jeg tror ikke antallet af moderkager har noget med overlevelse at gøre, når de først ER FØDT… jeg er mere tilbøjelig til at TRO at enten har hun spist de 2 andre eller så sidder de derinde endnu…hvordan er killingernes udseende ?
Killingerne er fuldstændig ens og sad alle tre fast i samme moderkage. De blev nuldret over af fødselshjælperen, så der var kun en moderkage til alle tre. Den ene var dog mindre end de to andre og for svag til at overleve.
Det tror jeg er meget sjældent - hvis det altså er korrekt.
Det kan jeg så have min tvivl om.
Hvordan blev de født?
Først kom alle killinger og så moderkagen? Og var navlestrengene så lange, at de stadig sad fast i moderkagen, da alle var kommet ud?
Ejeren af katten så ikke selve fødslen men måtte hjælpe med navlestrengen, og de sad alle tre fast til den samme moderkage. Den mindste af killingerne døde dog efter et par timer.
Vi har en kat, der fik tvillinger - der var med 100% sikkerhed kun én moderkage.
Jeg forlader aldrig mine katte når de føder.
Spørg bare min mand … jeg er simpelthen så “høj” af glæde, når min katte føder, at jeg er vågen og lige ved siden af katten i ca. 1 1/2 døgn … kun afbrudt af en hurtig tur til toilettet, og en anden sidder “vagt” imens.
Derfor ved jeg, at der kun var én moderkage, men 2 killinger (5 killinger i kuldet)
Først troede jeg, at der blot manglede en moderkage.
Jeg ventede og ventede og begyndte faktisk at blive en anelse urolig, for tænk, hvis den sad fast indeni katten
De opdrættere jeg ringede til, for at søge hjælp, havde ikke oplevet noget lign.
De var mest tilbøjelige til at tro, at mor-mis havde spist moderkagen uden at jeg havde set det.
No way, jeg var der 24-7.
Eller at moderkagen stadig var indeni katten og snart ville blive født - det skete bare ikke.
Dette link hjalp mig til at forstå, hvorfor killingerne blev født i hver sin fosterhinde og havde hver sin navlestreng, men kun én moderkage.
Trillinger indenfor katte har jeg dog aldrig hørt om, men det kan vel også lade sig gøre, omend det nok er meget sjældent.
[QUOTE=Lindvig;611100]Vi har en kat, der fik tvillinger - der var med 100% sikkerhed kun én moderkage.
Jeg forlader aldrig mine katte når de føder.
Spørg bare min mand … jeg er simpelthen så “høj” af glæde, når min katte føder, at jeg er vågen og lige ved siden af katten i ca. 1 1/2 døgn … kun afbrudt af en hurtig tur til toilettet, og en anden sidder “vagt” imens.
Derfor ved jeg, at der kun var én moderkage, men 2 killinger (5 killinger i kuldet)
Først troede jeg, at der blot manglede en moderkage.
Jeg ventede og ventede og begyndte faktisk at blive en anelse urolig, for tænk, hvis den sad fast indeni katten
De opdrættere jeg ringede til, for at søge hjælp, havde ikke oplevet noget lign.
De var mest tilbøjelige til at tro, at mor-mis havde spist moderkagen uden at jeg havde set det.
No way, jeg var der 24-7.
Eller at moderkagen stadig var indeni katten og snart ville blive født - det skete bare ikke.
Dette link hjalp mig til at forstå, hvorfor killingerne blev født i hver sin fosterhinde og havde hver sin navlestreng, men kun én moderkage.
Trillinger indenfor katte har jeg dog aldrig hørt om, men det kan vel også lade sig gøre, omend det nok er meget sjældent.[/QUOTE]
Jeg har lige fundet mine papir med div. noter frem fra den fødsel.
killing født 20.21 … blå m/hvid
killing født 20.52 … sort smoke
21.00 2 stk. moderkager fødes lige efter hinanden
killing født 21.06 … sort m/hvid
killing født 22.51 … blå m/hvid
killing født 23.11 … blå m/hvid (blå hage)
23.20 moderkage nr. 3 fødes
01.08 moderkage nr. 4. fødes
Den sidste moderkage kom aldrig, hvem der har delt moderkage finder jeg aldrig ud af.
Det er også ligemeget Det vigtigst er/var at alle var sunde og raske.
Holder du dig vågen i halvandet døgn? Uden at sove eller hvile kun stirrende på fødekassen :?
[QUOTE=Lindvig;611112]Nej det gjorde de ikke :høhø:
[/QUOTE]
Så vidt jeg husker, har tveæggede tvillinger altid hver sin moderkage. Enæggede kan derimod have samme moderkage.
Jeg tror også jeg har haft et tvillingepar hos min søster. I hvert fald kunne jeg slet ikke se forskel på dem og så kun en moderkage ved fødslen. Det tænkte jeg nu først over efterfølgende og i princippet kan hun sagtens have født en moderkage og efterfølgende spist.
