Tyrkisk Angora

Nogle, der kender racen?

Jeg er vild med dem

http://www.soyadi.webbyen.dk/

Knus

hej Helle
ja det gør jeg -shhhh

Er det ikke som regel Turkisk Van man ser på udstillinger :S

Ja jeg har kendt en Tyrkisk Angora. Maussi var hendes navn. Hun blev 22 år. Hun var bare så dejlig.-wehuu Hun elskede at komme i bad og blev sur hvis det ikke skete mindst en gang om måneden. Hun var ejet af et af vores vennepar og var lige så berejst som mine misser.

Jeg kan ikke sige at jeg kender racen, men hvis hun var typisk, ja så er det en ret skøn race.

Jeg har haft Tyrkisk Angora. De “rigtige” hvide oddeyed eller med 2 blå øjne.
Grundet døvhed, så skulle alm farver mere ind i racen, så nu er der langt imellem de hvide. Syntes de fleste nu er torbie/tabby.
Den hvide oddeyed vil nok altid være “den rigtige TUA”

Men dejlig elegant, kontaktsøgende, snakkende og atletisk race-wehuu

Jeg tror helt sikkert, at Düchess i Aristocats er en Tyrkisk Angora

På udstillinger her hjemme skal man være heldig, hvis man møder bare 1 TUA

Jeg kender Flemming og Solveig via Randers studiekreds og siger tit hej og snakker med deres misser på udstilling (har også kørt med dem et par gange).
De har jo både tyrkisk van og angora :slight_smile:

De mener at en rigtig tyrkisk angora er hvid, de har været med til at starte racen op i dk (hvis ikke det var dem der gjorde det, men hold mig ikke op på det)

Denise - Synes ikke jeg ser flere van end angora på udstillinger :slight_smile: men kan godt være det bare er fordi jeg mest ser Flemming og Solveigs og de jo har begge dele :slight_smile:

Helle - Hvis du kan huske det, så var Flemming ham den hvidhårede herre der var med til klikkertræningsfordraget og stille noget spørgsmål/kom med nogle kommentare? :slight_smile:

Årh de er skønne… Jeg havde en som barn… thi hi eller vi havde…

De ser dejlige ud, hvor er det sjovt de er så glade for vand :slight_smile:

Jeg skal besøge Flemming og Solveig - de inviterede mig efter sidste foredrag.

Jeg vil så gerne have sådan en en dag :slight_smile:

Knus

Jeg kender ikke til racen. Men sjovt det lige var den race, jeg så nemlig lige et kuld Tyrkisk Angora til salg på KG.

Jeg har kun læst om racen, men umidelbart en dejlig race.

Jeg elsker de der orientalske typer - men Nanoq har nedlagt forbud mod dem derhjemme. Jeg fornemmer, at han måske ville smelte over sådan en “Duchess” her:-)

Men jeg skal jo heldigvis ikke have flere katte…

:wink:

K

[QUOTE=Raggie;63367]Jeg har haft Tyrkisk Angora. De “rigtige” hvide oddeyed eller med 2 blå øjne.
Grundet døvhed, så skulle alm farver mere ind i racen, så nu er der langt imellem de hvide. Syntes de fleste nu er torbie/tabby.
Den hvide oddeyed vil nok altid være “den rigtige TUA”

Men dejlig elegant, kontaktsøgende, snakkende og atletisk race-wehuu

Jeg tror helt sikkert, at Düchess i Aristocats er en Tyrkisk Angora

På udstillinger her hjemme skal man være heldig, hvis man møder bare 1 TUA[/QUOTE]

Måske du skulle besøge lidt udstillinger… ALLE de jyske udstillinger er som regel både med tyrkiske angoraer og tyrkiske vaner…

Nu findes der min. 4 katterier på sjælland som udstiller tyrkiske vaner…
og en del i jylland som både har vanen og angoraen…

