Udekilling til indekat

Kære Kattegale

Vi adopterede i lørdags den mest vidunderlige killing på 15 uger ved Kattens Værn. Vi knuselsker hende, hun har det mest fantastiske milde væsen, hun er kælen, legesyg på INGEN måde sky og virker til at stortrives.

Da vi bor midt inde i byen i en lejlighed, var jeg meget tydelig i min udmelding, da vi skulle vælge kat, og oplyste, at det ville blive en indekat, dog med mulighed for at komme ud på en indhegnet altan.

Her i dag var vi så hende ved dem igen, da hun havde fået noget snue, dyrlægen lige skulle kigge på. En af de ansatte genkendte hende straks, og kunne så fortælle, at hun var født ude af en vildkat, altid havde været ude og stort set aldrig været indenfor … Jeg blev ret ærgerlig, for vi havde jo adopteret hende ud fra, at hun skulle kunne fungere som indekat. De sagde så, at fordi hun var så lille, ‘burde’ det sagtens kunne fungere, blot vi sørgede for rigelig aktivering.

Omkring aktivering har jeg gjort alt, jeg har læst mig frem til vil fungere godt for en indekat. Jeg har bygget klatrevæg, sørget for kradse-klatre-træ og vi leger rigtig meget med hende, når vi er hjemme.

Hun kigger engang imellem ud af vinduet, dog ikke så længe ad gangen, det er som om hun synes det er sjovere at klatre og lege her i stuen.

Og alligevel sidder der nu den lille orm i paradiset og bilder mig ind, at hendes ‘udlængsel’ pludselig vil bryde igennem og hun vil hade at være indekat.

Kan nogen berolige mig? Kan vi få en (fortsat) glad indekat?

Bekymret hilsen
Mette

1 Synes om

Ja, når hun er så ung, kan hun sagtens vænne sig til indelivet. Vi adopterede vores gamle huskat Snehvide som 8 årig. Vi kender ikke hendes baggrund, men hun kom ude fra landet og havde formentlig været friløber Hun levede halvandet år i vores lejlighed uden problemer, før vi fik et rækkehus med indhegnet have.
Og Bastian, som vi har nu, har levet det frie liv på Fyn i fem år, før vi adopterede ham. Og han er helt tilfreds med sin lille rækkehushave og viser ikke tegn på udlængsel… Så ja, det kan sagtens lade sig gøre med voksne katte - og vil være endnu nemmere med en killing. :slight_smile:

2 Synes om

alle mine katte er vildt fødte…ingen af dem vil ud

1 Synes om

Jeg er til dels enig - det vil ofte være nemmere med killinger, men der er undtagelser…
Vi overtog (helt fantastiske :hjerte: ) Buster som godt 4 mdr’s, indleveret til aflivning efter at han var forsøgt konverteret fra gård- til lejlighedskat, hvilket ikke lykkedes - holdt ham naturligvis inde her fra start, men måtte opgive efter 3 dage, alternativet var returnering (og vores tolerance overfor dyrene på matriklen har ellers vide grænser!)

Men det sagt, så observerer og vurderer internaterne som udgangspunkt de enkelte dyr, herunder inde/udekatte potentiale, så hvis deres vurdering er indekat, ville jeg læne mig op ad den, og antage at hun følger Jims eksempler fremfor mit. :ok:

1 Synes om

Også min erfaring … jeg flyttede med 5 voksne katte for nogle år siden, hvor de kom fra fritløb til at være 100% indekatte i et par år (inden jeg fik lavet en indhegning af haven) og alle som én accepterede det :ok:

Så hvis hun ser ud til at trives fint nu, bliver hun sikkert ved med det :kryds:

1 Synes om

Lige præcis den del ville jeg ikke tillægge nogen betydning. Alle katte kan lide at sidde i vinduerne og kigge ud. Også indekatte. Så det er ikke den type adfærd, du behøver bekymre dig for.

