Udekat gøres til indekat

Hejsa . I håbet om at integrere min 1 og et halvt år gamle Charlie hankat til at være en inde kat- skriver jeg nu herinde

Charlie blev hentet på et dyreinternat for to måneder siden

Den er kælen men også meget nervøs. Den er kastreret og vaccineret

Jeg kan ikke tage den op

På det seneste har den i lange perioder miavet ved min hoveddør for at ville ud

Til sidst gav jeg efter og købte et halsbånd og var ude med den - det var den dog kun 5 min ad gangen. Så blev den bange og ville ind

Charlie mangler i den grad tryghed og kærlighed det kan jeg mærke

Kan ikke få afvide fra internatet om dens nervøsitet skyldes at den tidligere har været mishandlet

Jeg har bestemt mig til at holde den inde fremover - selvom den vil ud og miaver en del

Er det et rigtig valg ? Og hvad kan jeg ellers gøre?

Charlie er en kær kat og fortjener et godt liv

Håber inderligt nogen kan hjælpe mig

Venligst

Jørgen Truel Skovrup

2 Synes om

Hej og velkommen på KG :slightly_smiling_face:
Som jeg læser det, så kunne mis godt tænke sig at komme væk. Du skriver selv han er utryg og forsigtig. Så med erfaring som mishandling, er mennesker ikke til at stole på.
Giv tid :slightly_smiling_face:
Giv ham plads og ro, til at finde ud af du faktisk er ok og vil ham det godt. Selv om det kan være svært, så prøv at holde igen med at tage op mm. Køb et ton godbidder og legetøj der er spændende og start derfra :slightly_smiling_face:
Lad ham komme til dig og lad ham trække sig når han vil det. :slightly_smiling_face:
Ang indekat. Så kan det være et langt sejt træk :slightly_smiling_face: Han har prøvet at være ude, men det var ikke lige det han havde lyst til alligevel. Men det kunne jo være der var noget andet spændende, næste gang døren går op. :slightly_smiling_face:
Du kan sagtens regne med han vil miaue længe, afled ham med leg og godbidder og på sigt også kæl.
Det er ikke synd at være indekat, det er mere synd hvis han render i lussinger udenfor, når han er så forsigtig en kat. :slightly_smiling_face:
Når så alt det er sagt, så er det ikke sikkert han bliver en klisterkat, måske er det at ligge ved siden af i sofaen nok for ham. :slightly_smiling_face:
Det vigtigste i denne her situation er tid og tålmodighed og masser af begge dele :slightly_smiling_face:

6 Synes om

Tusind tak for hjælpen

Det vil jeg prøve

Venligst

Jørgen Truel Skovrup

1 Synes om

Jeg ved ikke, hvor meget du ved om hans baggrund? Hvis han har været udekat i de første 1,5 år, kan det godt blive svært at vænne ham til at være indekat. Hvis det kan lykkes, er det fint. Som Sugieh skriver, så kræver det nok en del tålmodghed. Men hav også en plan B, hvis hans udelængsel bliver for stærk.

Mht. at være nervøs udenfor, så er katte stærkt knyttet til deres territorier. Hos dig har han ikke et territorium (endnu), og derfor er han fuldstændig på udebane, når han kommer ud. Hvis han i forvejen er lidt nervøs, må det være ret skræmmende. Det ville jo nok fortage sig efterhånden, men fint du har ham i snor og følger hans ønsker, når han vil ind igen.

Det er ikke, fordi jeg sådan set vil advokere for, at han skal være fritløber, men du kan komme i en situation, hvor det er et spørgsmål om hans trivsel. Nu kender jeg jo ikke dine forhold, men der er også muligheder for at skabe et sikkert uderum til ham, hvis du fx har egen have eller altan. Du kan hegne dem ind, eller du kan lave en løbegård til ham. Der er masser af inspiration at finde her:

2 Synes om

Tusind tak for dit svar

Jeg bor desværre i en lejlighed uden altan

Han har været inde siden igår og kun to gange i løbet af natten været ude ved døren

