Udstilling af ungdyr

Hej alle i kattegale. :slight_smile:

Jeg sidder her med et enkelt lille spørgsmål.

Jer som udstiller ungdyr, hvordan gør i med vask osv.? Får de samme tur som de voksne, eller slet ingen?

Jeg skal for første gang udstille ungdyr til Februar, og er i tvivl med vask osv. - Jeg ved jo på forhånd vi intet kommer til at vinde, og da det er en test af hvordan han tager det, tænker jeg lidt på om vasks kal droppes, eller i hvert fald være mindre end den jeg bruger til prinsesserne.

Som et hvert andet ungdyr (Gætter jeg på) er hans pels jo nu utrolig fin og blød.

Håber nogle har nogle gode råd de vil dele. På forhånd tak for hjælpen.

Glemte lige at skrive at jeg står med et MCO ungdyr. :slight_smile:

Hvor i alverden ved du dog fra, at I ikke vil vinde noget :? :? :? sludder og vrøvl - alle har en chance :inlove: og alle møder op på samme vilkår . . . . nå - det var lige en raptus herfra :tihi:

Jeg vil til enhver tid sige, at hvis man vil udstille, så sætter man katten op til show - uanset alder.

dvs. har du en kat der skal vaskes (nogle racer skal ikke vaskes) - så er det igang fra først til sidst - og det gør man helt fra katten er lille (killing) så den vænner sig til det så tidligt som muligt.

Nu får du sikkert en masse gode råd, som du kan sortere i - og spø’r endelig igen, hvis der er noget du er i tvivl om.

Jeg spekulerede over det samme en gang, men blev rådet til at vaske mit ungdyr :slight_smile: og det er jeg glad for at jeg gjorde. Vasken giver lige den ekstra lækkerhed. Man kan godt se når et ungdyr ikke er blevet vasket.

Derudover er det jo en god ide at vænne ham til at blive vasket, og at det er dejligt med føntørreren osv. Jeg tror også nok han fik hele turen lissom en voksen, ingen killingevask. (Men er ikke helt sikker nu lige pludseligt)

[quote=Gugger;92035]Hvor i alverden ved du dog fra, at I ikke vil vinde noget :? :? :? sludder og vrøvl - alle har en chance :inlove: og alle møder op på samme vilkår . . . . nå - det var lige en raptus herfra :tihi:

Jeg vil til enhver tid sige, at hvis man vil udstille, så sætter man katten op til show - uanset alder.

dvs. har du en kat der skal vaskes (nogle racer skal ikke vaskes) - så er det igang fra først til sidst - og det gør man helt fra katten er lille (killing) så den vænner sig til det så tidligt som muligt.

Nu får du sikkert en masse gode råd, som du kan sortere i - og spø’r endelig igen, hvis der er noget du er i tvivl om.[/quote]

Jeg skal komme til en blind dommer for at vinde. :tihi: Han er en lækker poly, det er derfor jeg ved han ikke vinder noget. Var han ikke poly, ja så havde han da vundet det hele. :thumbup:

Ja det er klart en fordel at han lærer det med bad og det hele. :slight_smile:
Jeg har et spinkelt håb om han kan acceptere udstillings verden, og derfor komme på TICA show. Håber jeg kan nå at komme med til Marts, derfor jeg tvivler lidt om 2 gange vask kan være får hård ved hans pels. hmmm

Tusinde tak for svaret. :slight_smile:

[quote=Sheer;92036]Jeg spekulerede over det samme en gang, men blev rådet til at vaske mit ungdyr :slight_smile: og det er jeg glad for at jeg gjorde. Vasken giver lige den ekstra lækkerhed. Man kan godt se når et ungdyr ikke er blevet vasket.

Derudover er det jo en god ide at vænne ham til at blive vasket, og at det er dejligt med føntørreren osv. Jeg tror også nok han fik hele turen lissom en voksen, ingen killingevask. (Men er ikke helt sikker nu lige pludseligt)[/quote]

Tusinde tak for svaret. :slight_smile: - Lidt dum som jeg er, har jeg ikke været så smart at lurer ungdyr på de udstillinger jeg har været på, regnede ikke med selv at stå der en dag. - Så heldigt i her inde kan hjælpe.

Kan se han skal have en vask, og så lærer han det forhåbentlig jo også kan man sige.

