(Ja sygdom er det vel ikke ligefrem, men vidste ikke lige hvor jeg ellers skulle placere indlægget :?)
Nu spørger jeg sikkert (som sædvanlig ) lidt dumt:
Men hvorfor er det, at nogle katte er sådan helt gennemsigtigt tyndhårede på stykket mellem øjnene og ørene?!
Jeg har set det på en del andre katte (tydeligst på sorte), og min egen har nærmest været halv-skaldet i perioder førhen…for ½ år siden lavede jeg en del om på foderplanen til ham, og så synes jeg faktisk, at det gik væk samtidig med, at hans pels i det hele taget blev meget pænere, skæl forsvandt m.m. Men nu er han blevet temmeligt tyndhåret igen, synes jeg, og foderet er ikke ændret i mellemtiden?
Nogle bud?
Eller er det bare fordi, de klør sig mere i nogle perioder, end i andre?
(Altså han har ikke lopper eller lign. )
Her er lige et flere år gammelt (og dårligt) billede, men hvor man kan se det ret tydeligt:
Det kan jeg godt forklare. Den lidt tyndere pelspragt skyldes lydene bedre bliver ført den rette vej, nemlig ind i ørene.
Ja, det er mest tydelig hos sorte katte, og dèt fordi sorte katte har lys hud indenunder og dermed er kontrasterne større og derfor mere tydelig
Helt normalt. Jeg tror måske det ses bedst på de korthårede? Katte har duftkirtler forskellige steder i ansigtet (og andre steder, ved poterne, bl.a.). Og de bruger disse duftsteder til at mærke deres omgivelser med deres duft. Nogle af disse kirtler sidder i tindingerne. Der sidder også nogle i mundvigen og i ørerne. Du har sikkert set en kat gnide ansigtet imod ting? Den duftmarkerer - og det er vi som regel glade for, for alternativet kunne være at strinte Men det siger sig selv, at hvis der sidder tyk pels over duftkirtlerne, så er det ikke så effektivt som afmærkning. Såeh - derfor
Men orientalerne er osse ret skaldede. Vores aby har en del mere hår der, på hende kan man NÆSTEN ikke se det bare. men hun har så osse en masse pels i forhold til de andre