Udstilling af huskatte

Hej jeg har et spørgsmål. Ved Tica udstillinger kan alle kattegrupper deltage både lørdag og søndag og opnå titler point m.m begge dage, dette gælder også huskatte klasserne

Hvordan foregår det under Fife ?
Jeg kan se at der eks.vis står lørdag kl. 1 og 3 samt special show ragdoll og søndag kl 2 og 4 samt huskatte …

Så er huskatte kun med den ene dag eller skal man tilmelde sin huskat til både lørdag og søndag show

Eller hvordan fungerer det lige ? Og opnår de point for begge dage eller hvad ?

Hvor mange shows skal en huskat typisk deltage i for at opnå point nok til at nå til tops
Er det nok kun at deltage i Danmark eller skal man også til udlandet og i så fald hvor mange gange

Novice klasser hvad er det og hvem og hvorfor tilmelde sin kat her ? Hvem er det relevant for ?

Hvor kan man læse noget om forskellen imellem udstillinger arrangeret af jyrak darak racekatten eller felis danica hvad er forskellene det er jo fife regler der gælder alle steder ?

Jeg har forsøgt at læse mig igennem alt om regler og titler men kan stadigvæk ikke helt forstå hvordan det fungere for huskatte

Så hvis rex bliver timeldt sin 1.udstilling inden han bliver 10 mdr - så starter han på nul i den nye klasse når han bliver 10 mdr og kasteres…
Samler han så point sammen år for år eller starter sæsonen påny hvert år ?

Point hvad kan de bruges til og hvad pladser skal han opnå til hver show for at optjene dem
Opnår de bis nom box og boc eller hvad det nu hedder alt sammen

Jeg ved godt at jeg er lidt fatsvag og det lige skal forklares for mig nogle gange før det er sivet ind sorry …

Du blander tingene meget sammen virker det til, og tror at FIFe og TICA er mere ens end det er :smil: Vi optjener ikke point til titler i FIFe (hverken racekatte eller huskatte), men bruger kun resultater. Så fx en racekatte-kastrat over 10 måneder kræver 3 CAP (1. pladsen) for at blive Premier. Det er 3 x1. pladsen i kattens klasse. I en klasse konkurrer katten indenfor sit køn, sin farve og sin race, samt om der tidligere er opnået titler. Svarer mest af alt (men ikke helt) til en Best of Colour i TICA.
Huskattene kan i FIFe ikke opnå den slags titler, og konkurrerer om at blive nr. 1 (NOM = nomineret) indenfor sit køn, og derefter på scenen om at blive Best In Show huskat - og hvis der er mindst 3 af hvert køn kan huskattene blive hhv. Best In Show huskat og Best Opposite Sex huskat (hhv BIS og BOX).
I FIFe er hver udstillingsdag sin egen selvstændige udstilling (det er det nu vist også i TICA), hvor resultaterne opgøres per dag, og katten starter “frisk” på udstillingen dagen efter.

Som oftest er det alle racer begge dage, men der kan være forskellige logistiske udfordringer eller måder at afholde shows på, der gør at kategorierne (som indeholder forskellige racer) er opdelt på forskellige dage. Der kan huskatten så kun deltage på den dag, som huskatte står nævnt med racekattenes kategorier.

I FIFe er der ingen opdeling i huskattene efter alder, kun efter køn. Så de resultater han opnår som fx 6 eller 8 måneders tæller sammen med dem han opnår som f.eks. 11 eller 15 måneders. Som sagt tælles der ikke til titler som i TICA (Master etc.), men opnår katten tilstrækkeligt mange gode resultater, kan man sende ind til topkatte listerne. Man skal have mindst 5 resultater fra samme kalenderår for at sende ind til en af hovedklubbernes (JYRAK, DARAK eller Racekatten) topkatteliste, og 6 (her tæller kun danske) resultater for at sende ind til Felis Danica.
Sidste JYRAK udstilling var der 9 hunkatte og 4 hankatte eller noget i den dur, så topkattelister foreslår jeg at du venter med at sætte dig mere ind i, til du ved om Rex kan opnå nogle resultater, der gør det værd at snakke om :grin:
I FIFe placeres de første 4 katte fra 1-4 og resten derefter får alle en 5. plads - uanset om det er racekatte eller huskatte :smil:

Novicekatte har ikke noget at gøre med dig, der udstiller huskat. Det er hvis en opdrætter har et udkrydsningsprogram, så slå bare det ud af hovedet her til en start :smil:

Dybest set - tilmeldt din huskat til en eller to dage på næste udstilling, du gerne vil deltage på, og tag en kat, der er vasket godt og ser velplejet ud med (inkl. klipning af alle 18 kløer, helst senest onsdag eller torsdag, siger stewarden, som går med kattene på scenen :hoho: - så når de nemlig at have mindre skarpe kanter end hvis det er fredag) og prøv at opleve det. Så tror jeg langt nemmere at du kan adskille de meget forskellige udstillingsformer i hovedet, da de som nævnt er ret så forskellige :smil:

7 Synes om

Lægger det lige herind også, mine billedet illustrationer, for jo nok der det burde have været fra starten :hoho:

@lillemor - Disse billeder er fra forskellige udstillinger og ikke Brædstrup. Fandt dem frem fra gemmerne så du kan se hvordan det typisk ser ud til en FIFe udstilling.

