TRANEBÆR - kan det hjælpe?

Halløjsa alle videnbegærlige og kloge hovedet :smiley:

Tranebær kan hos mennesker hjælpe med at ændre surhedsgraden hos mennesker, for at undgår urinvejsinfektion.

Men hvordan er det hos katte? vil de, som er i udsat gruppe eller har problemerne, have gavn af forebyggende behandling med tranebær?

Og i såfald hvilken form og mængde skal der tilføres hver dag

Hilsen Heidi

der findes gærtabletter med tranebær…men om det virker ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd…i mine øjne

tror dosis står på pakken…har set dem i brugsen

Tranebær til mennesker virker ved at urinen bliver sur og neutraliserer sukkeret i urinen så bakterierne ikke kan sætte sig.

Man kan opnå samme effekt ved at udelukke sukker fra kosten.

Om det virker på katte er nok tvivlsomt, medmindre katten spiser Whiskas (med meget sukker).

Men for eksperimentets skyld kan det jo nok ikke skade, man skal bare være opmærksom på, at tranebær kan give mennesker megen mavesyre og mange er generet af halsbrand.

Usødet tranbærsaft er det bedste ved behandling af blærebetændelse hos mennesker. ENDELIG IKKE købe tranbærsaft med sukker!!!

Det svære ved katte er jo, at det handler om balance og ikke bare om at gøre urinen sur, som jeg kan læse ovenfor, at tranebær gør. Er pH-værdien for høj, dannes der struvitter, men er pH-værdien for lav, dannes der i stedet oxalater. Det er to forskellige typer krystaller, som over tid kan klumpe sammen og danne sten, som kan blokere urinvejene.

/Flemming

OK Helene
jeg var faktisk ikke klar over, at mennesker bør undgå sukker i kosten pga. urinvejsproblemer - klog bliver man hver dag. Hvor kan jeg læse om det? har aldrig hørt om det, ej heller via min uddannelse, men den er jo også 12 år gammel efterhånden.
Jeg ekspermenterer ikke med mine katte … så er der ikke belæg for det, så hopper jeg hellere over, hvis jeg skulle få brug for det…

Hilsen Heidi

[QUOTE=Con Meo;557188]OK Helene
jeg var faktisk ikke klar over, at mennesker bør undgå sukker i kosten pga. urinvejsproblemer - klog bliver man hver dag. Hvor kan jeg læse om det? har aldrig hørt om det, ej heller via min uddannelse, men den er jo også 12 år gammel efterhånden.
Jeg ekspermenterer ikke med mine katte … så er der ikke belæg for det, så hopper jeg hellere over, hvis jeg skulle få brug for det…

Hilsen Heidi[/QUOTE]
Det er kun ved blærebetændelse man fraråder stort sukkerindtag pga bakterier elsker sukker :0)

Mange kvindelige patienter der fx lider af diabetes uden at vide det, har ofte hyppige blærebetændelser som symptom. Når sykkersygen bliver opdaget og de ikke længere spiser sukker, så forsvinder blærebetændelsen somregl også.

Når man tjekker urinen for leukocytter, så kigger man efter blod, sukker (glukose), protein og nitrit.
Hvis man har meget sukker i urinen, så giver man bakterierne ekstremt gode vækstbetingelser. Er urinen sur (fx via tranebær eller via føde uden sukker), så kan bakterierne ikke så godt sætte sig fast på indersiden af blæren og skylles ud igen.

Undersøgelser har vist, at blot 3 dl fortyndet usødet tranebærsaft om dagen, kan holde gentagne blærebetændelser fra døren (når bakterierne enten skyldes forkert toilette, bakterier via sex, selskabsblære, for kort urinrør eller dårlige tissevaner hvor man ikke får tømt blæren ordenligt).
Tranebær hjælper ikke hvis der er tale om Diabetes eller andre urinvejssygdomme som fx nyrersten/grus mm.

Det skulle være muligt at google det hvis du vil læse mere.:slight_smile:

… Some manufacturers even add cranberries with the promise that cranberries are good for feline bladder health. This is absurd. In fact, det sugar from cranberries can increase the cat’s urine pH, actually contributing to bladder problems.
Citat: Elizabeth M. Hodgkins; Your Cat - Simple new secrets to a longer, stronger life.
Your Cat: Simple New Secrets to a Longer, Stronger Life: Hodgkins, Elizabeth M.: 9780312358013: Books
En bog der virkelig kan anbefales.

Heidi, hvis jeg skal komme med min personlige mening - som bunder i, at jeg selv mistede en kat til urinsten for flere år tilbage og alt den tid jeg efterfølgende har brugt på at søge efter erfaringer/undersøgelser/dokumentation, så noget lignende ikke skulle ske for en af mine andre katte -
så mener jeg, at den bedste forebyggelse mod krystaller/urinsten fåes ved at fodre med vådfoder, så man på den måde sikre at katten altid indtager nok væske og dermed ikke koncentrerer sin urin i den grad, som mange katte på rent tørfoder gør.

Og så, hvis man fortsat vælger at kombinere med tørfoder - at forsøge at undgå et højt indhold af korn, som er en stor synder ift alkalisering af urinen og dermed forhøjet risiko for dannelse af krystaller.

Nyere studier af tranebærs effekt på blærebetændelser hos mennesker sætter spørgsmålstegn ved, i hvor høj grad den surgør urinen - i hvert fald hvis man taler om tranebærjuice. Snarere er dens effekt på blærebetændelser nok mere baseret på, at den vanskeliggør at visse bakterier (fx E. coli) kan fastgøre sig til blærevæggen og dermed medføre blærebetændelse. Der er bedre dokumentation for den surgørende effekt af kapsler, som vel at mærke ikke må indeholde sukker.