Jeg arbejder nathold 4 nætter om ugen og der er den mest aktiv

Er tydeligt at tålmodighed er min største udfordring- men jeg har fået den og er sikker på at på lang sigt vil få tryghed ved mig - når jeg tager de små skridt

Den har masser af legetøj - stort kradsetræ og kattehuler

Jeg vil helst den bliver 100% indekat

Så det er hvad jeg vil arbejde med ud fra de rigtige gode råd jeg får herinde

Du lyder mega kompetent og meget vidende

Må jeg ringe til dig så send en sms på 50528640

Venligst

Jørgen Truel Skovrup

1 Synes om

:velkommen: og held og lykke med Charlie

Tusind tak

1 Synes om

Når du bor i lejlighed vil jeg anbefale at du holder dig 100% til indekat, med den evt. krølle at give ham nogle gåture i snor. Her i starten ville jeg, især set i lyset af at du bor i lejlighed, ignorere at han græder ved døren. Las være med at vænne ham til at hvis han græder ved døren så får man godbidder og opmærksomhed… Det vil du rigtigt hurtigt komme til at fortryde helt vildt meget!! :wink:

Husk også at loven er at du skal holde ham på egen matrikel, endnu et argument for at du gør det rigtige med at holde ham som indkat.

Ellers som skrevet tidligere lad ham komme til dig og så ellers opfør dig som du plejer og lav de lyde som du plejer. Det eneste jeg i starten ville holde igen med er meget høj musik og overvej hvor katten er skal du lave meget støj. Senere når han er blevet tryg hos dig, så er det ok med mere støj.

Pøj pøj med ham og spørg endelig hvis der er noget du kommer i tvivl om!

Tusind tak for svar

Manden er 55 år så gider heller ikke støj

Og tak for jeg må vende tilbage før eventuelle yderligere spørgsmål

Venligst

Jørgen Truel Skovrup

1 Synes om

Så har jeg nok lydt lidt mere skråsikker, end jeg har belæg for :slight_smile: Det gode ved forum her er netop, at der er så mange mennesker samlet, der ved noget om mange forskellige ting. Så du vil uden tvivl få mest ud af at stille spørgsmål her.

Når det er sagt, har jeg selv haft en huskat fra internat. Han havde været udekat i en periode - vi ved ikke hvor længe, og han kunne ikke vænne sig til at være indekat. Heller ikke selv om han havde adgang til en indhegnet altan. Derfor måtte han omplaceres til et sted, hvor han kunne nyde det frie liv. Og derfor råder jeg altid folk til at have en plan B for alle tilfældes skyld, hvis de vil gøre en tidligere udekat til indekat. Netop fordi man kan komme i en situation, hvor det er et spørgsmål om kattens trivsel.

Det er ikke for at tage modet fra nogen. Bare en sikkerhedsforanstaltning.

1 Synes om

Tusind tak for dit svar

Charlie har åbenbart nemt ved nemt integrere sig som indekat - vel og mærket efter de råd og regler denne side har givet mig og Charlie

Den miver lidt ved døren når jeg tager afsted på job ved midnat men det fortager sig hurtigt

Jeg ved det fordi min overbo som er pensionist er nede ved døren og lytte efter

Er dybt taknemmelig for denne side

Den søger ikke døren når jeg er hjemme

Jeg ved jo ikke om den har været udekat

En ting er stensikkert- jeg har grebet den an på en forkert måde . Glad for at jeg nu gør det helt rigtige

Mange tak for dit svar

Venligst

Jørgen

9 Synes om

P.s plan B er kattehalsbånd

1 Synes om

Er ikke sikker på, om jeg forstår den korrekt, men hvis det betyder, at du om nødvendigt vil lade Charlie komme ud i snor, så er halsbånd en skidt ide - det skal sidde meget stramt før han ikke kan smutte ud af det.
En sele er langt sikrere og samtidig (når den først har vænnet sig til at have den på) mindre generende for katten…

Og så i øvrigt velkommen til KG til jer begge! :wink:

3 Synes om

Den kommer i sele hvis det bliver nødvendigt med 5 meter lang line

Tusind tak for hjælpen

Venligst

Jørgen