Jeg vasker også min når de er ungdyr som jeg vil til voksen - dog med moderationer. Synes typisk ikke man behøver være så “hård” med degrease ved de unge som de ældre.
Men som de andre skriver er det jo super at de er vænnet til det, så det ikke behøver være noget ekstra stressende lige før en udstilling.
En test vask vil jo både vise dig hvordan han tager det og hvad du skal være opmærksom på til den “rigtige” vask. Og til hvis han tager det godt og kan komme på tica-show.
Selvom han er poly er det jo rart at stå med den skønneste kat - der er sat super op :wink:
Ungdyr og killinger plejer bestemt at være lige så show-shinet som de voksne er :slight_smile: Har jo en på 1½ år og en på 8 mdr (mco’er), så har da været igennem de to kategorier meget det sidste år :wink:

Held og lykke og god fornøjelse med det :slight_smile:

[quote=Kimilla;92040]Jeg skal komme til en blind dommer for at vinde. :tihi: Han er en lækker poly, det er derfor jeg ved han ikke vinder noget. Var han ikke poly, ja så havde han da vundet det hele. :thumbup:

Ja det er klart en fordel at han lærer det med bad og det hele. :slight_smile:
Jeg har et spinkelt håb om han kan acceptere udstillings verden, og derfor komme på TICA show. Håber jeg kan nå at komme med til Marts, derfor jeg tvivler lidt om 2 gange vask kan være får hård ved hans pels. hmmm

Tusinde tak for svaret. :)[/quote]

Jammmm jøsses dog . . . det fortalte historien jo intet om - og her vil jeg så lige indskyde en bem. for egen regning :tihi:
Mit håb i fremtiden er, at der indføres en klasse for Pollyer, fordi der efterhånden er en del, som ønsker at udstille deres lækre katte - og vi andre kan stå og savle over dem :bebe:

Er du sikker på, at du kan udstille ham på en TICA :? jeg ved det nemlig ikke, men vil smadder gerne vide det :ups:

Håber han bliver den smukkeste Poly på showet . . . . -love

Gå du bare igang med at træne vask . . . . her i foråret skal jeg vaske een gang om md. - til de planlagte shows

[quote=Eva K;92057]Jeg vasker også min når de er ungdyr som jeg vil til voksen - dog med moderationer. Synes typisk ikke man behøver være så “hård” med degrease ved de unge som de ældre.
Men som de andre skriver er det jo super at de er vænnet til det, så det ikke behøver være noget ekstra stressende lige før en udstilling.
En test vask vil jo både vise dig hvordan han tager det og hvad du skal være opmærksom på til den “rigtige” vask. Og til hvis han tager det godt og kan komme på tica-show.
Selvom han er poly er det jo rart at stå med den skønneste kat - der er sat super op :wink:
Ungdyr og killinger plejer bestemt at være lige så show-shinet som de voksne er :slight_smile: Har jo en på 1½ år og en på 8 mdr (mco’er), så har da været igennem de to kategorier meget det sidste år :wink:

Held og lykke og god fornøjelse med det :)[/quote]

Tusinde tak for dit svar også. - Kan godt se, at han da vidst lige skal en vask igennem. - Jeg ville ærge mig meget at stå og få afvide han er rigtig dårlig, fordi han ikke fik en show vask. - Det kunne være fedt at få pæne ord, før end han bliver disket. S

Som sagt har jeg aldrig kigget efter når MCO ungdyr er blevet bedømt, så har virkelig ingen idé om hvor stor forskellen er på et ikke vasket og en show vasket ungdyr. - Så det bliver da lidt spændende at se. :slight_smile:

Vil give ham en lidt mere skånsom vask. - Det skal nok blive spændende at se hvad han siger til det. Gs

[quote=Gugger;92155]Jammmm jøsses dog . . . det fortalte historien jo intet om - og her vil jeg så lige indskyde en bem. for egen regning :tihi:
Mit håb i fremtiden er, at der indføres en klasse for Pollyer, fordi der efterhånden er en del, som ønsker at udstille deres lækre katte - og vi andre kan stå og savle over dem :bebe:

Er du sikker på, at du kan udstille ham på en TICA :? jeg ved det nemlig ikke, men vil smadder gerne vide det :ups:

