Udrykning af visdomstænder - hvordan?

Hej

Jeg har lige været et smut ved tandlæge og fik at vide at nu er det nu - de skal ud…

Men hvordan gør man ?

Min kæreste siger at de skærer tanden over i 4 og så hiver hver enkelt del ud - er det rigtigt.?

Derudover siger han man kan mærke det - passer det?

Jeg HADER tandlæger :frowning:

Jeg har set at de bliver rykket ud på samme facon som enhver anden tand :slight_smile:

Du bliver bedøvet, så du mærker ikke andet end at de hiver i munden på dig, når de begynder at vrikke tanden løs. Det kan godt føles lidt voldsomt/mærkeligt, men det er absolut ikke noget at være bange for :slight_smile: De vrikker så i den indtil den er løs nok til at hive ud. Der kan godt komme nogle knase lyde, når de trykker tangen sammen om tanden for at hive den ud.

Jeg har fået hevet alle 4 ud, den ene gik det så stærkt med, at jeg stod nede på gaden igen 20 minutter efter jeg trådte ind af døren hos tandlægen.

Avvv… Jeg har godt nok aldrig prøvet det, men kn love dig for at jeg under ingen omstændigheder ville mærke noget!! For så ville jeg blive sindsyg!!

:):slight_smile:

Du skal ikke være bange… jeg lider i den grad af tandlægeskræk, og har fået trukket en enkelt visdomstand ud.

Og jeg LOVER dig, at du INTET mærker - måske er du lidt øm bagefter, men det er det hele - så tag du trygt derhen og få det overstået.

:hjertetildig:

Det er meget muligt, at din kæreste har været ude for at hans visdomstand/tænder har skulle deles og trækkes ud i fire stykker… og det er da også muligt, at det har gjort ondt på ham…
Men det er lige så sandsynligt, at du bare skal have trukket en tand ud på helt almindelig facon og ikke vil kunne mærke en brik!
Den eneste som kan vurdere det, er din tandlæge, så spørg ham/hende…

Mine visdomstæner er fjernet på tre forskellige måder… 1 almindelig udtrækning… 2 hvor tanslægen måtte skære et lille snit for at fjerne tandkødet og frilægge tanden, der så blev løftet ud med en såkaldt “elevator”… og endelig ved en kæmpeoperation som tillige kostede mig en kindtand. Jeg har absolut intet mærket uanset metoden!
Det er som regel først efter fjernelsen, at der kan komme smerter… som kan variere fra en let ømhed i et par dage, til voldsomme smerter der påvirker en i op til et par uger… og det er ikke engang sikkert at det er den mest “voldsomme” fjernelsesmetode, der giver de værste smerter!

Held og lykke…

Tak for alle jeres svar - dejligt at høre :stuck_out_tongue:

Jeg ved ikke helt hvor han har den ide fra - han har endnu ikke selv fået fjernet nogen…

Ja, det er vist ret forskelligt hvordan man gør med visdomstænder. Det kommer jo an på hvordan de ligger osv.
Mine får lov at blive hvor de er, så længe de ikke generer mig :wink: Ingen af dem er kommet helt frem, men kan ses på røntgen.
Min storesøster fik fjernet sine hos skoletandlægen, da hun lige var blevet 18 år. Han ville gerne have noget at øve sig på, og så kunne hun jo få det gjort gratis. Men det er vist trods alt ikke besparelsen værd, at lade en skoletandlæge gøre den slags. Jeg blev i hvert fald utroligt overrasket over så meget mere kompetente “rigtige” tandlæger er, da jeg blev 18 :slight_smile:

Inden de gør noget tandlægerne tager de et røntgenbillede så de kan se hvordan rødderne på tanden ligger, og så bliver der taget stilling til hvordan de gør.

Jeg var så lidt uheldig med den ene jeg har fået fjernet, at dens rødder gik frem og derfor skulle fjernes vha operation - og det skulle være akut da der var gået betændelse under tanden.

Selve operationen der mærkede jeg intet, men da de havde rodet temmeligt meget så var jeg sygemeldt i nogle dage.

