Tun på dåse til katte

[QUOTE=Sim-Sim;1144684]Hvorfor tror du hun tager på af tun?

Sportsudøvere fx, spiser rå mængder tun, der er så mange proteiner i, men det feder ikke.[/QUOTE]

Men hvis det er det eneste hun vil spise…så gør hun vel…

Hellere det end intet…men måske der er andre grunde til at hun ikke vil spise…tænder eller andet?

[QUOTE=Coon Danica;1144686]Men hvis det er det eneste hun vil spise…så gør hun vel…

Hellere det end intet…men måske der er andre grunde til at hun ikke vil spise…tænder eller andet?[/QUOTE]

En kat tager ikke meget på af 1/4 dåse tun om dagen…+ lidt tørfoder.

Enig i din sidste linie…eller også bringer Ional for meget uro ind i hjemmet…½ kg er meget at tabe for en kat…:S

[QUOTE=Sim-Sim;1144687]En kat tager ikke
meget på af 1/4 dåse tun om dagen…

Enig i din sidste linie…eller også bringer Ional for meget uro ind i hjemmet…[/QUOTE]

Nej, men hellere en kvart dåse tun end intet…

Har i prøvet Cosma vådmad? (Thai og Glory udgaverne)
Det lugter præcis som når man åbner en dåse tun - i nogle varianter er der tun, vagtelæg, hummer, lever osv.

Vores to kræsenpinde herhjemme gider ikke engang Royal canin vådmad mere (førhenværende favorit mod min vilje) efter Cosma er kommet inden for dørene. Men KUN thai og glory varianterne.

[QUOTE=ThildeL;1144692]Har i prøvet Cosma vådmad? (Thai og Glory udgaverne)
Det lugter præcis som når man åbner en dåse tun - i nogle varianter er der tun, vagtelæg, hummer, lever osv.

Vores to kræsenpinde herhjemme gider ikke engang Royal canin vådmad mere (førhenværende favorit mod min vilje) efter Cosma er kommet inden for dørene. Men KUN thai og glory varianterne.[/QUOTE]

Jeg vil os foreslå Cosma Original Tun - den lugter og ligner noget man kunne smøre på en mad, udover geléen ville gøre det lidt underligt :tihi:

Så vidt jeg husker er den et fuldfoder.

Der er flere af de her lækre strimmel-vådfodre, der kun er supplementsfoder, fordi de ikke har de rette værdier af vitaminer og mineraler! Applaws og Almo Nature dåser er ren tun i vand, akkurat som når du køber tundåser i Netto til mennesker. FP21 går også under betegnelsen supplement, men har dog faktisk flere vitaminer og mineraler tilsat, og er så vidt jeg husker korrekt på kalk:fosfor.

Johnny; du kunne jo faktisk prøve at give det højtelskede tun i vand tilsat Felini Complete, og se om ikke det glider udemærket ned stadig. Så mangler katten i det mindste ikke noget. Så er der “kun” balladen om, hvorvidt tun kan betragtes som værende katte-ernæringsmæssigt korrekt og sundt ift. tungmetaller.
Jeg har tidligere haft lavet lidt beregninger på i hvert fald magnesium-indholdet i “tun i vand” (søg evt. efter gammel tråd herinde), og fandt ikke dengang værdier, som jeg faldt på halen over, når det blev regnet om til tørstofværdier.
Tungmetaller ved vi dog reelt ikke ret meget om; tun i dåser er jo heldigvis ikke de værste, men de kan stadig godt indeholde mere, end hvad der er acceptabelt for menneskeføde, når der har været taget tests efterfølgende. Det svinger sikkert en del. Og man kan ikke fjerne tungmetallerne; det er akkurat samme problem i både katte- og menneskemad. Der findes ej heller tungmetal-fri tun, for tun kan ikke opdrættes i fangenskab.
Det kan jo bare heller ikke hjælpe noget, hvis katten vitterligt ikke vil spise andet. Mine katte kan være rigtig svære at skilde fra, “for at få madro”. De bliver meget mere fokuserede på, at de er lukket i et rum, end at de faktisk burde spise… så det er ikke nødvendigvis nemt. Men til gengæld, så har de altså godt nok efterhånden lært at spise noget mere alsidigt. Min lille frøken tandløs, der som killing ikke rørte andet end tørfoder (og som stadig elsker tørfoder), hun kan næsten slå ihjel for at få svinekød - råt som tilberedt - i dag.
Altså, om den lille kat så skal vænnes til andet, ved stadig at få 3/4 tun eller 1/2 tun blandet i, så ville det da alt andet lige være en start!
Som andre er inde på, så kan man jo også nå til et punkt, hvor det er bedre at katten har det bedst mulige liv, hellere end det længst mulige liv. Men i det mindste Felini Complete ville jeg overveje; der er en god chance for, at mis ikke tager sig af det.

Taurinmangel er jeg ikke stødt på i forbindelse med tun? Men derfor kan det jo sagtens være :slight_smile:

Er hendes appetit mindsket i øvrigt? Jeg spørger fordi da Mea tabte sig i sin tid, troede jeg også det var pga. Jako, men tog hende til dyrlægen, hvor det viste sig at være dårlige nyrer :slight_smile:

det er faktisk ikke tungmetaller jeg bekymrer mig om hos tun på dåse. Jo på den lange bane. Men SALT - der er seriøst meget salt i tun.

