Tynd mave, rask kat?

Bodil har haft meget tynd mave.
Det gik over i slimet og let blodigt afføring, så var det meget blodigt, og nu er det ved at være fint igen.

Hun er undersøgt meget grundigt. (afføringsprøve-urinprøve-blodprøve, der er undersøgt på laboratorie i Tyskland, for alverdens sager)
Der er intet i vejen???

Alle prøver er normale.

Og det mystiske er at katten på inetet tidspunkt har virket syg.
Hun har spist og drukket som hun plejer.
Hun har været efter de “små” som hun plejer.
Hun har på intet tidspumkt haft feber, eller virket skidt.

Hun har kastet op én enkelt gang, men det var “bare” i forbindelse med en hårbolle.

Så jeg undrer mig.

Er der andre der har haft en kat med de symptomer?

Hvad søren gør man når man ikke aner hvad der kan være galt?
Hun har været isoleret fra de andre, da det var meget blodigt (afføringen), men det var hun utilfreds med, så nu hvor hun virker til at have det bedre, regner jeg med at lukke hende sammen med de andre igen.

Hilsen Dorte og de 23 nussemisser.

Jeg ville give hende noget foder med højt fiberindhold til at starte med.
Ved du, hvad hun er testet for?
Giardia? TF?

Hvis blod-, urin- og afføringsprøver intet viser, og katten stadig har blodig afføring, ville jeg få undersøgt tarmen yderligere (for fx udposninger, et fremmedlegeme eller hæmorroider (st?), eller hvad som helst der kan irritere) fx ved scanning eller endoskopi - for den slags blødninger fra tarmen er absolut ikke normale eller acceptable IMHO.
mvh Camilla

Hun er testet for alt hvad man snart kan teste for. (specielt smitsomme ting).

Camilla, dyrlægen og jeg har også talt om endoskopi, men da hendes afføring er ved at være normal igen, mener dyrlægen vi lige bør se det lidt an.

Hun er ikke sååå god til dyrlæger, og narkose tager hårdt på hende, og hun har tabt sig lidt,dog ikke noget at bekymre sig om. (som dyrlægen sagde: der var jo lidt at tære på)

Hun får Prescription Diet Feline W/D. Det er hun godt nok ikke ret begejstret for, men det ryger da ned.

Hun er scannet, men der var intet at se.

Så vi er på bar bund.
Selvfølgelig er det fint at hun har det godt (bedre) igen, men man ville jo helst vide hvad det var.

Første tanke var nemlig giardia, men det er det ikke. (der er taget flere aff. prøver løbene over 2 uger, for at “ramme” udskillelse, men intet)

Jeg synes da hun burde på 1 uges antibiotika samtidig som du gør nu, med fibermad. Og også gerne Diarsanyl pasta. Det var hvad jeg ville gøre i hvert fald.
God bedring med missen :slight_smile:

Jeg må vidst hellere forklare mig lidt bedre…

For ca. 3 uger siden opdagede jeg en meget tynd bæ i kassen.
Jeg holdt øje, og fandt ud af det var Bodil.

Vi snakker meget tynd, nærmest bare brunt vand.
Selvfølgelig blev dyrlægen opsøgt med det samme, og der blev givet en penicillin indsprøjtning, og der blev taget blodprøver og urinprøver, og der blev scannet.

Dagen efter blev opsamlet første afføringsprøve. Og så ellers én om dagen i 2 uger.

Efter de første 2 dage, blev afføringen nærmest slimet, og ganske let blodig.
(på dette tidspunkt er katten isoleret i et værelse herhjemme, da den simpelthen ikke kan klare psykisk at være indlagt)

Efter 2 dage mere, blev afføringen afløst af blodrødt slim, (som der selvfølgelig blev taget prøver af), i små klatter.

Katten er på dette tidspunkt ike på nogen mulig måde mærket af det, men spiser drikker og er nøjagtigt som hun plejer.

Hun får taget nye blodprøver, urinprøver og en ny scanning, som intet viser.

Der kommer løbene svar på prøver, og alt ser fint ud.

Nu begynder en penicillin-behandling, som bvarer 5 dage.

Stille og roligt er afføringen igen blevet fri for blod og slim, men dog stadig tynd.

På nuværende tidspunkt, er den let blød, men så fast at den kan tages uden problemer.

Der har på intet tidspunkt været feber, eller manglende appetit, men måske har katten været en smule mere træt.

Umiddelbart virker katten nu som om den er helt rask, men jeg er jo bekymret, fordi vi ikke fandt en diagnose.

Mit allestørste problem, er måske nok at min sædvanlige dyrlæge er stoppet, så alt dette er foregået gennem en ny.
Han virker dygtig, kompetent, flink, og glad for katte, men alligevel er det jo ikke ham jeg har haft de sidate 18 år.

Han foreslår at vi venter og ser, og hvis det på nogen måde virker som om Bodil får det værre, så lave vi en endoskopi, og kigger indeni.
Men da hun hader dyrlæger (fremmede i det hele taget), for et godt ord, og hun er lang tid om at blive frisk ovenpå narkose, synes han vi skal vente.

Øv, jeg synes det er svært. Specielt fordi hun jo virker frisk men hvad nu hvis hun er død imorgen, fordi jeg ikke fik lavet den endoskopi?

Pyldret er man vel altid.

Dorte - der er 2 måder at gribe det an:

1. Du lader dyrlægen undersøge hende, for at finde ud af, hvad der er galt.
  2. Du forsøger selv at få hendes afføring stabil.

1 kan ingen af hos hjælpe med, men vælger du 2, har du følgende muligheder:
Fiberrig kost - Iams Hairball skulle være det produkt på markedet, der indeholder flest fibre.
Probiocin - lidt lige som Zoolac, bare specialproduceret til kat. Kan desværre ikke købes i DK, men kan snildt købes hjem via nettet.

Var det min kat, ville jeg give hende chancen på mulighed 2 i første omgang. Ofte kan dyrlægen nemlig slet ikke finde en årsag.

Hvor gammel er hun?

Hun er fra 2002.

Hendes afføring er ved at være rigtig pæn igen.

Der er intet blod, men den er lidt “løs” endnu.

Hun er Maine coon, og har haft ét kuld killinger i 2004, og er derefter neutraliseret.
Hun har fået fjernet 2 knuder i patterne, som ved undersøgelse, viste sig ikke at være kræft.

Ud over det, er hun en sund og rask kat, der aldrig har været problemer med.

Jeg vil se om jeg kan finde det der probiocin, og give hende.

Jeg vil helst ikke have hende til dyrlægen mere end højst nødvendigt, da hun ikke bryder sig om andre mennesker. Og hun hader at køre bil for et godt ord, så jo mere vi skal afsted, bliver hun jo stresset, og så tager det jo længere tid at blive rask.

Vi har været igennem noget lignende det du beskriver med vores Bebse i månedsvis, da vi fik hende. Dog var hun ikke igennem SÅ mange undersøgelser, som du nævner. I hendes tilfælde endte det med at dyrlægen foreslog, at vi gav hende en 3 ugers kur med Ronaxan - og pist væk var det og der har intet været siden.