Altså det her er forhåbentlig et teoretisk spørgsmål, men…
Adelie har i øjeblikket et sår mellem skulderbladene, jeg tror en a de andre har enten bidt eller kradset hende. Det er stort set lægt nu (det er kun fordi hun slikker id et at det stadig er lidt rødt) men… det har jo efterladt en skaldet plet på størrelse med en nutidig 1-krone.
Kan hun overhovet udstilles med sådan en skaldet plet? Kan/må man camouflere den?
Det er jo ikke hverken ringorm eller andet smitsomt, det var tydeligt et sår efter en rift da det var frisk, men hvad siger reglerne?
Det gør jeg osse Men det er jo fjollet at betale for hende og tage hende med hvis hun bli’r diskvalificeret pga det sår (jeg har endda købt en madskål der matcher til mine påtænkte burgardiner i dag)
Du kan sagtens udstille hende med en skaldet plet, det står der ikke noget i reglerne om at du ikke må. Men du skal være opmærksom på at det kan trække ned til bedømmelsen.
At prøve at dække det er sjældent en god ide, jeg har flere gange haft min gamle huskat Gizmo med med halvskaldede pletter og jeg opgav hurtigt at forsøge at dække dem med f.eks. pudder for det kom til at se værre ud.
Nåh ja, du kan risikere i dyrlægetjekket at dyrlægen mistænker ringorm. Selvsamme Gizmo har været afsted med en bar plet på halsen og den endte han med at få lyst på med en Woods-lampe før vi endelig fik lov at komme ind - han havde også været i nærkontakt med en af de andre katte derhjemme.
Men når du nu ved at hun ikke er syg, hun er tilmeldt og du er forberedt på at der måske kommer en kommentar eller to fra dyrlæge og/eller dommer, synes jeg fint du kan tage hende med.
Når du ved, at det ikke er noget smitsomt (ringorm) må du selvfølgelig gerne udstille hende - men du kan risikere at hun bliver afvist i dyrlægekontrollen netop på mistanken om ringorm … Jeg har en gang udstillet en pletskaldet kat, han blev nemlig plukket af sin mor på vej over til udstillingen, som selvfølgelig var i Jylland, så hun havde masser af tid til at udradere konkurrenten møgkræ - jeg havde så alt det plukkede hår i kassen, så han blev ikke afvist af dyrlægen, selvom hun så noget betænkelig ud i første omgang (og det kan jeg godt forstå).
Og selvfølgelig kom katten ikke videre i konkurrencen, men han fik sit certifikat.
[QUOTE=Gizzemissen;801449]Du kan sagtens udstille hende med en skaldet plet, det står der ikke noget i reglerne om at du ikke må. Men du skal være opmærksom på at det kan trække ned til bedømmelsen.
At prøve at dække det er sjældent en god ide, jeg har flere gange haft min gamle huskat Gizmo med med halvskaldede pletter og jeg opgav hurtigt at forsøge at dække dem med f.eks. pudder for det kom til at se værre ud.
Nåh ja, du kan risikere i dyrlægetjekket at dyrlægen mistænker ringorm. Selvsamme Gizmo har været afsted med en bar plet på halsen og den endte han med at få lyst på med en Woods-lampe før vi endelig fik lov at komme ind - han havde også været i nærkontakt med en af de andre katte derhjemme.
Men når du nu ved at hun ikke er syg, hun er tilmeldt og du er forberedt på at der måske kommer en kommentar eller to fra dyrlæge og/eller dommer, synes jeg fint du kan tage hende med.[/QUOTE]
Tak Det beroliger Jeg håber selvfølgelig at hun når at gro nyt pels i den kommende måned, men jeg skal vist ha’ fat i noget bitterspray (har dyrlægen det??) så jeg kan holde hende fra at slikke på det - for det VAR ellers lige blevet pænt efter daglige dupninger med klorhexidin (hun spandt mens jeg vaskede det ) - men nu er det rødt fordi jeg kan se hun vasker på det Fjollede kat!
Men jeg kan med sindsro lade hende lyse på for ringorm for jeg ved det er (eller har været) et helt normalt sår
[QUOTE=Vivi_Fletcher;801459]I dyrlægekontrollen har de ingen lampe til at lyse, så hvis der er mistanke om ringorm, bliver alle dine katte bortvist fra udstillingen.
Så kan det ligne ringorm, ville jeg nok lade hende blive hjemme.[/QUOTE]
Ville det være en ide at få hende dyrlægetjekket hjemmefra og få en underskrevet erklæring fra min dyrlæge om at hun er tjekket og det ikke er ringorm? Det VED jeg jo det ikke er
Du kan stadig risikere den dyrlæge, der kigger på hende mener det ligner ringorm, men jeg vil tro at de fleste dyrlæger vil kigge på en erklæring, der siger det ikke er.
Vi har sørme også prøve at køre om fredagen til tyskland hvor jeg havde min mors Cooper og Bigger med, som jeg sov på hotelværelse med .
Hen på morgenstunden høre jeg at Bigger hoppede på Cooper , hvad skal jeg sige når man ingen hunkat har så må man jo klare sig med en kastrat .
Bigger nåede at rive et 1 kr hul i pels af Cooper .
