Udfordringer med indhegning

Skal adfærdsmodificere mine katte… eller sagt med andre ord, så skal de fremover nøjes med egen matrikel😉
Jeg har valgt el hegn… har læst mig frem til høj succesrate med den løsning. Jeg har fået fin inspiration herinde, og har nu en plan for hegn, hæk og mur i skel. Dog er min have er mere Semi-kontrolleret end de haver jeg har set her. F. Eks har jeg en blåregn, hvor jeg ikke lige kan se hvor strømtrådene skal være🧐
Den står sådan at de kan krave op i den og derfra gå på udestuens tag og videre til naboens garagetag, hvorfra de springer ned i naboens have🤪
Det samme scenarie ved skuret. Her er det også uoverskueligt hvor trådene skal være🙈 skuret er foran bænken.
Har også en bålplads med 2 meter højt Rionet med akabia på. Den er tæt på hækken, hvor el-trådede kommer til at gå i toppen (over 180 cm hønsevæv)
Der står også et blommetræ opad hegnet. Hvordan kan jeg bedst løse el-tråde omkring det🤓
Er her nogle gode råd… eller er jeg nød til at skære det eventyrlige væk fra haven🥺?

3 Synes om

:heart_eyes_cat:

Det er godt nok en lækker have :+1:t2::slightly_smiling_face:
Jeg har ingen erfaring, men har set nogle skære noget kraftigt plast til, så det danner en krave om træer etc. Lidt som en krave til en hund :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Har du mulighed for at sætte nogle pinde på de der bygninger og hæfte net på?
Lidt som jeg har lavet min have:

3 Synes om

Fin have du har😍

1 Synes om

Du sætter bare strømmen på dit udhæng, så de får at rap hvis de prøver at komme fra blåregnen og derover. Det gode ved strøm er at det ikke så meget handler om at skabe en have de ikke kan komme ud fra, men at når de har fået et rap første gang, så ønsker de ikke at få det igen :smil:
Og ellers så skal der vist fældes og beskæres lidt småting, så der kan sættes strøm op.

(Vælg en strømgiver med en impulsstyrke på 1,5-2 Joule. Dem jeg har set hvor katten(e) synes det skal gentages har oftest haft en på 1,0 J eller lavere)

Så er der trukket to strømtråde rundt langs skel. Grunden er 700 m² så det har taget sin tid. Tilgengæld tog det kun Drengemissen 2 minutter at finde første svage punkt og Missepigen fandt det næste kort efter. Man behøver ikke selv lede… bare lukke kattene ud og de finder fluks alt, som skal forbedres😉
Jeg holder øje med dem, så også Jeg får øje på smutvejene og lukker dem et efter et. Tror på, at det kommer til at virke… uden jeg skal barbere for meget af haven ned🤞🏻

7 Synes om

Jeg gjorde lidt det samme og den ene af mine testede virkelig. Men nu er det over to år siden nye steder er fundet.

Ved ikke om dette er korrekt eller bare en historie. Men katte skulle efter sigende kun teste hvert sted engang. Kommer de ikke ud eller bliver hullet lukket så bliver de ikke ved med at prøve til der, men går videre til næste.

Det har helt sikkert været sådan her, så lusk rundt efter de dine houdinier og snart har du fået sikret det hele.

Husk der må ikke planter der rører strømtråden.
Der er mange der har 3 tråde, to strøm og en jord, således man er sikker på de får et rap hvis de kommer op til tråden.

Pøjpøj med projektet, med tålmodighed skal det nok lykkedes.

Har du også jordtråd oppe? Jeg har kun 2 strømførende oppe?

Men så er det jo som når fugle sidder på elledninger. De får ikke stød, fordi der ingen jordforbindelse er :slightly_smiling_face:

Det har jeg også tænkt… men forhandler siger at det er unødvendigt. Jeg må se om de har respekt for trådene eller ej. Hvis nej, så må der jordsnor på også🙃
Hvis nu det bliver aktuelt, bruger jeg så bare en af de strømførende tråde som jeg har brugt til strøm… der så er fastgjort et jordspyd?

Det kan du sagtens gøre :slightly_smiling_face:

1 Synes om