Tunmousse

Man skal bruge:

2 dåser tun i vand
200 gram blødt smør
1 dl Creme Fraice 18 %
Citronsaft
Salt & Peber

Hæld vandet fra tunen og kom tunen i en stor skål. Pisk tunen med en elpisker, så tunen bliver helt fin. Skålen må gerne være ret stor, for det kan svine en del :høhø:
Put smøren, creme fraichen, citronsaft og salt og peber i tunen og rør med elpisker. Der skal røres godt, da smørklumperne er gode til at gemme sig.
Tunmoussen dækkes til og hældes eventuelt i forme, og stilles i køleskabet i i hvert fald et par timer. :slight_smile:

Det er rigtig lækkert til forret med flüte, rejer og salat.
Eller på et ristet brød med salat og hårdkogte æg.

:savle:

Guf :thumbup:

Bevares det er ikke tunmousse men noget jeg tit bikser sammen. Og så er det en hel del fedtfattigere end den rigtige tunmousse.

Jeg moser tun og hytteost (kan vel også el-piskes som Blabl gør), salt/peber og så fedtfattig cremefraise for konsistensen.

Lidt karry putter jeg som regel også i, men jeg bruger også karry i næsten alt. :smiley:

Men det synes jeg er super lækkert på en tyk skive groft rugbrød. :slight_smile:

Smager også udmærket hvis man bare øger creme fraichen lidt, og dropper smøret :slight_smile:
Sådan til daglig - men en holdbar konsistens har det ikke -tihi

Og så plejer jeg i øvrigt også at rive det meste af et mindre-mellemstort løg og komme i :slight_smile: