Jeg har en kattekilling (Plet) på godt 6 måneder og han har siden i søndags haft tynd mave og har lavet det udenfor hans kattebakke:( og han virket flov hver gang han har gjort det. Her til morgen er det rigtigt tyndt og ildlugtende og han også begyndt at kaste op:(. Nu er det ved at være 1 1/2 time siden sidst han kastede op men desværre har han lige kastet op igen og det noget slimet noget men ikke ret meget og der er ikke mad i det, så håber snart at han er færdig. Han har ikke drukket noget vand endnu og virker træt men det er jo klart. Jeg vil ikke tage kontakt til dyrelægen endnu, da jeg vil prøve at faste ham i 12 timer og se hvordan det så går med ham. Han har lidt af tynd mave lige siden vi fik ham og han har også været en del gange til dyrelægen vedr dette og dyrelægen er inde på at Plet muligevis har en sart mave, men har ikke givet ham foder for dette.
Vi er ved at være lidt trætte af hans tynd mave og det at han ikke vil gå i sin bakke, så nu bliver der indkøbt en kattelem samt at jeg har bestilt noget foder til akut diarre og sart mave.
Har brug for nogle gode råd, da det er første gang jeg har kat og lidt i vildrede:?.
Har brug for nogle gode råd til hvordan jeg ud af dette, da jeg helst ikke vil til dyrelægen igen, da jeg ikke tror at han fejler noget alvorlig
Rigtig tynd og ildelugtende afførring sammen med opkast ville trigge tur til dyrlægen her i hytten.
Hvis det har varet siden søndag og kun er blevet værre (har ikke drukket vand, virker træt) ville jeg SLET IKKE betænke mig.
Hvorfor vil du ikke til dyrlægen :?
Kan du ikke evt ringe og tale med dyrlægen :?
Hvordan har du forsøgt at afhjælpe siden i søndags :?
Hvis du vil vente 12 timer og se tiden ad og han er sløv og evt dehydreret risikerer du istdet at måtte tage til vagtdyrlæge…
[QUOTE=danpia;745989]Vivi, hvad mener du så er aktuelt i dette tilfælde ?
Katten (killingen) har haft tynd aff siden søndag, det er blevet værre…[/QUOTE]
Det kan jeg ikke vurdere ud fra en beskrivelse.
Jeg har haft en kat, der har haft tynd mave i flere måneder, men som ellers havde det fint - og andre har det meget skidt med tynd mave blot et par dage.
En killing bør man klart reagere hurtigt med - og fremfor alt må den ikke dehydrere.
Hvad har dyrlægen gjort indtil nu andet end mene han har en sart mave? Er der taget test på afføringen?
Når han også kaster op er det ikke lige en faste han har brug for, en killing dehydrerer hurtigt også i hans alder. Killinger har en superhøj forbrænding så det er vigtigt at han kan optage næringsstoffer, hvilket er svært hvis han har haft diarré i længere tid.
Jeg kan godt forstå det er irriterende med afføring på gulvet, men han kan åbenbart ikke holde sig. At begynde at lukke ham ud nu i det kolde vejr er ikke nogen god løsning.
Hvis der ikke er taget test på afføringen endnu, er det en god ide at få¨det gjort hurtigst muligt samt komme igang med en evt. behandling og gang i kost der kan hjælpe på maveproblemerne.
At killingen ikke drikker vand finder jeg YDERST alamerende, en killing/kat dehydrerer hurtig, og det kan give fatale følger for de indre organer, så afsted til dyrlægen med den, han kan evt. lægge væske ind under huden, og derefter kan man spekulere i at faste eller kikke på en evt. kostændring.
Lige en opdateringen på Plet. Han kom til dyrelægen efter at jeg havde skrevet dette indlæg d. 7/12 og han havde en Giardia parasit for anden gang og kom i behandling for det. Men desværre var han kun rask i 14 dage inden han begyndte at får rigtig tynd mave igen og miste appetiten. Så lillejuleaften blev han desværre aflivet efter samråd med dyrelægen. Var i går ude og hente en ny kat på 8 måneder fra et dyreinternat og han skulle ikke fejle noget men han går da rundt og nyser lidt. Men det tror jeg skyldes, at han skal undersøge alt og er måske lidt forkølet
Ja, delvis og pga. at dyrelægen sagde, da jeg var nede med ham inden han kom i behandling for giardia 2 gang, at han var lidt bekymret for Plet og hans helbred og mente ikke at Plet ville komme sig helt og komme af med giardia parasitten. Så derfor denne beslutning og den var selvfølgelig hård men det var også for Plet egen skyld for han var rigtig syg.
Giardia - det er hårdt arbejde i omgivelserne. For din nye kat ikke skal lide samme triste skæbne som Plet - så er det grundig rengøring OVER ALT og flere gange - ellers bliver de nye inficeret fra dit hjem …
Giardia cyster kan leve utrolig længe i omgivelsene
Fik snakket med dyrelægen inden den nye skulle ankomme. Han sagde at der skulle gøres grundigt rent i hele huset og koge skåle og kattebakke og det er blevet gjort.