Udstilling og tandløshed?

Er der egentlig regler for tandløshed i forbindelse med udstillinger? Nu hvor Ib er ved at få ryddet munden (ikke helt endnu, men nok på længere sigt…) - er det så slut med at udstille ham? Eller gør det ikke noget?

Vores Missebarn har kun hjørnetænderne tilbage, og det betyder intet på udstillinger.

Tammy klarer sig fint me kun sine hjørnetænder og de små fortænder :ok:

Og Brazil er helt enig, han har også kun hjørnetænder og de små fortænder.

Tænk troede virkelig man ikke kunne udstille en tandløs kat :wink: Er det fordi dommerne ikke kigger jeres racer i munden, eller er der bare ingen regler for det ? grunden til jeg spørg er at vi ved perser/exo så godt som altid får kigget katten i munden af dommerne og ved da at er der fejl eller mangler så bliver det kommenteret ?

Mine katte bliver sjældent kigget i munden - hvis de gør er det for at se efter underbid eller overbid.
Der er vist kun en regel om, at man ikke må udstille katte med klippede tænder - der er vist ikke en regel om, hvorvidt at katten skal have fuldt tandsæt eller ej.

Det er nok mere for at kigge efter over-/underbid end for at kigge på antal tænder :slight_smile:

Ifølge skemaet over generelle og diskvalificerende fejl for alle racer Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

3 Kæbe, tænder og tunge
3.1 Klippede tænder
3.2 Skæv kæbe
3.3 Over- eller underbid på mere end 2 mm.
3.4 Permanent visning af tunge og/eller tænder

Klippede tænder udelukker EX.
Resten udelukker CERT.

Der står intet om tandløshed:)

[QUOTE=dkkorat;1120967]Mine katte bliver sjældent kigget i munden - hvis de gør er det for at se efter underbid eller overbid.
Der er vist kun en regel om, at man ikke må udstille katte med klippede tænder - der er vist ikke en regel om, hvorvidt at katten skal have fuldt tandsæt eller ej.[/QUOTE]

Her er hvad der står i FIFe’s standardens General Part på side 2 “Ideal Characteristis” om tænder: “Ideally all teeth should be present, of normal size, evenly positioned in the mouth, uncrowded within the dental arches and in correct alignment.”

Angående regler, se ovenfor.

For mig gør det ikke noget at en kastrat mangler alle tænderne. Møder jeg en tandløs kat, så ved jeg, at den er elsket, men ikke mindst 100% smertefri. Det gør ondt dybt inde i mig, når jeg møder en kat med et råddent tandsæt, hvor katten reagerer voldsomt, når jeg vil røre ved dens snudeparti, fordi det gør vanvittigt ondt.

Nogle tandløse katte får et meget indfaldende udtryk, når tænderne mangler, og på andre kan du ikke se det, medmindre du åbner munden for at tjekke. Da det er en skønhedskonkurrence, så skal man selvfølgelig også huske, at det til sidste er marginalerne, der kommer i spil, og så kan det selvfølgelig godt få indflydelse alligevel.

Mange hilsner Pia

Min dejlige chaos fik fjernet Alle tænder da han blev kastreret og er godt på vej mod titlen supreme Premier. Han har mistet alt der hedder hage, men han klarer sig godt på udstillinger… I weekenden blev han nom begge dage, men jeg har flere gange fået en Dyrelæge i Dyrelæge kontrollen til at måbe, fordi de ikke havde forestillet sig at møde en tandløs kat på en udstilling. Hver gang kommentere dyrlægen det flotte tandkød han har

Så ja de kan stadig udstilles