Håber han bliver den smukkeste Poly på showet . . . . -love

Gå du bare igang med at træne vask . . . . her i foråret skal jeg vaske een gang om md. - til de planlagte shows[/quote]

Nej, jeg så godt jeg havde glemt at skrive at han var den lækreste poly. Ups. :tihi:
Jeg håber godt nok også at det bliver accepteret at udstille dem. Det ville være fantastisk. - Men heldigvis er TICA kommet. Jeg er ikke alverden inde i det endnu, håber jeg snart bliver rigtig skrap til det. :smiley:
Han kan sagtens udstilles i TICA, men han kan ikke vinde titler osv. - Men han kan vidst mere end på vores alm. Fife udstillinger. Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Jeg kan sagtens tage fejl.

Tusinde tak, jeg håber også han bliver den smukkeste poly. :smiley:

Uh, det var ikke så lidt vask du skal i gang med. Puha’, er glad for det ikke er mig. Jeg må indrømme at jeg hader at vaske mine prinsesser, og alligevel er jeg så dum at jeg udstiller den ene. Men så vaskes hun som regl også kun op til show. Og heldigvis har det ikke været mange. (jeg er tosset, jeg ved det godt. -høhø)

Jeg har selv en mco poly - som jeg dog ikke udstiller - men mener at have fået at vide, at hvis han skulle udstilles, så skulle det være som huskat :?

Som huskat? - Lyder underligt, men skulle ikke undre.

Jeg har forhørt mig, hos en som selv har været afsted med en poly. Der var svaret at man melder til på samme måde som en ikke poly, men skriver jo selvfølgelig P eller PP i navnet.
Håber jeg har forstået det rigtigt, bliver helt i tvivl nu…

Men det er sandheden - det er i hvert tilfælde én af mulighederne for at udstille en poly Maine Coon i TICA og samtidigt være med i konkurrencen.

[quote=Kimilla;92197] Jeg har forhørt mig, hos en som selv har været afsted med en poly. Der var svaret at man melder til på samme måde som en ikke poly, men skriver jo selvfølgelig P eller PP i navnet.
Håber jeg har forstået det rigtigt, bliver helt i tvivl nu…[/quote]

Dette er ikke korrekt. At der er P i navnet siger ikke TICA noget som helst.

Der er to muligheder i TICA for at udstille sin poly Maine Coon. Enten som huskat eller i klassen New Traits. New Traits klassen er en klasse for sig selv, men dommeren bedømmer dog de fremmødte katte imod hinanden og den bedste får en rosset :slight_smile:

Du kan fx læse mere her (søg på New Traits): http://www.concentric.net/~vanadis/NewExh2.htm

Mere generelt om TICA udstillinger på danske her:
http://www.viking-cats.dk/Udstillingsguide/index.php

[quote=Cherry;92708]Men det er sandheden - det er i hvert tilfælde én af mulighederne for at udstille en poly Maine Coon i TICA og samtidigt være med i konkurrencen.

Dette er ikke korrekt. At der er P i navnet siger ikke TICA noget som helst.

Der er to muligheder i TICA for at udstille sin poly Maine Coon. Enten som huskat eller i klassen New Traits. New Traits klassen er en klasse for sig selv, men dommeren bedømmer dog de fremmødte katte imod hinanden og den bedste får en rosset :slight_smile:

Du kan fx læse mere her (søg på New Traits): http://www.concentric.net/~vanadis/NewExh2.htm

Mere generelt om TICA udstillinger på danske her:
http://www.viking-cats.dk/Udstillingsguide/index.php[/quote]

Tusinde tak for din kommentar, den vil jeg gemme til jeg forhåbentlig skal melde ham til TICA show i Marts.

Men det jeg har skrevet om, er når han skal udstille i FiFe i Februar. Men måske jeg har snakket forbi nogle, det kan sagtens tænkes. :slight_smile:

Okay - det er jo det der sker når det er på skrift -høhø

Ja det er nemlig lige det. Den kan hurtig smutte når det forgår på skrift. :smiley:

Tænk på, er katten smukt vasket og “skinner”, så repræsenterer han også dig godt som udstiller.
Tænk om folk tænkte, der kommer hende med de fedtede katte ;o)
Jeg vasker mine ungdyr på lige fod med de voksne, det er dog ikke alle der behøver intensiv fedt fjerner som en anden også skriver.
Held og lykke på udstillingen