Udbryderkat - hvad gør man?

Hej alle :slight_smile:

Min kære Oskar på snart fem år volder en del problemer i øjeblikket. Han har altid været en ret klog kat, som hurtigt regner ting ud. Man kan nærmest se ham tænke af og til. Han kan åbne døre, skabe, skuffer og vinduer (heldigvis ikke de vinduer, vi har nu). Vi har ingen låse på dørene inde i lejligheden, fordi det er en ældre lejlighed. Oskar er for tiden begyndt at åbne døre, hvorefter han går ind og laver ballade. Vi kan ikke have noget som helst liggende, som er spiseligt. Han har før brudt ind i køkkenet og flænset en pose med boller i. Den slags kunne løses ved at gemme tingene væk, selvom det var irriterende.

Nu er det til gengæld ved at løbe af sporet. I dag forsøgte han at åbne altandøren. Det lykkedes ikke, fordi jeg tog fat i ham inden. Han har heller ikke helt regnet det ud endnu, men der går nok ikke længe, hvis han bliver ved med at prøve. Vi kan ikke sætte kattenet op på altanen, for det er forbudt i afdelingen. Min store frygt er at vågne en morgen, og så har han åbnet altandøren, hvorefter begge katte er sluppet ud. De kan gå over på taget fra altanen (vi bor helt oppe under taget), og de kan selvfølgelig også falde ned. Jeg har ingen hurtig løsning til at sikre, at døren ikke kan åbnes. Det er også begrænset, hvad man kan gøre, fordi det er en lejelejlighed, og vi må ikke skrue ting fast på dørene og den slags.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Har I nogen som helst råd til, hvordan jeg kan få ham til at holde op med det her? Eller en smart løsning til at ‘børnesikre’ dørene uden at skulle skrue ting fast på døren?

Han har været helt rolig og ikke lavet særlig meget af den slags ballade de sidste par år, men indenfor de sidste par måneder, er han kørt helt ud af en tangent. Jeg forstår ikke hvorfor. Den eneste ændring som er sket, er en foderændring, fordi deres gamle foder ikke bliver lavet mere. De har et stort kradsetræ, og de leger også med hinanden. Der er god udsigt fra vinduerne, hvor de kan se på fugle. Så han burde da ikke kede sig?

Køb et PN-beslag…det kan måske holde Houdini indendøre. :slight_smile:

Jeg ville sætte et sikringsbeslag på altandøren. - Og spartle og male skruehullerne, når jeg engang flyttede.

vh

Andreas

Og børnesikringer fra IKEA f.eks. på døre og skabe :slight_smile: Det er med tape/lim. De holder fint herhjemme :slight_smile:

Jeg bruger også børnesikringer til mine katte. :slight_smile:

Måske savner han mentale udfordringer? Det er jo en slags mental udfordring at forsøge at regne døren ud, og du siger også selv, han er en klog kat. Du kunne prøve at klikkertræne ham. og ellers findes der jo masser af forskelligt aktivitetslegetøj til katte, der udfordrer de små grå :slight_smile: Men jeg kunne forestille mig, han ville få mest ud af noget, han kunne lege med dig. Opmærksomhed og stimulering på samme tid.

man kan vende dørhåndtag en halv omgang. det er mit i soveværelset for at jeg kan få fred.

[QUOTE=Trisse;1207113]Hej alle :slight_smile:

Min kære Oskar på snart fem år volder en del problemer i øjeblikket. Han har altid været en ret klog kat, som hurtigt regner ting ud. Man kan nærmest se ham tænke af og til. Han kan åbne døre, skabe, skuffer og vinduer (heldigvis ikke de vinduer, vi har nu). Vi har ingen låse på dørene inde i lejligheden, fordi det er en ældre lejlighed. Oskar er for tiden begyndt at åbne døre, hvorefter han går ind og laver ballade. Vi kan ikke have noget som helst liggende, som er spiseligt. Han har før brudt ind i køkkenet og flænset en pose med boller i. Den slags kunne løses ved at gemme tingene væk, selvom det var irriterende.

Nu er det til gengæld ved at løbe af sporet. I dag forsøgte han at åbne altandøren. Det lykkedes ikke, fordi jeg tog fat i ham inden. Han har heller ikke helt regnet det ud endnu, men der går nok ikke længe, hvis han bliver ved med at prøve. Vi kan ikke sætte kattenet op på altanen, for det er forbudt i afdelingen. Min store frygt er at vågne en morgen, og så har han åbnet altandøren, hvorefter begge katte er sluppet ud. De kan gå over på taget fra altanen (vi bor helt oppe under taget), og de kan selvfølgelig også falde ned. Jeg har ingen hurtig løsning til at sikre, at døren ikke kan åbnes. Det er også begrænset, hvad man kan gøre, fordi det er en lejelejlighed, og vi må ikke skrue ting fast på dørene og den slags.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Har I nogen som helst råd til, hvordan jeg kan få ham til at holde op med det her? Eller en smart løsning til at ‘børnesikre’ dørene uden at skulle skrue ting fast på døren?