Da dyrlægen så hulet forklarede jeg hvad der var sket og hun kørte lige lygten hen over . Men det var jo intet.
Da dommen opdagede det fortalte jeg igen hvad der var sket og at , jeg ikke ønskede at pudder eller skjule det , så måtte hun jo bestemme om det skulle trække ned .
Han slog sin konkurrent, var op mod Catharina og tog Biv´et , og senere også NOM.
På scenen så de alle pletten, som ellers ikke var så tydelig med den lange krave han har og snakkede om det . Var snart bange for at de ville sende ham ned, kun jo ikke høre hvad de snakkede om.
Han fik på scene 2 stemmer.
Snakkede senere med dommen der gav ham cert. at hvis han ikke havde haft det lille hul i nakken så havde han vundet .
Men det er jo en skønhedskonkurrence.
Næste dag havde han så kløet sig og fået en flænge , så der blev an abs.
Hm så jeg risikerer stadig at blive sendt hjem med alle 4 katte? … nå jeg må lige se hvordan det udvikler sig i løbet af den næste 14 dage hvor betalinges (og afmeldingsfristen ) stadig er der som buffer…
[QUOTE=TrekkieGrrrl;801475]Hm så jeg risikerer stadig at blive sendt hjem med alle 4 katte? … nå jeg må lige se hvordan det udvikler sig i løbet af den næste 14 dage hvor betalinges (og afmeldingsfristen ) stadig er der som buffer…
Tak for input :)[/QUOTE]
Det vil altid afhænge af den dyrlæge der sidder i indtjek.
Du kan jo trække den så langt som til dagen og så blot undlade at tage denne ene kat med
[QUOTE=TrekkieGrrrl;801475]Hm så jeg risikerer stadig at blive sendt hjem med alle 4 katte? … nå jeg må lige se hvordan det udvikler sig i løbet af den næste 14 dage hvor betalinges (og afmeldingsfristen ) stadig er der som buffer…
Tak for input :)[/QUOTE]
Ja, ryger en af kattene, så gælder det alle. Personligt ville jeg ikke turde satse, ved ikke om det evt. kan hjælpe med en erklæring fra egen dyræge og have med evt.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;801478]Det vil altid afhænge af den dyrlæge der sidder i indtjek.
Du kan jo trække den så langt som til dagen og så blot undlade at tage denne ene kat med :-)[/QUOTE]
Ja men så skal jeg stadig betale for hende, ikke? Og det er selvfølgelig bedre at betale “ekstra” for EN kat end for 4 - men hun er jo KAT III og derfor ikke “på tilbud”
Nå… jeg holder øje med hvordan det kommer til at se ud
Men en dyrlægeerklæring om at det ikke er ringorm er altså ikke nødvendigvis nok?
Men en dyrlægeerklæring om at det ikke er ringorm er altså ikke nødvendigvis nok?[/QUOTE]
Det var det for DARAK, da jeg i sin td havde Ting med med en underlig bar skællende plet på det ene bagben… hos hende var det resterne af et sår.
Men da jeg nogle uger før havde opholdt mig i et hjem, hvor man nogle dage efter mit besøg slog ringormsalarm, fandt jeg det bedst at få hende tjekket og få en dyrlægeerklæring på at hun ikke havde ringorm…
Jeg fik så slet ikke brug for papiret - men det gav lidt ekstra sikkered
Og lad så være med at brokke dig!!! Dellen kan stadig nå at gro noget pels…
Bran har et hul på størrelse med en tokrone i sin manke på siden af halsen efter en grim filtknude… pelsrace med hul i pelsen - nahhhhh
Men vi kommer altså afsted om så han var helskaldet!!! Skal jo møde Gammelmor…
Så noen meninger fra hun som nesten aldri går på utstilling
Altså, jeg hadde nok valgt å være hjemme om ikke katten var i show kondisjon.
Utstillinger er jo skjønnhetskonkurranser,og da skal dem være så velstelt og sunne og friske som mulig.
Nå er jo ikke et bittsår,slitasje pga slikking og andre småsaker noe alvorlige greier,men i mine øyner er jo da ikke kondisjonen tip-top
Akkurat i dette tilfellet kan man jo kanskje sammenligne det med en liten dyrlegesjekk der dem har barbert katten eller til og med ved kastrering.
Jeg ville ventet til pelsen var grodd ut igjen.
[QUOTE=Camischa;801450]Når du ved, at det ikke er noget smitsomt (ringorm) må du selvfølgelig gerne udstille hende - men du kan risikere at hun bliver afvist i dyrlægekontrollen netop på mistanken om ringorm … Jeg har en gang udstillet en pletskaldet kat, han blev nemlig plukket af sin mor på vej over til udstillingen, som selvfølgelig var i Jylland, så hun havde masser af tid til at udradere konkurrenten møgkræ - jeg havde så alt det plukkede hår i kassen, så han blev ikke afvist af dyrlægen, selvom hun så noget betænkelig ud i første omgang (og det kan jeg godt forstå).
Det husker jeg skam tydeligt
Og selvfølgelig kom katten ikke videre i konkurrencen, men han fik sit certifikat.[/QUOTE] Det husker jeg skam tydeligt da det var i min bil det foregik:høhø::høhø::høhø::høhø::høhø::høhø: