Tynd gammelmis

14 år er altså en høj alder for en kat. Jeg tvivler på at anfaldet har været epilepsi, jeg tror mere på en lille blodprop i hjernen. Og den manglende appetit og savlet ville gøre at vi ville være meget obs på pankreatitis eller cholangiohepatitis. Måske er der allerede obs på det, jeg kan ikke helt se, hvad I har fået ud af blodprøverne :slight_smile: Men det ER en ældre dreng… Han ligner en birma? Det er sjældent jeg har haft held til at de bliver ret meget mere end 13, og jeg tør aldrig love nogen mere end et sted mellem 12-15 års levetid på sådan en…
VH
Susanne

2 Synes om

Det er en vældig høj alder. Især for en kat, der blev spået ikke at blive 5 år.

Dyrlægen havde været inde på neurologisk problematik i sidste uge, da den savlen var ret markant (og anderledes end f.eks kvalmesavlen) Men vi ville afvente prøverne.

Efter anfaldet var overstået og efter han “kom tilbage” i sig selv efter det, så gik der ca en halv time, så kvikkede han vældigt op. Spiste en halv skål dåsemad, drak lidt “sovs”, hoppede op i vindueskarmen, ned i en skuffe i reolen, op på hylderne og spandt som han normalt gør. Efter en halv times fuld fart faldt han i søvn igen.

Min dyrlæge valgte at besvare mit skriv ved at ringe mig op. Vi har valgt at sætte ham på en lav dosis epilepsimedicin, som jeg har hentet på apoteket. Hendes bekymring var, at han nok ikke kan tåle endnu et anfald, så vi skal købe os tid til at se prøverne og lige få hoved, hjerte m.m. med.

I morgen tidlig burde der være prøvesvar. Tirsdag morgen ringer den dyrlæge jeg har snakket med igen i dag (hun er der ikke i morgen, men de andre skal ringe til mig med svar alligevel)

Det er svært at trække stikket, når han ellers har haft det så fint. Hvis nu det er noget, der kan fikses, så vil jeg have svært ved at trække stikket efter kun 5 dage, hvor vi endnu ikke har prøvesvar. Lige nu sover han sødt ved siden af mig og er helt klar og kontaktbar, når jeg nusser ham.

Og jo, han er en Birma :heart: den dejligste og bedste og mildeste kat.

Vi skal ikke have kat igen lige foreløbigt uanset hvad. Vi har vores skovblandingskat (endte på vores dørtrin forhutlet og forkommen for nogle år siden og blev boende efter fremlysning) og så må vi nøjes med hende. De to har aldrig været synderligt glade for hinanden. Jeg har lovet min datter en Birma, når hun flytter hjemmefra, men der går lige nogle år endnu, da hun kun lige er blevet 13.

3 Synes om

Bare for at gøre det endnu mere kompliceret, har han nu leget killing og dernæst spist resten af dåsemaden, drukket resten af "sovsen’ og er dernæst faldet i søvn midt i et killingeflip…som da han var 16 uger.

9 Synes om

:kram:

1 Synes om

Det lader til at epilepsimedicinen har en positiv effekt. Han er træt, men det er forventet bivirkning, der burde aftage indenfor 1-3 uger. Til gengæld spiser han. Bedre end han har gjort længe. Når han er vågen, så vil han lege med alt muligt og opfører sig i det hele taget meget ungdommeligt. 10 min og så skal der soves igen. Men hvis det her er den nye hverdag, så har jeg god samvittighed :heart: Når jeg har snakket med dyrlægen i morgen, forventer jeg at lukke ham ud af soveværelset og ind i resten af huset.

6 Synes om

Sløret billede, men klare øjne og gang i ham

14 Synes om

:kryds: for at I får flere gode år med jeres dejlige kat

1 Synes om

Alle blodprøver er normale (undtagen den vanlige lever) Han spiser, drikker og leger (sover en del, men det gør gamle katte jo helt af sig selv) Vi har nu åbnet døren til soveværelset, så han kan gå i huset. Hvilket han har besluttet sig for ikke at gøre :joy: nu bor han lige så godt herinde. Han skal trappes ud af binyrebarkhormonet efter weekenden og så skal han fortsætte på epilepsimedicin resten af livet så vi mindsker risikoen for et nyt anfald. Alt med den voldsomme savlen har formentlig været optakt til det store anfald søndag. Så nu med leversyg epilepsikat, der endnu engang trodser alle odds :heart:

9 Synes om

Dejligt han er rettet op. Tip til en gammel dreng: Ugentlig vejning, så man kan følge lidt med. Min gammelfar vejes hver torsdag eller fredag - de sidste 2 gange har han vejet “ERROR” :slight_smile: Men det er ikke skidt, for det er tegn på at han har taget på.
VH
Susanne

2 Synes om

Tak, vi er rigtig glade for, at han tager en tørn til :smiling_face_with_three_hearts: Han har været rundt i huset og sætte duftmærker med kinden. Der lugter nok alt for meget af hende skovmissen :joy: Han er gået tilbage i soveværelset - det er også luksus med alt det ekstra gode mad derinde.

Jeg vejer ham jævnligt, men det er ved at veje mig selv med og uden kat. Min køkkenvægt er ikke stabil nok til ham. Han har tabt sig lidt i det her forløb, men ikke meget. Jeg vil prøve at sørge for det er en ugentlig ting.

3 Synes om

Det var gode nyheder. :hugs::smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Alt efter hvor I bor i landet, så er der en babyvægt til salg herinde til rimelige penge. Det kan være en god måde at få vejet kattene på :slight_smile:

Tak, jeg tænker dog, det nok skal gå med den anden vægt. Den er præcis med 100gram, og jeg behøver ikke vide, hvis det er 17 gram op/ned.

Vi har stoppet medicinering, da bivirkningerne var alt for kradse. Vi snakkede om, at han jo kun har haft det ene anfald - godt nok med lang optakt (tirsdag startede det og søndag fik han det regulere anfald) Muligvis han aldrig vil få et igen.

Vi gav medicinen nogle uger, da vi godt vidste, der skulle tid til ift bedømmelse af bivirkningerne. Men han blev aldrig helt sig selv. Alt for slinger i bagparten, komasøvn og vigtigst af alt så stoppede han med at spinde.

Vi tog derfor en kalkuleret risiko og har stoppet medicinering. Den tid, der skal være, skal være kvalitetstid og ikke tid med en zombiekat. Måske får han er anfald og så må vi sige farvel. Men måske gør han ikke og så er den sidste tid god.

Vi ved godt, vi ikke får 5 år mere, nok ikke engang 1. Men den tid vi skal have, skal vi have med vores kontaktsøgende kat, der spinder af glæde, når vi putter hovedet ind til ham :heart:

11 Synes om

Det lyder som en god beslutning :ok: Er han blevet sig selv igen?

2 Synes om

Ja, det synes jeg. Tak fordi du spørger. Han sover stadig en del, men hånden på hjertet, så gjorde han nok også det før. Jeg tror godt, man (jeg) kan blive hyperopmærksom. Han virker tilpas. Han spiser, drikker, spinder, leger (som han faktisk ikke har gidet i nogle år) Han hopper fint op i højderne. Han sover i forskellige rum, så han bevæger sig rundt. Han er en anelse slinger I bagparten, hvis underlaget er ustabilt som f.eks en dyne eller nogle gange kattegruset. Vi leger med en drillepind ham i små doser, som fysioterapi for bagparten. Han kan fint lege skabsmonster

16 Synes om

Det er på en og samme tid en meget smuk og vemodig tid når man godt ved at det lakker mod enden. Dejligt at I alle nyder den. :heart::hugs:

1 Synes om

Hej alle. Bare en update herfra lige over 3 uger efter medicinstop. Det er stadig den bedste beslutning vi har taget. Han er kvikket yderligere op og er helt som før. Ingen slinger i bagparten og han hopper fint meget højt op på reoler mm. Han er glad, spiser, drikker og vil kæle. Så mine forhåbninger er at han endnu engang har taget fusen på os alle og tager flere år :heart:

13 Synes om