Tynd gammelmis

Hej alle kloge kattefolk.

Jeg håber I kan hjælpe. Jeg har en gammel kat på 14 år. Han har en leverdefekt, som han har levet med i 13 år. Den betyder, at han ikke tåler for fed kost som f.eks A/D. Defekten burde have taget livet af ham for snart 10 år siden, men komplet tossede levertal til trods, har han stortrivedes alle årene.

Han har altid været meget slank og udelukkende spist, når han var sulten. Sådan er det stadig. Men med nedsat aktivitet kommer mindre muskelmasse og vægttab (både muskler og sparsomt fedt). Jeg vil rigtig gerne give ham noget, der kan hjælpe ham til at holde vægten, men al seniorfoder jeg finder, er beregnet til at katte bliver tykkere med alderen. Dyrlægen foreslog noget vådkost (Hills senior mener jeg), som katten nægtede at røre. Man er vel Birma og kræsen.

Har I nogle gode forslag til en lidt for tynd seniorkat, der ikke tåler for højt fedtindhold i maden?

(Han følges af dyrlægen, men tænker kattefolk ofte har gode indsigter og erfaringer at trække på. Evt forslag vil blive vendt med dyrlægen inden vi starter noget)

1 Synes om

Jeg fodrede min gamle Frida med nedenstående. Der var fedtstoffer i til leddene. Hun blev 18 år. Ville han kunne tåle det tror du?
Så tænker jeg også det handler om livskvalitet så en lille piskefløde i ny og næ ville han kunne tåle det? :thinking:
Det er jo altid en balancegang og et valg vi tager.

Tak for svaret :slight_smile: Jeg vil kigge på foderet. Jeg tror ikke, fløde er vejen frem for ham. Han har det heldigvis stadig godt - er bare tynd. Jeg har også kigget lidt på Royal Canin 12+, som er det eneste foder, jeg hidtil har fundet, hvor der står noget om vægttab og tab af muskelmasse hos seniorkatte. De andre har mere fokus på kattene ikke bliver for tykke.

1 Synes om

Mirtazapin er en appetitfremmende medicin, der bruges til nyrekatte. Du kan evt. snakke med dyrlægen om det også kunne være noget til en leverkat? :smil:
RC har jo coating, og mange katte bliver for tykke på det, da de overspiser, så det kan også sagtens være sagen her :hoho:

Ja, jeg tror, jeg vil kigge nærmere på royal canin. Både våd og tørkost. Han spiser jo egentlig fint nok, det har bare aldrig været for meget. Han har udover første anfald fra leveren altid været komplet vægtstabil på 3,9 - 4 kg. Men nu sover han mere og rører sig mindre, så musklerne svinder helt sikkert og dermed også vægten. Plus tiden til at spise bliver kortere, når man går fra at sove 23 timer i døgnet til 23 timer og 15 min :laughing:

Vi har altid mad stående, men jeg tænker det bliver noget med små og ofte portioner af de ekstra seniorvenlige. Kun fordi den anden kat helst ikke skal i det. Hun er bestemt meget mere…storpelset :laughing: Hun har ikke brug for de ekstra kalorier plus hun ikke helt er senior endnu med sine 6.5 år.

3 Synes om

Ja, og jeg kan anbefale at have i lufttætte beholdere, kun hælde en mindre mængde op i den man tager fra dagligt, og kun give lidt af gangen. Katte fristes rigtig meget af dufte fra maden, så jo længere tid det står, jo mere kedeligt og duftløst er det :smil:
Og så kan mere fysisk og mental aktivering måske også hjælpe? Leg med drillepinde, klikkertræning osv.? :smil:

Tak, jeg vidste jeg skulle skrive her. Om ikke andet for at få mine egne små grå i gang.

Jeg bruger allerede to spande (en med posen i og så en mindre en jeg tager fra), men jeg skal nok have fat i 2 mere, når jeg skal prøve at sikre det primært er ham, der spiser maden og ikke den runde skovkattetykling. :+1:

Jeg tror ikke, jeg får ham efter en drillepind eller lign. Han tager et par gange om ugen sådan en killingetur, hvor han løber rundt (stadig i anstændigt tempo dog), gerne ind under sofaen og op på reolerne. Men hvis nogen vil lege med, så stopper han og går i seng :laughing: Han er det blideste væsen og har altid været mere til nus end leg. Den anden, hun elsker at lege med drillepinde, papirskugler, taperuller, hunden, ja alt. Der er han mere afdæmpet.

Han har en rigtig dejlig blød seng foran brændeovnen og han elsker den om dagen. Den anden kat går aldrig i den. Om natten sover han hos min 12 årige datter. Det har han gjort fra hun blev født. Han viger ikke fra hendes side (hun har to hovedpuder - en til dem hver) Han virker stadig mentalt kvik, selvom han nogle gange stirrer ind i væggen og Miaver midt i sit killingestunt.

5 Synes om

I sit eget lille pudefort :smiling_face_with_three_hearts:

13 Synes om

14 Synes om

:heart:

1 Synes om

En kort opdatering er, at han er meget glad for Royal Canin 12+. Så det var vejen frem ift hans meget kræsne adfærd.

