Tror de mon også på julemanden

[QUOTE=Ann R;761200]Jeg siger det :regler:
He - læs: her er der vist noget jeg har fattet :)[/QUOTE]

Mjoeh men to siamesere kan jo godt få en (ensfarvet) orientaler, ikke?

Nej da. :slight_smile: Aldrig.
Orientalere kan bære et Cs gen skjult, for der skal to Cs gener til at skabe masken. Så to orientalere, der begge er bærere af genet for maske kan lave en siameser. Der er 25% chance, statistisk.
Men to siamesere har jo begge kun Cs-gener at gi’ videre. Hvis de havde andet, var de ikke maskede siamesere. Så deres afkom vil altid blive siamesere. Fuldfarvede eller tabby eller tortie - det er en helt anden historie, der ikke har noget med masken at gøre. Men maskede bliver de. Altid.

(Kan du huske teorien fra skolen med at to brunøjede forældre kan få blåøjede børn i 25 % af tilfældende, hvis de begge bærer genet for blå øjne. Men to blåøjende kan kun få blåøjede børn? Samme system)

Jeg kan huske, da min lillebror “blev prakket” en killing på.

“Jamen, hun var sådan en heeelt speciel, og meget dyr racekat!! Hun var bare så lækker, havde blå øjne , og var SÅ velopdragen! :thumbup:

Jaja, han fik en gårdkat, der var alt for ung, hvis øjne hurtige skiftede fra blå til gul. Udover hun var noget af det frækkeste og mest uopdragne, så manglede hun jo også alt i sin “katteopdragelse”.
Det var så Ebony, som jeg havde i pleje her, indtil hun desværre måtte aflives pga. sygdom, kun 2 år gammel. Hun endte med at blive en skøn, skøn kat. Min lille kysseprinsesse. :hjerte:

Men ja, så hårdt kan man blive taget et vist sted, hvis man ikke ved bedre. :s:(

Ingen tvivl, Ebony var en fantastisk lækker, dejlig og skøn kat. :slight_smile:
I dag jeg har læst og påskrevet overfor min bror, så han ikke begår samme fejl igen.
Men “hr. og fru Danmark” ved jo ofte ikke bedre.

[QUOTE=Tea;761300]
Men ja, så hårdt kan man blive taget et vist sted, hvis man ikke ved bedre. :s:(

Men “hr. og fru Danmark” ved jo ofte ikke bedre.[/QUOTE]

Nej nemlig!
Det har så altid undret mig, at man siger at man gerne vil have x-race uden at man egentlig har sat sig særligt ind i hvordan x-race egentlig ser ud! :wink:

Men ok… jeg troede også i mange år at alle blandinger med siameser og hvad som helst andet blev sorte og intet andet :smiley: for dét havde jeg fået at vide af min venindes far (jep, de havde en sort siamblanding)… Et lille kig i Politikkens kattebog klarede dog den fejlopfattelse…

[QUOTE=Ann K;761335]
Men ok… jeg troede også i mange år at alle blandinger med siameser og hvad som helst andet blev sorte og intet andet :smiley: for dét havde jeg fået at vide af min venindes far (jep, de havde en sort siamblanding)… Et lille kig i Politikkens kattebog klarede dog den fejlopfattelse…[/QUOTE]

Det har jeg faktisk også læst i gamle kattebøger :smiley:
Gad vide om ikke de brunmaskede simpelthen var så dominerende før i tiden, den farve en siameser bare “havde”, at det er forklaringen. De chokolade og blå og lilla var vist længe uønskede. Og andre farver, striber og hvad har vi - det var helt no-go :slight_smile:
At den ukendte far(?) også havde noget at skulle ha’ sagt mht udseende, blev helt ignoreret :slem:

tilfældende

Argh! Det var vist alt for sent dér :doh: :høhø:

[QUOTE=Ann K;761335]Nej nemlig!
Det har så altid undret mig, at man siger at man gerne vil have x-race uden at man egentlig har sat sig særligt ind i hvordan x-race egentlig ser ud! :wink:

Men ok… jeg troede også i mange år at alle blandinger med siameser og hvad som helst andet blev sorte og intet andet :smiley: for dét havde jeg fået at vide af min venindes far (jep, de havde en sort siamblanding)… Et lille kig i Politikkens kattebog klarede dog den fejlopfattelse…[/QUOTE]
Præcis!

Nu var min bror “heldigvis” (:?) ikke på udkig efter en racekat, men faktisk bare en sort og en hvid, så de kunne hedde Ebony og Ivory. :høhø:

Jeg fatter dog overhovedet, slet heller ikke, at det blandt hr. og fru Danmark, åbenbart er helt normalt at betale 10.000 for en syg, importeret under tvivlsomme forhold, hund - bare fordi den jo ligner en eller anden race.
Men at betale 5.000 for en kat med tavle og hele pakken? Det er jo forrykt!! :S

  • Det er i hvert fald, desværre, holdning, i de kredse jeg kommer i.