Udstationering/fodervært

Hej :blush:

Jeg ved ikke om dette er rette sted for mit spørgsmål, men ellers må admin sige til

Jeg har tidligere haft opdræt som blev nedlagt pga skilsmisse og flytning til bolig med begrænset antal af husdyr. I november sidste år gik min første avelskat, en vidunderlig dame bort pga alderdom. Jeg savner at have kat og alt det vidunderlige som medfølger. Jeg savner udstillinger og det sociale samvær og jeg savner at se små vidundere komme til verden. Jeg har dog ikke lyst til at have eget opdræt lige pt, måske en gang et stykke ud i fremtiden, måske aldrig. Jeg har derfor funderet på at blive fodervært, men ved ikke rigtig hvordan jeg skal bære mig ad? Er det en ide at henvende mig direkte hos opdrættere? Eller der forum hvor opdrættere annoncerer efter fodervært. Jeg boede tidligere i Sverige og der var sidstnævnte oftest tilfældet.
På forhånd tak for svar

3 Synes om

Det er jo ikke så brugt i dk med foderværter - desværre. Og der var (er?) facebook gruppe med meget lidt aktivitet.

Min anbefaling vil være at finde opdrættere hvor du kan lide katte/tilgang/det du kan læse/se. Støvsug en masse hjemmesider/FB sider/race grupper i gennem. Og så kontakt dem du syntes har potentiale.

Så grundig snak/besøg etc - så du finder den rigtige - hvor I er enige om grundlæggende i opdræt, hold af katte, sundhed, foder, drylæge etc.

5 Synes om

Hvis du ved hvilken race du gerne vil være fodervært for, kan du evt tage kontakt til opdrætter i nærheden af dig, eller prøv at søg i grupperne på facebook. Redirecting...

Sørg endelig for at have en underskreven kontrakt, hvor alle detaljer er skrevet ind, inden du får katten udleveret. Der er desværre en del foderværter der er kommet i klemme og står med en bet, pga ueninghed med opdrætter.
Er opdrætter i Felis Danica, har de en kontrakt der skal bruges.

Edit, når du melder dig ind i en af de tre hovedklubber, vil jeg anbefale at vælge en anden klub end opdrætteren

2 Synes om

Tak for input :blush:

Min umiddelbare tanker er, vil en opdrætter ikke blive irriteret over en sådan uopfordret henvendelse?
Jeg har kigget efter FB grupper, men der er desværre ingen hvor der er nogen aktivitet.

1 Synes om

Hvilken race tænker du på, så kan vi måske give dig et hint om hvike opdrætter der bruger fordeværter, samt hvor i landet bor du ca.

Personlig, hvis vi skulle have en fodervært, skulle du bor i en rimelig afstand fra os, så vi kan komme til hjælp ved fødsler osv

1 Synes om

Jeg har selv brugt fodervært da jeg havde opdræt og ja det er meget vigtigt med klare aftaler på skrift. Det har heldigvis altid været velfungerende.
Jeg ville aldrig indgå i et sammenarbejde med en opdrætter hvor der ikke er kemi og enighed om forholdene :+1::blush:

For mit vedkommende er problematikken at finde en opdrætter (abyssinier) som søger fodervært. Men som nævnt ovenfor er det åbenbart ikke så almindeligt brugt i DK som i Sverige og så bliver det selvfølgelig ikke muligt :blush:

1 Synes om

Jeg har tidligere haft opdræt, haft 5 kuld (eller 4 1/2 da den ene var en solo killing :stuck_out_tongue_winking_eye:) her af var der et akut kejsersnit og et kuld med en killing med tarmene uden på, det var midt om natten med 30 km til nærmeste dyrehospital, så der måtte vi aflive selv. Jeg har haft et plejekuld ind med 3 moderløse killinger som skulle fodres hver anden time, så har lidt erfaring med det hele :blush:
Jeg bor i Esbjerg. Jeg har venner som har Abyssinier og har mødt den på udstilling også. Jeg føler det er den helt rigtige race for mig. En aktiv og social kat med stor personlighed. Jeg har haft Cornish rex og det er en race med lignende personlighed.

3 Synes om

Ligesom flere andre opdrættere ville jeg ønske, at begrebet fodervært blev mere almindeligt i Danmark end det er for øjeblikket.

Når du nu har lagt dig fast på racen, vil jeg klart anbefale dig at tage på nogle udstillinger og møde opdrætterne “live” - det giver ofte et bedre indtryk end en mail.

4 Synes om

Men det er jo op til opdrætterne at gøre det mere almindeligt, ved simpelthen at bruge foderværter :+1:

Jeg ved ikke rigtig om udstillinger er det rette sted, ved af egen erfaring at det måske ikke lige er det man som udstiller har tid til. Men jeg har nok også bare været forkælet med at have let tilgang til søgning efter fodervært :star_struck:
Men uanset så skal jeg da på udstilling igen, som gæst i første omgang, det er jo mega hyggeligt og sjovt at møde så mange forskellige katteracer.

3 Synes om

Hvis du skriver pæn henvendelse og opdrætter bliver irriteret - så er det nok ikke den rigtige person lige meget hvad?

Tænker det er vigtigt du skriver baggrund for henvendelse - og hvad du kan bidrage med. Specielt så du ikke falder i kategorien ‘vil gerne have gratis kat’

Har selv prøvet sådan en - som startede med at ville købe kat til opdræt, og så rullede hun den ellers til at ville have kat gratis (så kunne jeg ‘få’ killing fra fremtidigt kuld som betaling)

Da jeg var sådan ‘nej, det tror jeg ikke lige’ gik hun fuld Karen og svinende både katten - og faren - til som meget indavlet (de var begge under 1% over 10 gen) :roll_eyes:

3 Synes om

Jeg har brugt foderværter i gamle dage med primært god erfaring. Men det ser ikke ud til at danske katte interessede har lyst til det her i nyere tid.

Der er plus og minus ved at bruge foderværter.

3 Synes om