Udekat og flytning

Hej med jer,
Jeg har en 4 år gammel hankat som elsker at være ude. Han løber ind og ud flere gange og dagen, og kat godt være ude om natten også. Problemet er, at jeg skal studere, hvor jeg nok kommer at bo i et kollegie hvor der er tilladt en indekat. Kan det lade sig gøre, at få en aktiv udekat til pludselig at blive indekat med adgang til en lille balkon?? Han bleiv kastreret da hann var 6 mdr. Han bruger sin kattebakke måske en gang i måneden, resten laver han ude… hjælp hvad skal jeg gøre!
billede|375x500

Det korte svar er, du kan prøve :wink:
Det lidt længere svar er at nye steder giver plads til nye rutiner.
Når din kat er så vant til at være udekat, kan det give ballade, men måske vil han acceptere de nye regler.
Der er ikke rigtig noget facit på din situation, så under alle omstændigheder vil det være en god ide at lave en plan B, hvis mis ender med at have for stor udlængsel :slightly_smiling_face:

7 Synes om

som @_DK_Sugieh skriver, det må komme an på en prøve og have en plan B, hvis han ikke trives som indekat.
Når du flytter vil jeg fraråde at tage ham med ud på gåture i snor, da det højest sandsynlig vil øge hans udelængsel.

eks kan jeg fortælle vi havde en friløber vi prøvede at vænne til løbegård, det lykkedes aldrig
Pt er vi ved at gøre klar til flytning og vores løbegårde blev pillet ned sidste sommer (de havde 300m2), så nu er vores avls katte 100% indekatte og det fungere uden promlemer.

1 Synes om

Du kan evt lære ham at gå i sele :slight_smile:

For en kat der har kunne rende fri og skal lære at være indekat, ja det tror jeg helt sikker er som at gnide salt i et sår.
Det er noget andet hvis katten aldrig har prøvet det fri liv.

2 Synes om

Enig med Jeanette - skal det ha’ en chance for at fungere, er mit bedste gæt også, at “what you see is what you get”, det nye terrotorie består af lejlighed + evt. kattesikret altan.
Har katten tidligere været vant til fritløb, vil jeg tro den forbinder døren snarere end selen med udgang, og naturligt vil søge det, der tidligere var en mulighed.,.

6 Synes om

Nu ved jeg jo ikke, hvordan du bor nu, og hvor meget du er hjemme hos katten, eller den har andet menneskeligt selskab. Men når du nu skal i gang med studier, så vil du uden tvivl ende med at være meget hjemmefra, og så vil katten sandsynligvis være alene i en lille lejlighed i mange timer hver dag.

Hvis nu du og katten lige nu bor et sted, hvor katten kunne blive boende - så ville jeg nok overveje, om det ikke ville være den bedste løsning. Selv om det ikke betyder mere kontakt, kan den i det mindste komme ud og blive stimuleret i stedet.

Hvis katten ikke kan blive, hvor den er, er det naturligvis en anden sag. Og så siger jeg, som de andre. Prøv, men vær klar med en plan B - og vær klar til at følge plan B, hvis du kan se, at katten ikke trives. Kattens behov må være afgørende.

3 Synes om