Problemet med katte er bare, at hos hovedparten af katte med kliniske tegn til blærebetændelse og evt. urinkrystaller, der kan man ikke påvise en bakteriel infektion som årsag. Hos > 70% af disse katte finder man en steril urin - men hvor blæren er så irriteret, at katten har reelle tegn til en blærebetændelse. Dette er nok betinget af en høj koncentreret urin, hvor højt mineralindhold i kombination med alkalisk pH værdi forårsager så stor irritation af cellerne i blærevæggen, at der opstår symptomer.
Så den gavnlige virkning af tranebær mht bakterier får man altså oftest ikke hos katte.

Og man skal passe på med at surgøre urinen for meget - for det giver blot mulighed for at katten istedet danner oxalatsten - et problem der er i voldsom stigning siden tørfoderprodukter som surgør urinens pH er kommet på markedet.

Tranebær tilskud kan desuden ikke anbefales til katte med nedsat nyrefunktion, idet tranebær indeholder benzoesyre, som katte har svært ved at omsætte - og som katte med nyrepåvirkning slet ikke kan omsætte.

aloe vera kan hjælpe, en lille sjat over vådkosten skulle også have en vis effekt, men penicillin kan det ikke gøre det ud fra, men er det en kat som har tendens til urinvejsproblemer, så kan det afhjælpe til en vis grad, da det påvirker phbalancen i urinen, jeg havde på et tidspunkt en kastrat som i den grad havde tendens til sådanne problemer og det hjalp:).

[QUOTE=Churchtown;557212]Citat: Elizabeth M. Hodgkins; Your Cat - Simple new secrets to a longer, stronger life.

En bog der virkelig kan anbefales.

Heidi, hvis jeg skal komme med min personlige mening - som bunder i, at jeg selv mistede en kat til urinsten for flere år tilbage og alt den tid jeg efterfølgende har brugt på at søge efter erfaringer/undersøgelser/dokumentation, så noget lignende ikke skulle ske for en af mine andre katte -
så mener jeg, at den bedste forebyggelse mod krystaller/urinsten fåes ved at fodre med vådfoder, så man på den måde sikre at katten altid indtager nok væske og dermed ikke koncentrerer sin urin i den grad, som mange katte på rent tørfoder gør.

Og så, hvis man fortsat vælger at kombinere med tørfoder - at forsøge at undgå et højt indhold af korn, som er en stor synder ift alkalisering af urinen og dermed forhøjet risiko for dannelse af krystaller.

Nyere studier af tranebærs effekt på blærebetændelser hos mennesker sætter spørgsmålstegn ved, i hvor høj grad den surgør urinen - i hvert fald hvis man taler om tranebærjuice. Snarere er dens effekt på blærebetændelser nok mere baseret på, at den vanskeliggør at visse bakterier (fx E. coli) kan fastgøre sig til blærevæggen og dermed medføre blærebetændelse. Der er bedre dokumentation for den surgørende effekt af kapsler, som vel at mærke ikke må indeholde sukker.

Problemet med katte er bare, at hos hovedparten af katte med kliniske tegn til blærebetændelse og evt. urinkrystaller, der kan man ikke påvise en bakteriel infektion som årsag. Hos > 70% af disse katte finder man en steril urin - men hvor blæren er så irriteret, at katten har reelle tegn til en blærebetændelse. Dette er nok betinget af en høj koncentreret urin, hvor højt mineralindhold i kombination med alkalisk pH værdi forårsager så stor irritation af cellerne i blærevæggen, at der opstår symptomer.
Så den gavnlige virkning af tranebær mht bakterier får man altså oftest ikke hos katte.

Og man skal passe på med at surgøre urinen for meget - for det giver blot mulighed for at katten istedet danner oxalatsten - et problem der er i voldsom stigning siden tørfoderprodukter som surgør urinens pH er kommet på markedet.

Tranebær tilskud kan desuden ikke anbefales til katte med nedsat nyrefunktion, idet tranebær indeholder benzoesyre, som katte har svært ved at omsætte - og som katte med nyrepåvirkning slet ikke kan omsætte.[/QUOTE]

tak Lone - så kan jeg gå til eksamen ;O)

Må lige læse mere om den bog du anbefaler - jeg hader dog engelsk ;O(

KH Heidi

[QUOTE=Con Meo;557247]tak Lone - så kan jeg gå til eksamen ;O)

Må lige læse mere om den bog du anbefaler - jeg hader dog engelsk ;O(

KH Heidi[/QUOTE]

Måske jeg lige skal sætte nogle links ind, hvor bogen er til at få fat i uden told :wink:

Saxo.dk - http://www.saxo.com/dk/author/elizabeth-hodgkins.aspx
Via Abebooks.co.uk - Item no longer available - nok det billigste sted, selv incl. porto.

Og den er faktisk ganske letlæselig.

En hjemmeside, som iøvrigt er rigtigt god er denne: www.catinfo.org
Den beskæftiger sig primært med råfodring - men tager også nogle meget relevante emner op ved siden af, incl. bl.a. urinvejsproblemer.

tarkk…får jo smidt bogen i nakken på den engelske side - tusind tak

KH Heidi

Flere har brugt C-vitamintabletter med succes. Ikke at katte har noget behov for C-vitamin (de danner det selv), men C-vitamin er jo ascorbinsyre.
Du skal for det første finde en udgangsmængde at starte på. Nogen sidder med en erfaring, du må kunne bruge. Derudover skal du have fat i pH-strimler for netop at holde øje med, at urinen ligger indenfor et bestemt interval - hverken for sur eller basisk.
Ren (usødet) tranebær synes jeg nu heller ikke kan indeholde naturligt sukker af betydning. Det er jo ganske lidt katten skal have.