Trist kat og bange kanin

Hej
Jeg er ny herinde
Det er en længere historie, men please hjælp hvis nogen har erfaring
Jeg har overtaget en 6år gammel Ragdoll fra min mor som desværre gik bort for 1 måned siden
Den flyttede hjem til mig , var der en uge så skulle jeg på planlagt ferie så den blev passet et 3. Sted
Fik den så tilbage efter en uge for 3 dage siden
Det var verdens mest kælne kat som spandt nærmest bare man snakkede til den.Det skal siges at den var alene i næsten 3 uger da hun var på hospitalet
Der kom én som den kender og gav den mad og vand
Den spiser og drikker , men spinder stort set ikke
Det skal lige siges ,at jeg har i forvejen en kanin som er vant til at rende ude i døgndrift og de er enkelte gange nået til kortvarigt at snuse til hinanden

Ellers jager katten kaninen
Så det er slemt for dem begge
Katten vil gerne lege men ganske kort tid
Jeg er noget anspændt over krigszonen i mit hjem
Skal jeg bare have mere tålmodighed
Kaninen er 6 år ca også
Begge er kastrerede

Måske er det bedst at finde et nyt hjem til enten katten eller kaninen? Det er synd for kaninen når den er vant til at kunne løbe frit rundt at den nu bliver jaget rundt. Sådan noget feliway spray, kan godt virke beroligende på en trist kat, så det kunne du måske også prøve?
Ps. Det gør mig ondt at høre med din mor, det er så hårdt at miste.

Mange tak for svaret
Det vil jeg prøve at købe imorgen

Velkommen til! Det gør mig ondt med din mor, men dejligt at høre, at du har taget dig af hendes kat.

Jeg kan godt forstå, du er ked af situationen. Den er heller ikke holdbar for nogen af jer - hverken katten, kaninen eller dig. Det er stressende for jer alle sammen.

Katten har været udsat for en ganske turbolent periode. Den trænger sikkert til en masse opmærksomhed og stabilitet. Men vær selvfølgelig også opmærksom på, om der skulle være grund til at svinge forbi en dyrlæge med den. Det skal du gøre, hvis den slet ikke spiser. Det kan katte ikke tåle.

Det er en god idé at prøve en Feliway som en løsning nu og her. Jeg vil også anbefale at holde dem adskilt, så katten ikke har mulighed for at jagte kaninen. Det gør bare situationen værre.

Det er almindeligt, når man introducerer en ny, voksen kat til andre voksne katte i hjemmet, at det sker ved en langsom sammenføring, så de gradvis vænner sig til hinanden, fx gennem en netdør eller ved, at døren mellem deres værelser står ganske lidt på klem, så de kan se hinanden, men ikke komme ind til hinanden.

Om det kan virke med en kat og en kanin, ved jeg ikke - især ikke nu, hvor de har fået etableret en dum relation. Det afhænger også af, om du har tålmodigheden til at prøve.

I hvert fald - hvis der ikke ret hurtigt sker en bedring, så vil det nok være en god idé for jeg alle tre, hvis du prøver at finde et nyt hjem til en af dem. Især hvis det er katten, der skal flyttes. Som sagt trænger den nok til ro og stabilitet, så hvis den skal flyttes, skal det nok være hurtigst muligt.

jah lige nu er både jeg og begge dyr stressede
Katten spiser og drikker og sover ovenpå mit klædeskab
Har lavet midlertidig løsning så den kan komme derop,men det ser ikke nemt ud for den
Tak for rådet vil købe filiway idag