?

Nogle løfteteknikker? og om den skal sidde på en bestemt måde?

Det er forskelligt fra race til race hvordan de skal holdes :slight_smile: De lange slanke racer som aby, orientaler, rex mv skal strækkes, samme skal de lange “stærke” racer som maine coon, norsk skovkat mv. De korte kompakte som perser og brite skal pakkes sammen. Hellig birma pakkes lidt mindre, og europé, burmeser osv. holdes i normal form :slight_smile: Det handler om de karaktertræk ved katten som man gerne vil fremhæve :slight_smile:
Generelt er det godt hvis katten er vant til at blive holdt og løftet og puslet om af ejer og fremmede. Også sådan noget som mund og ører kig osv., det sker nemlig i dyrlægetjekket, og evt. på dommerbordet :slight_smile:

Hej Eva

Det er en maine coon :smiley:

[quote=StarZoo;491914]Hej Eva

Det er en maine coon :D[/quote]

Den skal så strækkes ud, så den bliver lang at se på :rock:

Godt nok en NFO, men sådan strækkes de, og kan så også strækkes lidt mere/bedre end det :slight_smile:

Okay, så må jeg prøve at bære ham sådan også - og også se om jeg kan vænne ham til at blive kigget i mund og ører :smiley:
Han er kun killing endnu, så ville være godt at lære ham det mens han er lille, hvis det en dag skulle blive aktuelt :slight_smile:

Tak for hjælpen :slight_smile:

Jo før jo bedre:-) De fleste lærer det hurtigt, og mange katte kan faktisk bedst lide at blive løftet sådan også selvom de aldrig kommer på en udstilling i hele deres liv:-)

Ja, det er faktisk lidt sjovt. Jeg har en, som ikke kan lide at blive holdt ind til kroppen, hvor hun vrider og vender sig.
Hun slapper meget mere af, når jeg strækker hende ud.

altså jo før han lærer det, jo bedre er det. Selv har jeg jo en lille exotic pige og hun skal holdes helt anderledes, det gør jeg ved at vi engang i mellem løfter hende op og holder hende sådan 5 min. af gangen. Mens min huskatte dreng vil jeg gerne strække ud så man kan se hans flotte mønster, han er ikke så vild med det, så vi gør det lige nu 2-3 gange om dagen, dog varer det kun 1-2 minuter

MVH
Gitte

Begge mine NFO’ er fra barnsben vænnet til at blive børstet, nusset, få kigget øre og tænder og ikke mindst at ligge i stræk. Selve det at ligge i stræk er et lidt mærkeligt udtryk - jeg strækker dem jo sådan set ikke. Men det handler derimod om at de har det godt med og slapper af når de bliver vist i deres fulde længde, og derved kan vise længden på kroppen.

Begge mine katte nyder at ligge i stræk og blive holdt sådan lidt højt oppe :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=Eife;491920]Godt nok en NFO, men sådan strækkes de, og kan så også strækkes lidt mere/bedre end det :slight_smile:
[/quote]

Prøv at ligge mærke til hvordan pigen her holder katten. Bemærk også at halen ikke ligger gemt - den er sådan pænt på den rigtige side af pigens arm sådan at man kan se den flotte lange hale :slight_smile:

Jeg havde dog godt kunne ønske mig at man kunne se kattens bagben også. Pigen viser for meget af hendes hænder i det hele taget :slight_smile:

Knus Gitte

“Pigen” er også blevet meget bedre til det. Ikke også, Eva? :slight_smile:

/Flemming

[quote=Flemming;492192]“Pigen” er også blevet meget bedre til det. Ikke også, Eva? :slight_smile:

/Flemming[/quote]

:tihi:

Jeg synes, at “pigen” gør det ok :wink:

Jeg synes, at “pigen” gør det ok ;)[/quote]

Synes nu også at Eva gør det godt , Men du kunne nu godt havde smilet lidt.

Ang. øve til udstilling vi øver med vores fra de er helt små . både at hænge ,og at blive rørt over det hele . Og ikke kun af os.
Og jeg ville nok ikke vente for lang tid , med den første udstilling .
De har letter ved at vende sig til udstilling mens de er små .

Jeg synes, at “pigen” gør det ok ;)[/quote]

Jamen det gør hun da helt klart :slight_smile: Men med lidt detaljer tilføjet her og der bliver det perfekt :slight_smile:

Knus Gitte

Ved ikke om jeg må komme med spørgsmålet her…
Men hvordan ser det ud når hun huskat holdes ?? Eller hvad man kalder det.

Huskatte kan præsenteres strakt ud, som på billedet i tråden, men det er bedst hvis det er en elegant og slank kat - hvis det er en mere kompakt kat har den det nok bedst med at blive præsenteret som en burmeser/birma/brite/perser m.fl., som ikke strækkes, men i stedet ligesom ‘sidder’.

Jeg har vist ikke lige nogle billeder - måske andre har? :slight_smile:

Noel - Der er nogle andre billeder hvor jeg smiler, men de viser katten knap så godt :slight_smile:

Jane - takker :wink:

Flemming - det ved jeg ikke om jeg er, sååeh længe siden er det altså ikke at Sandra tog de billeder (hendes killing) :smiley:

Gitte - Jep, lige pga det med halen at jeg valgte det, da det er vigtigt. Har du dog et godt tip til hvordan jeg viser mindre af mine hænder? Min egen er jo sådan at brød med alt for meget pels, at jeg ikke har tænkt over det…

Henriette - Det kommer an på huskatte. Har et billede her hvor du ser en normal bygget huskat (blå makrel) og en lidt mere cobby huskat (tortie tabby m hvid) holdt, du kan se at det er ret ens, men at der er en lille forskel i at den blå strækkes lidt mere end den tortie. Men havde man ønsket at mindske det at hun ser cobby ud, så havde man strukket hende lidt mere :slight_smile:

Her en dommer, der strækker en huskat - der normalt strækkes af ejer også. :slight_smile:

Her er der en europé, en burmeser og en brite, og man ser forskellen i hvordan de holdes :slight_smile:

Her en hel omgang strakte katte

Her er i hvert fald hånden under forparten knap så synlig, her er halen så ikke med på den rigtige side (killingen var liige lidt optaget af en dommers drille pind)