Som oftes føder kattene om aftenen eller i løbet af natten.
Jeg ER vågen fra først til sidst, og så går der let et døgn til 1 1/2 uden søvn.
Kattene føder i vores soveværelse, og under fødslen sidder jeg ved siden af fødekassen og hjælper, hvis det er nødvendigt.
Ellers ligger jeg på sengen og kigger … sover el. rævesover gør jeg ikke.
Det er efterhånden blevet en fast tradition her i huset, at der kommer en bakke med op i soveværelset med kaffe, cola, slik og kager og så sidder vi dvs. min mand, min ene søn (når han gider) og jeg og hygger os.
Når killingerne er født kan jeg bruge laaaaaang tid på bare at beundre dem og mormis.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;611113]Så vidt jeg husker, har tveæggede tvillinger altid hver sin moderkage. Enæggede kan derimod have samme moderkage.
I det link jeg har lagt ind, er en forklaring på hvorfor tveæggede nogle gange har “samme” moderkage.
Jeg tror også jeg har haft et tvillingepar hos min søster. I hvert fald kunne jeg slet ikke se forskel på dem og så kun en moderkage ved fødslen. Det tænkte jeg nu først over efterfølgende og i princippet kan hun sagtens have født en moderkage og efterfølgende spist.[/QUOTE]
Citat:
For 50% af de tveæggede har dog tilsyneladende kun 1 moderkage. Det sker hvis, de to æg sætter sig tæt på hinanden i livmoderen og moderkagerne derved vokser sammen. Så kommer det til at se ud som om, der kun er 1 moderkage.
[QUOTE=Lindvig;611112]Nej det gjorde de ikke :høhø:
Jeg har lige fundet mine papir med div. noter frem fra den fødsel.
killing født 20.21 … blå m/hvid
killing født 20.52 … sort smoke
21.00 2 stk. moderkager fødes lige efter hinanden
killing født 21.06 … sort m/hvid
killing født 22.51 … blå m/hvid
killing født 23.11 … blå m/hvid (blå hage)
23.20 moderkage nr. 3 fødes
01.08 moderkage nr. 4. fødes
Den sidste moderkage kom aldrig, hvem der har delt moderkage finder jeg aldrig ud af.
Det er også ligemeget Det vigtigst er/var at alle var sunde og raske.
Jeg har også prøvet at have tvillinger ved min huskat . En modekage med to navlestenge. Killingene kom hurtigt efter hinanden kun med få min. afstand ,og så kom moderkagen hvor begge navlestrenge var fæstet til.
Killingene lignede hinanden meget begge blå tabby piger . Men den ene vejede snart det dobbelt af hvad den mindste vejede . Så hun havde fået mest næring fra moderkagen. Og den lille Speedyrella lignede hele sit liv en stor killing, i forhold til sin storsøster fru Larsen.
Alle killinger født i samme kuld er jo x-linger ( x står for antallet af killinger født i kuldet). Normalt er de tve-æggede - og lige som hos mennesker så er tve-æggede killinger lige så forskellige som andre søskende ( i.e. ikke født samtidig). En-æggede er altid ens i udseende - så jeg er sikker på at to ( eller flere) killinger der ikke ligner hinanden som prikker - vil ikke være ægte en-æggede. Selv om de har samme moderkage
Det er rimeligt sjældent at killinger har samme moderkage og jeg har personligt aldrig set en-æggede killinger selv om jeg da har haft nogen der lignende hinanden temmelig meget
[QUOTE=Teresa Guldager;612780]Alle killinger født i samme kuld er jo x-linger ( x står for antallet af killinger født i kuldet). Normalt er de tve-æggede - og lige som hos mennesker så er tve-æggede killinger lige så forskellige som andre søskende ( i.e. ikke født samtidig). En-æggede er altid ens i udseende - så jeg er sikker på at to ( eller flere) killinger der ikke ligner hinanden som prikker - vil ikke være ægte en-æggede. Selv om de har samme moderkage
Det er rimeligt sjældent at killinger har samme moderkage og jeg har personligt aldrig set en-æggede killinger selv om jeg da har haft nogen der lignende hinanden temmelig meget
Teresa[/QUOTE]
De her er tre helt ens hankatte. Eller var - den ene døde jo.
Alt er muligt i denne verden - ikke mindst blandt katte. Men vent til killingerne er blevet voksne før du siger at de er helt ens:høhø:
Jeg har set mange killinger der så totalt ens ud i starten og som endte med at være ret forskellige. Sådan et kuld vildtfarvede somali eller abykillinger kan man godt tro alle er en-æggede mens de er små. Endnu værre hvis de alle er cinnamon/sorrel - så kan det altså være utroligt svært at kende forskel på dem i laaang tid Men som tiden går kommer de små forskelle frem ( i det mindste for os der kender racen - andre kan stadig være i tvivl )