Desværre er han lige nu blevet syg og er dagsindlagt ved dyrlægen. Han får væske, binyrebarkhormon og kvalmestillende, mens vi venter på de udvidede blodprøver, der desværre først kommer svar på i morgen. Det er ikke nyrerne og leveren er kun så skæv som den plejer. Dyrlægen mistænker stofskiftet ikke fungerer. Vi krydser fingre for at der findes en årsag, som kan afhjælpes, så han kan sove hos os mange år endnu :crossed_fingers::heart:

6 Synes om

Godt, at I fandt noget foder, der kunne du. Jeg håber, at blodprøverne giver svar, I kan bruge konstruktivt.

krydser fingre for ham herfra :hjerte:

Tak for tankerne. Vi er hjemme for nu. Han savler helt tosset. Der ligger simpelthen en sø, hvor han har sit hoved. Han kan slet ikke kontrollere mundvandet. Han har aldrig savlet før. Han er ikke forgiftet, har ikke en allergisk reaktion. Han har ikke kvalme (spiser til trods for de massive vandmængder ud af munden) Han har fået kvalmestillende og binyrebarkhormon for at symptombehandle, mens vi venter på svar, men det virker ikke. Han var ret dehydreret, da han blev indlagt i morges. Han nægter at drikke og spise vådt lige nu, men spiser gerne tørt.

Nyretallene var pæne. Leveren var som vanlig. Vi mangler svar på stofskifte og en blodprofil/røde/hvide blodlegemer, der kommer i morgen.

Savleriet driller dyrlægen, for det ville give mest mening hvis det var kombineret med manglende appetit. Umiddelbart reagerer øjne m.m som det skal, men der er også mistanke på noget neurologisk. Det kom hurtigt og uden umiddelbar grund. Indtil i går havde han det godt.

Jeg er vildt træt, og det er mislingen også, så vi går ind og putter i sengen sammen (med håndklæder under, for der er lige så vådt som hvis han tissede) og håber på svar i morgen :crossed_fingers:

2 Synes om

Træt mis i sin lille sø af savl

4 Synes om

Når han nu ikke vil hverken spise eller drikke, har dyrlægen så ikke givet dig noget oralade med hjem? Det er en elektrolyt opløsning der kan holde dem med væske og gives med sprøjte når de ikke vil drikke selv. Hvis han savler så meget og bliver ved kan det risikere at påvirke hans væskebalance.

Når han nu heller ikke vil spise så måske også Virbac nutri-plus gel HVIS hans lever kan tåle den gel?. Det er en ekstra næringsrig gel bla til syge og svage dyr.

God bedring

1 Synes om

Han fik 400ml væske i dag og vi skal derind igen i morgen eftermiddag. Så vil jeg høre om oralade :+1: Det kan sagtens tænkes det er savleriet der gør, at han var så dehydreret i morges.

Rent lommelogisk tænker jeg også, at når han har munden fuld af savl hele tiden, så er han mindre tørstig - og derved ikke drikker, det han skal. Det kan også være derfor han går fra vådkosten. Han spiser fint tørkost. Ca en gang i timen går han hen og tager nogle mundfulde. Også om natten og sikke det larmer (vi har isoleret ham og mig på eget værelse med egen bakke, mad og vand så jeg kan holde øje med ham)

1 Synes om

:kram: :hjerte:

Han fik høj dosis prednisolon i 2 dage og derefter nedtrapning. Det er 100% symptombehandling. Blodprøvesvar er nemlig ikke kommet, da selve serum strandede i transporten pga snestorm. Serum er fremme, så der burde være svar i morgen :crossed_fingers:

Han har haft det ok de seneste dage. Han stoppede med at savle på prednisolon. HAN Spiser ikke meget, men drikker “sovs”. Han er ikke dehydreret. Han tisser fint. Vi venter på ok afføring (der har været lidt, men meget tørt)

Desværre fik han her til eftermiddag et voldsomt krampeanfald. Han er ude af det igen og ligger nu og sover, forståeligt nok.

Så måske årsagen til savlen skal findes i at han har fået epilepsi. Jeg er virkelig i tvivl, om jeg skal starte ham på fenemal/epilepsimedicin. Jeg synes jo bestemt han skal have en chance og gerne blive 24 år. Samtidig er hans appetit ikke prangende. Han sover hele tiden og har på intet tidspunkt brokket sig over at være lukket på værelse (noget han bestemt ville have klaget over normalt) Hans lever er svækket (og måske årsagen til kramperne?) Vil jeg prøve for min og min datters skyld, eller for hans?

Jeg har skrevet til dyrlægen og assistenten har allerede givet mig en tid til i morgen. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal med den tid. Om jeg skal bede om medicin eller sige farvel til min 14 årige vidunderkat

Der kommer en tid hvor Vi må tænke på dyret og ikke os selv. Det er SÅ svært at tage den beslutning. Og jeg tror de fleste af os måske trækker den lidt længere end vi egentlig skulle. Jeg tror jeg ville bede om dyrlægens ærlige mening. Og skulle Det være tid at sige farvel til jeres skønne mis så husk, at der er så mange dejlige katte, der ville elske et hjem som jeres. :heart::heart::heart::heart:

6 Synes om