Det bliver sikkert ikke noget problem med en lille killing, især ikke hvis den får adgang til indhegnet altan.

Med hensyn til voksne katte - ja, så er det nok forskelligt, hvad vi personligt har oplevet, og det er svært at generalisere ud fra. Jeg har fx haft en voksen kat, som jeg måtte omplacere til fritløb, fordi han slet ikke trivedes inde. Så jeg kunne aldrig finde på at prøve det igen.

2 Synes om

Mine to husmisser som blev født på et dækcenter af en mor som aldrig blev fundet levede de første 5 år af deres liv i lejlighed med adgang til indhegnet altan. Derefter flyttede vi i rækkehus, hvor de fik adgang til indhegnet mikrohave.

De befandt sig utrolig godt med at være indekatte og så lige en mundfuld luft engang imellem.

De elskede at sidde i vinduet og kigge ud men det var aldrig med længsel blot interesse.

At have indekat i lejlighed er i min erfaring ikke noget problem men at have enekat giver lidt udfordringer i at du er dens eneste kontakt og det gør du skal aktivere den mere end hvis den har en kammerat. Ikke forkert at have alene kat, blot skal du huske på at lave dens dag spændende

2 Synes om

Tusind tak for alle jeres input :-). Nu føler jeg mig meget mere tryg i situationen!!! For som sagt, så virker hun til at fungere rigtig fint indenfor nu her på 6. dag og har på intet tidspunkt virket til at mistrives.

Hun er kun alene i dagtimerne fra kl. 7.30 til ca. 14.00, og det er mit indtryk at hun sover det meste af tiden der, og derudover er hun rigtig god til at lege med ‘selvaktiveringslegetøj’ (f.eks. en papirkugle der hænger i en elastik frit i luften).

Om natten sover hun i soveværelset, nogle gange i sengen, og det er kun, når hun ud på de små timer (kl. 3-4 stykker) at hun bliver aktiv og lige får et par timer i køkkenet, hvor hun har mad, vand og tissebakke.

Når vi er hjemme får hun masser af opmærksomhed, nussen, leg og aktivering, så de ca. 4-5 timer hun samlet set er alene OG vågen på et døgn, tænker jeg nok hun klarer :-).

4 Synes om

Katte sover 16-18 timer i døgnet, så vær du roligt hjemmefra :slight_smile:
Og dejligt at hun kan lege selv, hvis hun begynder at blive uartig og destruktiv (udover hvad der er normal for en killing) så aktiver hende noget mere, så er det sikkert fordi hun keder sig.

Pøjpøj med hende og hør du mangler du at dele et billede af barnet :wink:

Det er der hermed rådet bod på :-).

21 Synes om

Tjek evt. klikkertræning ud. Det er især mental stimulering at en indekat, der bor alene, har brug for. Lege kan man selvfølgelig også med dem, det er også godt, men kan som oftest ikke stå alene i det lange løb :slight_smile: Held og lykke med hende

Det er sjovt du skriver det, for vi købte faktisk allerede en klikker i lørdags :-). Nu skal jeg bare lige have sat mig lidt ind i, hvordan man gør, og så går vi i krig med projektet :-).

3 Synes om

Majbrit Lysholm har skrevet en super bog om det - kan lånes på biblioteket :smil:

Kan kun anbefale den bog @Eva_K henviser til. Har selv brugt den tidligere da jeg skulle klikkertræne mine katte. Det er et supergodt værktøj til at komme tættere på din kat, og træne et hav af ting uanset om det er af mere praktisk karakter eller bare for sjov.

Majken Lysholm hedder hun.

Super! Den bog må jeg have fat i :). Tusind tak for et rigtig godt tip :slight_smile:

Tillykke med hende hvor er hun dejlig! :smiling_face_with_three_hearts: Og sikke et smørhul hun er havnet i hos jer. Tillykke til hende også. Det hele oser af jeres glæde for hende. :heart:

3 Synes om