Udstilling af kuld

Hvordan er reglerne nøjagtigt, hvis man vil udstille et kuld?
Skal de bare være 12 uger på udstillingsdagen eller skal de være 3 måneder?

Mht vaccination så skal de vel også være vaccineret senest 15 dage før udstillingen ikke?
Men er det nok, de er førstegangs vaccineret eller skal de have fået begge vacciner?

De skal være 3 måneder (12 uger og 3 måneder er ikke det samme).

Det er nok med en vaccine.

[QUOTE=DK Thomani;1040036]De skal være 3 måneder (12 uger og 3 måneder er ikke det samme).

Det er nok med en vaccine.[/QUOTE]
Okay :slight_smile:

Skal de være 3 mdr på tilmeldingsdagen eller er det nok at de er det på dagen for udstillingen?

[QUOTE=DK Mammarazzi;1040046]Okay :slight_smile:

Skal de være 3 mdr på tilmeldingsdagen eller er det nok at de er det på dagen for udstillingen?[/QUOTE]

En kat skal være 3 mdr for at blive udstillet - om du tilmelder når den er 3 dage er ligegyldigt - det er altid udstillingsdagen, der tæller :slight_smile:

:? Hmm et helt andet spørgsmål til de kloge :slight_smile:

Så vidt jeg ved er udstilling af kuld en national klasse/konkurrence. Betyder det at vilkårene er fastsat af Felis Danica og evt. kan ændres af dem ?

Jeg spørger fordi jeg igår snakkede med en anden opdrætter, hvor svært det var at ramme vinduet på en måned, så man kunne prøve at udstille kuld.
Kunne kan gøre dette vindue større ved f.eks. at sige at man kunne udstille kuld i 6 uger efter de var blevet 3 mdr. :?

Mange får kuld i forårs månederne i netop hen over sommeren er der ikke mange udstillinger, så her er det rigtig svært. Jeg ville f.eks. elske at prøve at udstille kuld når jeg nu endelig har fået et :tihi: men de er desværre 3 dage for gamle til at ramme Nr. Aaby og for unge til Fuglebjerg.

Udstillingerne er et supergodt udstillingsvindue for ens killinger, og publikum elsker det, så det kunne da være sjovt hvis det lidt oftere var mere end et enkelt kuld i kategorierne, og lidt reel konkurrence gør vel heller ikke noget :stuck_out_tongue:

Jeg så gerne de ændrede det så kuld kunne udstilles fra 4 til 6 måneder.

At udstille 3 måneder gamle killinger passer meget dårligt med immunforsvar og forsvarlig vaccinering

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1040052]Jeg så gerne de ændrede det så kuld kunne udstilles fra 4 til 6 måneder.

At udstille 3 måneder gamle killinger passer meget dårligt med immunforsvar og forsvarlig vaccinering[/QUOTE]

Det kan vi meget hurtigt blive enige om, men sidst der var svage antræk til at ændre killingeklassen til først at starte ved 4 mdr. alderen lød der et ramaskrig fra en del opdrættere - langt fra alle holder sine killinger hjemme til de er 16 uger… Jeg tror det er en grænse der vil være rigtigt svær at skubbe fremad, omend jeg sagtens ville kunne leve med den. Men jeg kan bl.a. huske en del brok over at så ville man jo aldrig mere kunne udstille kuld, for de er jo for længst flyttet, når de fylder 4 måneder…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1040454]Det kan vi meget hurtigt blive enige om, men sidst der var svage antræk til at ændre killingeklassen til først at starte ved 4 mdr. alderen lød der et ramaskrig fra en del opdrættere - langt fra alle holder sine killinger hjemme til de er 16 uger… Jeg tror det er en grænse der vil være rigtigt svær at skubbe fremad, omend jeg sagtens ville kunne leve med den. Men jeg kan bl.a. huske en del brok over at så ville man jo aldrig mere kunne udstille kuld, for de er jo for længst flyttet, når de fylder 4 måneder…
VH
Susanne[/QUOTE]

Men det kunne man jo komme uden om ved f.eks. at sige 3-5 måneder? Så kan dem der sælger lige efter de 12 uger stadig få lov at tage med, mens dem der gerne vil vente til efter 4 uger har også en mulighed? :slight_smile:

I princippet kunne man godt, men jeg ved ikke hvor smart det er i praksis, for det bliver hurtigt en urimelig sammenligning med så stort aldersspring - de udvikler sig jo nærmest fra dag til dag i den alder :slight_smile:
VH
Susanne

I ex. Tjekkiet er kuldklassen 3-6 måneder, så det afhænger af landet.

