Min mor har en hankilling på omkring 4-5 mdr. Den har tynd afføring konstant. Hun spurgte så dyrlægen og h*n sagde orm. Hun gav ormepille, men det hjalp ikke.
Jeg foreslog hende at bruge zoolag. Og afføringen var ganske rigtig ved at komme i rigtig form. Men så gav hun ham mad og så var afføringen ellers tynd igen.
Jeg har ingen ide om hvad det er… Det er kommet pludseligt…
Uhh kender det desværre godt Har hun lige fået killingen (måske stress?), er det ordentligt foder til killinger? Prøv med kogt torsk og stadig zoolac Knus.
[quote=Natascha;72916]Jeg foreslog hende at bruge zoolag. Og afføringen var ganske rigtig ved at komme i rigtig form. Men så gav hun ham mad og så var afføringen ellers tynd igen.
Hov… det var ikke lige ment på den måde. Hun har givet ham zoolag i 2 dage hvor afføringen begyndte at stabilisere sig… Og så sagde hun at hun så gav ham noget killinge foder og så blev det tyndt igen.
Han har self fået mad i de 2 dage… Om det så var killingefoder eller andet mad det ved jeg ikke lige…
Min dyrlæge har sagt at hvis det lader til at være “uden grund” at katten har dum mave så kan det være fordi den ikke kan tåle sit foder, og det behøver ikke have været sådan fra starten, det kan opstå uden man kan sige hvorfor, ellers kan det være den bliver overfodret(?) det var endnu en mulighed dr.dyr gav mig da der var bøvl med ninjas mave…hun har fået sin ormekur og er frisk og sund bortset fra at hun i ny og næ får lidt dum mave, men der hjælper det at give hende skånekost eller skifte mærke på maden et stykke tid…
Det kan være maden, det kan være orm, det kan være bakterier, det kan være så meget andet.
En dyrlæge ville anbefale skånekost i første omgang. Hvis det virker, kan man så gå over på noget specialfoder, der er mildt mod maven (køb det hos dyrlægen!)
Afføringsprøve ville jeg nok vente med til ovenstående er forsøgt
Min erfaring er, hvis det er en mindre ubalance, at miraklet er IAMS HAIRBALL - det og kun det. Bedring ses hurtigt - er der ingen bedring indenfor en uge - så er det en afføringsprofil.
IAMS Hairball er det foder der har det højeste fiberindhold - og det foder der igen og igen anbefales på de Amerikanske lister jeg læser med på.
jeg led meget af det med hulk også… men så skiftede vi fodermærke og der har ingenting været siden¨. så jeg ville foreslå hun prøvede det. og i stedet for zoolac så noget der hedder et eller andet med pro hun kan få hos sin dyrlæge. pro-kolin tror jeg det hedder
Mit forslag er at lade den faste i et døgn, hvor den kun får kogt kold vand. Derefter ville jeg sætte den på w/d, som har et højt fiber indhold. Det kan købes hos dyrlægen.
[QUOTE=Gitte;73352]Mit forslag er at lade den faste i et døgn, hvor den kun får kogt kold vand. Derefter ville jeg sætte den på w/d, som har et højt fiber indhold. Det kan købes hos dyrlægen.
[/QUOTE]
Et rigtig godt råd, hvis det var en voksen kat, men jeg ville aldrig faste en killing.
Mit råd er en slags foder og Zoolac til at stabilisere med. Når hun så evt. med tiden vil give den noget andet, så skal det ske meget meget langsomt… dvs hun skal blande med det oprindelige foder og så langsomt blande mere og mere i af det nye -thumbs