/Dorte

[quote=Ann K;174859]

Mine visdomstæner er fjernet på tre forskellige måder… 1 almindelig udtrækning… 2 hvor tanslægen måtte skære et lille snit for at fjerne tandkødet og frilægge tanden, der så blev løftet ud med en såkaldt “elevator”… og endelig ved en kæmpeoperation

Det er som regel først efter fjernelsen, at der kan komme smerter… som kan variere fra en let ømhed i et par dage, til voldsomme smerter der påvirker en i op til et par uger… og det er ikke engang sikkert at det er den mest “voldsomme” fjernelsesmetode, der giver de værste smerter!

Held og lykke…[/quote]

Ja, det er nogen af mulighederne, og hvor der vurderes for hver enkelt tand hvilken fremgangsmåde der skal benyttes.

Og så i den forbindelse…hvis tanden sidder i underkæben og skal opereres ud, har tandlægen pligt til, inden indgrebet, at gøre opnærksom på, at følenerven i kæben kan tage skade, så kæben efterfølgende bliver følelsesløs i den side operationen er foretaget.
Noget mange tandlæger “glemmer”, men “forglemmelsen” er altså nok til at putte tandlægen på Sundhedsstyrelsens sorte liste over dårlige/forsømmelige tandlæger

Mine 4 visdomstænder var ikke vokset ud, så de skulle opereres ud under fuld narkose. Efterfølgende fik jeg fjernet 3 tænder under alm bedøvelse ca et par uger senere.

Vræl jeg skal faktisk til odder og ha hevet en ud i morgen piv :S !!
Den ligger heldigvis med “samlede” rødder så den sku være let at fjerne. Men den ligger og peger ind mod min kindtand ved siden af og det gør lidt ondt ind i mellem, så nu skal den ud! :slight_smile:

Jeg har personligt oplevet, at selve bedøvelsen gør mere ondt end selve udtrækningen.

Dog, oplevede jeg problemer bagefter:

1. ville såre ikke lukke, så der gik betændelse, krævede en rensning og så var det i orden.
  2. knoglevæggen der er omkring tanden, gik igennem det kød der var ved at lukke såret, så måtte ind og have knoglen klippet ned og slebet rund, AV FOR DEN!!! men i dag er der ingen smerter overhovedet :smiley:

[quote=Groggy;174933]
2. knoglevæggen der er omkring tanden, gik igennem det kød der var ved at lukke såret, så måtte ind og have knoglen klippet ned og slebet rund, AV FOR DEN!!! [/quote]

:besvimer::besvimer::besvimer::besvimer::besvimer:

fik fjernet 2 igår s uden ret meget porstyr - men nu er jeg f… også øm.
det var dem i overmunden. de 2 i undermunden fik jeg fjernet da jeg var under 18 - du må nemlig gerne vælge en “rigtig” tandlæge- og det gjorde jeg da de lå forkert- så det var med boring i 4 stykker osv.

men er det bare lige ud af landevejen så er det overstået på 20 min.

Jeg har også fået hevet mine ( mærkelig nok -høhø) visdomtænder ud , det gik nemt og uden de store problemer .

Selvfølgelig må man det - det burde jeg også have gjort længe før :slight_smile:

God bedring!

Kan så lige hilse og sige at det altså gør lidt ondt :S
Er lige kommet hjem derfra nu, det tog ca. en time og han blev nød til at dele den i 5. Han havde ellers regnet med 4. Men bortset fra at være lidt øm (ind til videre!) så syns jeg faktisk det mest ubehagelige er at være bedøvet i den ene side af munden:thumbdown:

[QUOTE=svenstrup;175468]Kan så lige hilse og sige at det altså gør lidt ondt :S
Er lige kommet hjem derfra nu, det tog ca. en time og han blev nød til at dele den i 5. Han havde ellers regnet med 4. Men bortset fra at være lidt øm (ind til videre!) så syns jeg faktisk det mest ubehagelige er at være bedøvet i den ene side af munden:thumbdown:[/QUOTE]

Puha det lyder ikke rart :s