Jeg ville prøve ad med ren tun dåse maden ( som ikke er fuldfoder men supplement) for at nøde og forkæle hende. Og så luk bøllefrøet fra. han dør ikke af at være lukket væk 20 min et par gange om dagen- selvom han sikkert påstår noget andet.

og så som eva siger- hold lige øje med hende

appetiten fejler intet, hun vil hellere end gerne spise, hun har altid været en kat der kun spiser meget lidt af gangen, men nu hvor hun ikke får fred til at spise kniber det lidt med at få nok mad og nej ional gør det ikke i en ond mening, han vil bare gerne lege

[QUOTE=kira v;1144768]det er faktisk ikke tungmetaller jeg bekymrer mig om hos tun på dåse. Jo på den lange bane. Men SALT - der er seriøst meget salt i tun.

Jeg ville prøve ad med ren tun dåse maden ( som ikke er fuldfoder men supplement) for at nøde og forkæle hende. Og så luk bøllefrøet fra. han dør ikke af at være lukket væk 20 min et par gange om dagen- selvom han sikkert påstår noget andet.

og så som eva siger- hold lige øje med hende[/QUOTE]

vi er begyndt at gå ud i gangen med gaia når hun skal spise og der spiser hun som hun skal, men hun gider kun spise tun i vand, vi har som skrevet prøvet flere varianter vådfoder med tun, men nix det rører damen ikke
ional er så i køkkenet imens og der sidder hun ved døren og pjevser, men det tager gaia sig ikke af, hun spiser

Ja, hvordan går det med overvejelserne om en legekammerat til ham? :slight_smile:

Men hvis hun spiser normalt, hvorfor spiser hun så kun tun i vand? For det er da ikke normalt?

[QUOTE=Eife;1144868]Ja, hvordan går det med overvejelserne om en legekammerat til ham? :slight_smile:

nej det har vi ikke, så kan man jo blive ved

Men hvis hun spiser normalt, hvorfor spiser hun så kun tun i vand? For det er da ikke normalt?[/QUOTE]

gaia har aldrig gidet spise vådkost, men lige tun i vand det gider hun godt el makrel i tomat for den sags skyld, om det så er normalt el ej det har jeg ingen anelse om

tag hende og kun hende med i soveværelset om natten og lad hende spise der. byg en kasse med en kattelem hvor kun hendes chip passer og lad hende spise der når de er sammen?

Jeg har to katte som absolut ikke vil indtage nogen former for vådfoder… men så prøvede jeg med rå kylling -
og det er et hit:). De får til daglig RC -Applaws tørfoder så deres vitaminbehov er dækket. Men prøv med råt. du kan eventuelt starte med at blende
det rå kylling, men her tager de det i små stykker med velbehag…:slight_smile:

Ah, jeg misforstod, for jeg troede hun heller ikke gad tørkost, for det kan man jo også lukke dem fra og give :slight_smile:

tager i hende ud eller ham ? for hun vil garanteret ikke når hun er et “forkert” sted. prøvede at smide rynke på badeværelset med hendes kyller dengang hun fik dem. Glem det- hun stod bare og jalrede for at komme ud- også selvom jeg gik med.
så hun skal være hvor hun plejer og så må han ud.

Ifht at hun har tabt sig en smule- tror ikke i kan fede hende op med tun medmindre det er i nogle knap så sunde mængder. men forkæl hende bare med lidt, livskvalitet øger jo appetitten. Og når hun kan få fred for bøllefrøet skal hun nok hente det tabte igen.

hvis i kan lokke hende til det kan i jo tilføre lidt killinge tørkost til hendes tørre. ikke for meget, så hun bliver fornærmet - hun er tydeligvis en stædig dame

[QUOTE=kira v;1145002]tager i hende ud eller ham ? for hun vil garanteret ikke når hun er et “forkert” sted. prøvede at smide rynke på badeværelset med hendes kyller dengang hun fik dem. Glem det- hun stod bare og jalrede for at komme ud- også selvom jeg gik med.
så hun skal være hvor hun plejer og så må han ud.[/QUOTE]

Ja, jeg tænkte også, det måske var mere rimeligt at lukke Ional fra, når Gaia skal spise - i stedet for omvendt. Det er jo Ional, der er problemet, og ikke Gaia. Nu I er to, kunne den ene tage Ional med sig, mens den anden blev hos Gaia.

Mht. vådfoder med tun, så er der nok nogen, der husker, at det er sket, at FP21 er blevet forvekslet med mennesketun :cool2: Så hvis I ikke har prøvet det, var det måske et forsøg værd.

Når det så er sagt - portionsfodrer I kattene med tørfoder, siden Gaia ikke kan få tilstrækkeligt? Hvis I portionsfodrer, så skal de jo alle tre spise på samme tid. Hvis der altid var tørfoder tilgængeligt, så kunne Gaia vælge at spise på andre tidspunkter end Ional? Evt. kunne I bruge et foderbræt, hvis nogen grovæder tørfoder fra en skål?

nå nu går det nok helt i sig selv igen, for for første gang nogensiden har gaia fået tynd mave og det skyldes tun, ional har osse fået/har haft tynd mave og igår fodrede vi ikke med tun og idag er deres maver iorden igen. så nu er det kun tun en gang mellem fremover.
vi har altid tørfoder stående fremme så de kan spise som de vil, men så snart ional hører der er nogle ved truget kommer han farende, trixie finder sig så ikke i hans mobberi, så hun langer øretæver ud. men gaia går så bare sin vej uden at få stllet sin sult. men vi har idag haft gaia lukket ude i gangen sammen med sin tærkost og da guffede hun lystigt. hun sidder så ikke derude alene, for en af os sidder derude sammen med hende

Der er jo også den mulighed at lære Ional at opføre sig ordentlig i visse situationer :slight_smile: udover at han lukkes fra.
Hjemme hos os der stjæler de ikke mad hos hinanden. Ikke dermed sagt at de ikke lige skal prøve, men det har lært at man ikke tager af de andres tallerken før katten ved den er færdig, og når madmor siger nu må du gå derover så gør de det.