Zappede lige forbi Animal Planet/Nat.Geographic og så noget om en ting, som var helt ukendt for mig:
Trav-seler!
Angiveligvis sætter man (i USA :? I hele verden :? ) et sæt seler på travhestes ben for at holde dem i gangarten under hele løbet - !
Er det bare mig, der har en ubehagelig fornemmelse ved dette :?
For det første: Al kommersen om “hestehviskere” har forhåbentlig udbredt det faktum, at en hests første refleks ved frygt (begrundet eller ej) er flugt! Af sted! Bl.a. fordi dens øjnes placering gør, at den kun kan se til siderne, ikke fremad.
Derfor synes jeg, at det er rent dyrplageri at fastspænde hesten i en bestemt gangart (ovenikøbet hovedsagelig af kommercielle årsager: Fortjenester ved spil på travløb).
IMHO, så er det en forholdsvis enkel sag at træne et dyr til en bestemt adfærd, hvis man sætter sig ind i dyre-artens adfærd og måde at opfatte omverdenen på.
Katte er f eks ret nærsynede, og bruger deres duft-organer til at sanse med, mere, end man skulle tro.
At der er vanskelige undtagelser må vist være selvklart
For det andet: Hvis en hest er en god traver, så bliver den i den gangart (så vidt jeg er orienteret. Der kan snildt være kommet ny viden, som jeg ikke har). Det er IMHO helt sort at regulere gangarten via seler. Det bør jockeyen gøre fra sin sulky, via træning og sin gode kommunikation med hesten.
En hest, der har tendens til at slå over i galop, bør flyttes til galopløb, og ikke sættes i travseler, synes jeg.
Men til selernes fordel taler, at da en travhest styrtede, henover hegn og det hele, så gjorde selerne, at den ikke sparkede vildt omkring sig, og den fik ingen alvorlige skader, så vidt jeg hørte. Det var eksemplet i TV-programmet.
Så spørger jeg mig, om den arme hest ikke er så traumatiseret af sådan et styrt-med-seler, at - det er helt vildt synd for den!
Hvad mener I?
Kender nogen her til udbredelsen af trav-seler?
Og hvad mener de heste-kyndige herinde ?