Tynd mave, hvornår skal man overveje skånekost?

Mine små killinger skal til at overgå til nyt foder. Sådan set bare RC 36 i stedet for 34.

Men siden de har fået det nye foder har det fået mere og mere tynd mave. I starten var det fint, da de begge har haft lige lovlig hård mave. Men nu begynde de for det første at gå på toilettet med stort flere gange om dagen (normalt gik de 2 gange, nu går de 4-5 gange!!) Og det er tyndt nok til ikke at være runde længere, men bare en klump snask. Dog ikke helt diarré (endnu).

Jeg overvejer at give dem kogt kylling eller fisk. Men hvornår bør man gøre det? hvor lang tid skal man se tiden an, så det også får en chance for at vænne sig til det nye foder?

Også lige det der med A38, som jeg har læst nogen gør det i. A38 er jo et mælkeprodukt, hvilket må indeholde Lactose? som jeg mener missernes mave heller ikke har godt af?

Mvh Lilly og Spartas lidt bekymrede mor.

Jeg ville give dem skånefoder i en periode og så ellers droppe det nye foder og finde noget andet, de bedre kan tåle :slight_smile: Med skånefoder mener jeg i første omgang kogt kylling eller fisk, gerne moset i en del af kogevandet for at få så mange vitaminer med som muligt.

Jeg har endnu ikke oplevet/hørt om katte, der havde problemer med surmælksprodukter som A38. Det er blot ikke alle, der vil spise det og så er man jo lige vidt :wink:

Istedet for A38 som mange katte finder for bittert i smagen, vil jeg anbefale dig dette produkt Thise Acido- kattene elsker det, og det store indhold af lactobaciller virker meget bedre end Zoolac på tube.

Hvor kan det købes Camilla ?

I Superbrugsen har de det ihvertfald. Det har en dejlig sød smag, som kattene elsker…og så koster den kun 16.95 he he

Tak for råd begge to.
Men min lille pige mis, vil hverken spise A38 eller kogt kylling:(.
Sparta spiser hvad som helst, så der er det ikke noget problem. Men Lilly er mest ramt af dårlig mave og vil kun have tørfoder eller vådkost. Hun skal jo have mad, skal jeg køre hende tilbage på babycat igen? eller give hende den vådkost som hun er vant til at få. Men ren vådkost vil jo heller ikke gavne.

Man bliver så bekymret. Hun er tydeligvis sulten, men kræsen.

Hvis babycat ikke har givet hende problemer, kan det være en idé i første omgang og når maven så er i orden, kan du lave et stille og forsigtigt foderskifte over en periode.

Men hold godt øje med hende, for hun må ikke have dårlig mave særligt længe, før det er bedst at tage hende til dyrlægen :slight_smile:

Jeg fik lokket lidt kylling i hende ved at blande saften fra hendes vådfoder i. Ved nogen om man kan få “juice” ala saften fra vådfoder til misser?

Jeg overvejer allerede nu at tage hende til dyrlægen. Men folk jeg snakker med synes jeg er pylret. Men vi skal på 4 dages weekendophold og min veninde skal passe dem og jeg har ikke lyst til at overlade dem, hvis de ikke er raske! De blev vaccineret og tjekket hos dyrlægen for en uge siden og der var det rigtig fint alt sammen.

Men er babycat og Kitten 36 fra Royal Canin så forskellige? Vi startede med at blande de to half&half og det så der ikke ud til at være problemer i. Men da babycat var tom og de kun fik kitten 36, så gik det galt.
Under alle omstændigheder vil jeg få fat i det gamle foder, så de kan få det mens vi er væk.

Jeg synes ikke, du skal lade dig diktere af “folk du snakker med”, med mindre det er folk, der er eksperter i katte. Du skal følge din egen mavefornemmelse og dit kendskab til katten.