"Grundbedømmelse" i kattens egen klasse
Disse 5 billeder viser alle forskellige katte (af racen europé) til bedømmelse i hver deres klasse. Dommeren kigger her grundigt på katten, giver en mundtlig udtalelse og skriver en skriftlig bedømmelse. Katten dømmes kun på denne grundige måde af 1 dommer per udstilling, men det tager også omkring 5 min per kat, nogle gange mere, og man får rigtig meget mere at vide end hos TICA ved denne bedømmelse.

BIV (Bedste i Variant)
Dommeren vurderer her hvilken af disse 3 européer (en race), der alle har samme farve, der er bedst i farven og kan vinde BIV (det er lidt en “side konkurrence”, der kræver 3 af samme farve i samme race for at kunne afholdes, kastrater over 10 måneder er altid for sig ift at skulle opnå de 3 i samme farve/race). Dommeren giver her highlights for hvad der er disse kattes styrker, og hvad der kunne ønskes bedre. Den er af særlig interesse for opdrættere, da man der sammenlignes med katte indenfor egen race.

BIV i en anden farve

Dommeren har tit kattene i hænderne igen, for at være sikker på at han vælger den bedste til BIV’et

NOM = Nominering som dommerens bedste killing eller voksne fertile han etc.
Her vurderer dommeren hvilken af disse 4 hunkastrater, der er den bedste og skal blive NOM. Det er på tværs af racer, og på billedet er der både europé og brite (og der kunne sagtens også have været f.eks. bengal, burmeser, kurilean bobtail, ocikatte etc.). Dommeren kan sagtens have dømt 6-7 hunkastrater, og allerede inden dette punkt have sorteret nogle katte fra, især hvis de har konkurreret i samme klasse eller til et BIV mod hinanden. Dommeren vil her typisk give highlights for hvad der er de enkelte kattes styrke, og hvad dommeren kunne ønske sig anderledes/bedre.

NOM mellem voksne hunkastrater

NOM mellem 5 killinger, på det tidspunkt var der allerede pillet mindst 2 killinger fra, da de havde konkurreret mod nogle af killingerne på billedet i grundbedømmelsen eller til BIV :smil:

NOM mellem 3 ungdyr

Sceneshow/BIS
Best in Show på scenen, hvor alle de nominerede katte fra de dommere, der har dømt den pågældende kategori mødes. Hos racekattene nomineres der indenfor hhv. killing (4-7 mdr), ungdyr (7-10 mr) og voksen fertil han, voksen fertil hun, voksen kastrat han og voksen kastrat hun (voksen = fra de fylder 10 mdr og frem).

Der er typisk 3-5 dommere som har dømt den samme kategori og nomineret deres bedste. På billedet her er det deres bedste ungdyr. På scenen kigger alle dommerne (ret hurtigt) lige på alle ungdyrene, og stemmer så på den de synes er bedst. Her ses f.eks. 2 dommere, der kigger på hvert sit ungdyr, og bagefter bytter de så. På den måde bliver det meningen af flere forskellige dommere, der afgør hvem der vinder BIS :smil:

Hos huskatte er det, det samme med grundbedømmelse og NOM, bortset fra at der ikke kan laves BIV, og der maksimalt er 2 huskatte på scenen. Jeg har været på udstilling i Sverige hvor vi var 8 fertile kategori 3 hanner på scenen mod hinanden :hoho:
Billederne fra grundbedømmelsen kommer fra alle 3 klubber i øvrigt, bordene afslører hvilken klub det er, for de indviede :tihi:

6 Synes om

Jeg er helt enig med Eva. Tag en dyb indånding, tilmeld Rex på den næste FIFe udstilling, der passer i din kalender og som du kan finde transport til og se, hvordan det foregår.

Det er anderledes end TICA på rigtigt mange punkter, både for huskatte og racekatte, men hvis du forsøger at lære samtlige regler på én gang, før du overhovedet har været på en FIFe udstilling, får du stress :wink: Mange ting giver meget bedre mening, når man er i det.

4 Synes om

Jeg har lidt udstillings billeder fra da jeg udstillede :smiley:

Den sort makrel tabby er en huskat, han hed Rottweiler og var desværre ikke glad for at udstille :slight_smile:

Det ses også tydeligt på billederne.

Den lille Blå Blotched Tabby er en Europé der hedder (/hed?) DK Wehnerts Madeleine.

Hun klarede sig ret godt på udstillinger og elskede det virkeligt :smiley:

Det er mest billeder fra de bure de er i, Rottweiler er der også billeder af i et af dommerburene :slight_smile:

Det er Fifé/Felis Danica udstillinger (Katteklubben, men den findes vidst ikke mere)

4 Synes om

Rottweiler var i øvrigt en ret grim huskat, men for fanden hvor havde han et dejligt sind :smiley:

1 Synes om