Jeg har osse haft en Tyrkisk Van…
En helt speciel kat, i forhold til de huskatte jeg havde på det tidspunkt…
Han var meget glad for vand, og yndede, hvis jeg ikke passe på at hoppe i badekarret, når min datter havde været i bad (der var hun 2-3 år) OG det er jo ikke godt for en kattepels, så ham måtte nødvendigvis i et badekar med rent vand, for at få skyllet sæben ud igen… Han var som et lille barn: Moar, jeg vil IKKE op nu…
Min datter havde en oppusteligt badebassin… Men ikke ret længe… Katten MÅTTE i, og af bar glæde stemple i badekarret og så var det utæt…

Han havde en stooor personlighed og allerede som halvvoksen, havde han tilranet sig højeste rang i flokken… Han var kastrat…

Og ja, ikke noget problem med at snakke med ham… Aldrig har jeg haft en kat, som stort set snakkede i alle de vågne timer… Men han nød nu osse at ville snakke, når jeg skulle sove, for kunne han ikke lige sove, hvorfor skulle jeg så.

Men han var blid og god, som dagen var lang og han elskede børn.

Sorgen var osse stor, da vi måtte få ham aflivet pga sygdom… Han blev kun 6 år…

[quote=Vandoll;76266]Måske du skulle besøge lidt udstillinger… ALLE de jyske udstillinger er som regel både med tyrkiske angoraer og tyrkiske vaner…

Nu findes der min. 4 katterier på sjælland som udstiller tyrkiske vaner…
og en del i jylland som både har vanen og angoraen…[/quote]

Tak -love

Men hvor mange hvide oddeyed eller blåøjede kender du? Det er disse katte som kom i zoo. Killinger af anden farve blev aflivet.
Syntes de bliver “kedelige” i tortie/lynx/torbie

Og Tyrkiske vaner er slet ik det samme som Tyrkeren:D Ligeledes svar til Copycat-høhø

[QUOTE=Raggie;76365]Tak -love

Men hvor mange hvide oddeyed eller blåøjede kender du? Det er disse katte som kom i zoo. Killinger af anden farve blev aflivet.
Syntes de bliver “kedelige” i tortie/lynx/torbie

Og Tyrkiske vaner er slet ik det samme som Tyrkeren:D Ligeledes svar til Copycat-høhø[/QUOTE]

Nu hedder det ikke lynx eller torbie i de tyrkiske kattes verden. Faktisk så bruger man ikke tabby betegnelsen i de danske stamtavler men dog i de svenske.
jeg har da en blå odd eyed han gående hjemme hos mig og også en tortie kastratpige…
Mener bestemt ikke de er kedelige i tortie… de er så langt fra mine Raggier men alligevel en race som jeg nyder i fulde drag!!
Men hvide findes der ikke så mange af… der findes vist et par stykker i jylland men kender ikke nogen på sjælland.
Men som sagt kender jeg jo ikke til alle kuld osv.

Tror vi taler forbi hinanden :slight_smile:

Tråden handler om Tyrkisk Angora ik om Tyrkisk Van.

Jeg fik min første Angora i starten af 90érne. Hun hed Soraya og var hvid med blå øjne

Nu fåes Angoraen i alle farver m/u hvidt (og de hedder vel det samme som hos MCO/NFO…jeg er bare i Ragdollverdenen). Nogle farver er dog ik tilladt samt maske.

[QUOTE=Raggie;109268]Tror vi taler forbi hinanden :slight_smile:

Tråden handler om Tyrkisk Angora ik om Tyrkisk Van.

Jeg fik min første Angora i starten af 90érne. Hun hed Soraya og var hvid med blå øjne

Nu fåes Angoraen i alle farver m/u hvidt (og de hedder vel det samme som hos MCO/NFO…jeg er bare i Ragdollverdenen). Nogle farver er dog ik tilladt samt maske.[/QUOTE]

Jeg godt den ikke handler om Tyrkisk Van men en anden bragte denne race på banen også og derfor kommenterer jeg ud fra den da jeg selv er opdrætter og ejer af denne race og ved noget om denne.
Ved dog ikke så meget om Angoraen men ønsker i svar kan i altid tjekke ind på www.ankarakedi.dk som er en specielklub for Tyrkisk Van og Tyrkisk Angora.

27/9 2009 bliver der afholdt specialshow for disse racer i Albertslund på racekattens udstilling.