[QUOTE=Churchtown;557212]Citat: Elizabeth M. Hodgkins; Your Cat - Simple new secrets to a longer, stronger life.
En bog der virkelig kan anbefales.
Heidi, hvis jeg skal komme med min personlige mening - som bunder i, at jeg selv mistede en kat til urinsten for flere år tilbage og alt den tid jeg efterfølgende har brugt på at søge efter erfaringer/undersøgelser/dokumentation, så noget lignende ikke skulle ske for en af mine andre katte -
så mener jeg, at den bedste forebyggelse mod krystaller/urinsten fåes ved at fodre med vådfoder, så man på den måde sikre at katten altid indtager nok væske og dermed ikke koncentrerer sin urin i den grad, som mange katte på rent tørfoder gør.
Og så, hvis man fortsat vælger at kombinere med tørfoder - at forsøge at undgå et højt indhold af korn, som er en stor synder ift alkalisering af urinen og dermed forhøjet risiko for dannelse af krystaller.
Nyere studier af tranebærs effekt på blærebetændelser hos mennesker sætter spørgsmålstegn ved, i hvor høj grad den surgør urinen - i hvert fald hvis man taler om tranebærjuice. Snarere er dens effekt på blærebetændelser nok mere baseret på, at den vanskeliggør at visse bakterier (fx E. coli) kan fastgøre sig til blærevæggen og dermed medføre blærebetændelse. Der er bedre dokumentation for den surgørende effekt af kapsler, som vel at mærke ikke må indeholde sukker.
Problemet med katte er bare, at hos hovedparten af katte med kliniske tegn til blærebetændelse og evt. urinkrystaller, der kan man ikke påvise en bakteriel infektion som årsag. Hos > 70% af disse katte finder man en steril urin - men hvor blæren er så irriteret, at katten har reelle tegn til en blærebetændelse. Dette er nok betinget af en høj koncentreret urin, hvor højt mineralindhold i kombination med alkalisk pH værdi forårsager så stor irritation af cellerne i blærevæggen, at der opstår symptomer.
Så den gavnlige virkning af tranebær mht bakterier får man altså oftest ikke hos katte.
Og man skal passe på med at surgøre urinen for meget - for det giver blot mulighed for at katten istedet danner oxalatsten - et problem der er i voldsom stigning siden tørfoderprodukter som surgør urinens pH er kommet på markedet.
Tranebær tilskud kan desuden ikke anbefales til katte med nedsat nyrefunktion, idet tranebær indeholder benzoesyre, som katte har svært ved at omsætte - og som katte med nyrepåvirkning slet ikke kan omsætte.[/QUOTE]
tak Lone - så kan jeg gå til eksamen ;O)
Må lige læse mere om den bog du anbefaler - jeg hader dog engelsk ;O(
KH Heidi