Han har været helt rolig og ikke lavet særlig meget af den slags ballade de sidste par år, men indenfor de sidste par måneder, er han kørt helt ud af en tangent. Jeg forstår ikke hvorfor. Den eneste ændring som er sket, er en foderændring, fordi deres gamle foder ikke bliver lavet mere. De har et stort kradsetræ, og de leger også med hinanden. Der er god udsigt fra vinduerne, hvor de kan se på fugle. Så han burde da ikke kede sig?[/QUOTE] : Kan du ikkeaflåse døren ? Jeg ar samme rble mmi Burmeser Oline der ogs åbner alle døre , og lukker dem ikke igen!! [:mad:](javascript:void(0)) Oline kommer selv hurtigt op fra haven , men de 4 andre må hentes! Jeg låser ogå udefra, og har nøglen siddende i døren

Cats og Conni

Enig med Ingrid i at aktivering nok kan være gavnligt, bortset fra at jeg tror klikkertræning vil være alletiders for ham, når han nu har en anden kat at bruge krudt med :slight_smile:

[QUOTE=conninissen;1207156]: Kan du ikkeaflåse døren ? Jeg ar samme rble mmi Burmeser Oline der ogs åbner alle døre , og lukker dem ikke igen!! :mad: Oline kommer selv hurtigt op fra haven , men de 4 andre må hentes! Jeg låser ogå udefra, og har nøglen siddende i døren

Cats og Conni[/QUOTE]

Prøv at læse igen :slight_smile: Der står ret tidligt i indlægget at de ingen låse har på dørene

[QUOTE=Eife;1207175]Enig med Ingrid i at aktivering nok kan være gavnligt, bortset fra at jeg tror klikkertræning vil være alletiders for ham, når han nu har en anden kat at bruge krudt med :slight_smile:
[/QUOTE]

Det var egentlig også det, jeg tænkte på, da jeg skrev “noget, han kunne lege med dig” :høhø: Vi kalder det måske nok træning, men jeg er sikker på, katten vil synes, det er leg :slight_smile:

Sådan en kat er et åbenlyst tilfælde af et dyr der skal aktiveres. Menneskene kan gøre det OG når de ikke kan/er der, burde han selv arbejde for føden. Køb et par aktiverings-dimser. Der findes Så mange smarte…kig i Maxi Zoo, Pet world og diverse hjemmesider

Nu har vi ikke problemer med vores havedøre (heldigvis), men dørene her, som vi ikke kan låse barikaderer vi med en stol og andre ting, hvis vi har behov for at lukke kattene fra:)

Men mere aktivering har virket her, sålænge vi bare har låst hoveddøren:)

Måske en Storm P-løsning :tihi: men… kan du ikke anskaffe et bræt, der passer i højden til dørhåndtaget, og så sætte brættet ind under håndtaget, så det ikke kan trykkes ned?

Alternativt ville jeg søge mit boligselskab om tilladelse til at få sat lås i døren. Nu kan jeg se, at I bor øverst oppe, men ellers er det præventivt en god ting i forhold til indbrud at døre og vinduer er sikret mest muligt.

Tak jeres gode svar, alle sammen! :slight_smile:

Håndtaget er sådan et: Fix 83 terassedørs greb 8x8 mm eller 7x7 mm pind - Lavpris-laase.dk Aps
Det gør at man ikke kan vende håndtagene. Det vil i hvert fald kun hjælpe Oskar yderligere. Og døren er lukket sammen med en anden dør, så det gør straks alting mere besværligt. Man kan heller ikke bore i døren, da den er lavet af et helt specielt materiale. Det tør jeg ikke tage ansvar for at bore i. Men jeg tror, at jeg har fundet på en kreativ (og temmelig primitiv og grim) løsning. I må gerne krydse fingre for, at det virker :slight_smile:

Jeg har faktisk været på klikkerkursus engang for længe siden, fordi jeg netop ville udfordre Oskar, og jeg har også en fin klikker. Men jeg har glemt meget af det, som jeg lærte dengang. Er der nogen som kan henvise til noget godt læsemateriale om det? Jeg har altid syntes det ville være lidt sejt, hvis jeg kunne lære Oskar et par tricks med klikkeren :høhø:

Aktivitetslegetøj har jeg også prøvet, men han gider det ikke rigtigt. Nu har jeg dog fundet foderbrættet frem igen. Måske det er mere interessant nu? :slight_smile:

IKEAs børnesikring kommer man altså virkelig langt med når man ikke vil bore :slight_smile:
Her på et køleskab

Den ser da super smart ud! Det er da lige sådan noget, vi skal have fat i :slight_smile:

lige en smule OT men det at bo højt oppe er ikke altid en sikring i sig selv. Herude har vi haft kægte der kravler op (spørg ikke hvordan ) og har hoppet over på altanerne og kommet ind den vej. Og de er da fløjtende ligeglade med om folk er hjemme eller ej.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;1207290]Måske en Storm P-løsning :tihi: men… kan du ikke anskaffe et bræt, der passer i højden til dørhåndtaget, og så sætte brættet ind under håndtaget, så det ikke kan trykkes ned?

Alternativt ville jeg søge mit boligselskab om tilladelse til at få sat lås i døren. Nu kan jeg se, at I bor øverst oppe, men ellers er det præventivt en god ting i forhold til indbrud at døre og vinduer er sikret mest muligt.[/QUOTE]