Det er helt det samme i NRR og SVERAK, der har de også kuldklasserne fra 3-6 mdr.

Det ville da være super, hvis vi kunne gøre som de andre Skandinaviske lande :thumbup:

Mht. til unfair konkurrence pga. forskellig udvikling, så tror og håber jeg da at dommerne er så erfarne, at de kan se potentialet i 3 mdrs. killinger og vurdere udfra dette, hvis de er oppe mod killinger på f.eks. 4½ md.

Desuden synes jeg lidt konkurrence er bedre end, hvis BIS kuld nærmest bare deles ud, fordi der kun komme det ene kuld i kategorien, hvilket jeg har set flere gange.

Jeg oplevede det da som lidt af en sjældenhed, at der på Racekattens udstilling i Helsingør var hele tre kuld, begge dage i KAT III.

[QUOTE=Wijelo;1040488]Det ville da være super, hvis vi kunne gøre som de andre Skandinaviske lande :thumbup:

[/QUOTE]

Lav et forslag til din hoivedklubs næste GF - ting kan faktisk ændres :slight_smile: Da det er en national klasse, så bestemmer de enkelte FIFe medlemmer fuldstændigt selv hvordan geden skal barberes - og om man overhovedet vil afholde klasserne.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1040454]Det kan vi meget hurtigt blive enige om, men sidst der var svage antræk til at ændre killingeklassen til først at starte ved 4 mdr. alderen lød der et ramaskrig fra en del opdrættere - langt fra alle holder sine killinger hjemme til de er 16 uger… Jeg tror det er en grænse der vil være rigtigt svær at skubbe fremad, omend jeg sagtens ville kunne leve med den. Men jeg kan bl.a. huske en del brok over at så ville man jo aldrig mere kunne udstille kuld, for de er jo for længst flyttet, når de fylder 4 måneder…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg er en af dem, der er imod reglen - synes absolut killingerne er klar til udstilling, når de er 3 mdr. - og det står jo enhver frit for at vente til de er 4 mdr :slight_smile:

[QUOTE=Wijelo;1040488]Det ville da være super, hvis vi kunne gøre som de andre Skandinaviske lande :thumbup:

Mht. til unfair konkurrence pga. forskellig udvikling, så tror og håber jeg da at dommerne er så erfarne, at de kan se potentialet i 3 mdrs. killinger og vurdere udfra dette, hvis de er oppe mod killinger på f.eks. 4½ md.

Desuden synes jeg lidt konkurrence er bedre end, hvis BIS kuld nærmest bare deles ud, fordi der kun komme det ene kuld i kategorien, hvilket jeg har set flere gange.

Jeg oplevede det da som lidt af en sjældenhed, at der på Racekattens udstilling i Helsingør var hele tre kuld, begge dage i KAT III.[/QUOTE]
Da jeg havde kuld med på en DARAK udstilling var der hele 5 kuld i kategori 3 :slight_smile:

Det er jeg så ikke sikker på, du har ret i. Mit kuld blev nr. 2 begge dage i Helsingør og ét af de punkter, de tabte på, var “færdighed”, dvs. kuld nr. 1 (som blev 4 måneder på andendagen) var mere færdigt i sin udvikling end mit kuld, der var ca. 3½ måned - og nr. 3 om søndagen var så endnu en uge yngre.

Når de stiller op som kuld, vurderes de jo meget på ensartethed i kuldet og ikke på, om der er en stjerne, der har potentiale til hvad som helst. Tværtimod trækker det ned, hvis man har en, der “stikker ud”. Jeg tog den blå killing, som Conni har købt - og som er ca. 14 dage ældre end mine - til bedømmelse senere søndag, fordi ejeren var væk fra buret, da de blev kaldt og det var tilfældigvis Fabio, der også havde dømt kuld om morgenen. Han roste mig for at have holdt hende ude fra kuldbedømmelsen, fordi hun havde en bedre type end dem (og så måtte jeg jo fortælle ham, at hun slet ikke var en del af kuldet :))