Udstillinger i tyskland

har siddet og kigget på udstillinger i tyskland og kan det virkelig passe at der i det store land kun er 6-7 fife udstillinger for resten af året. det syntes jeg lyder utrolig, især fordi det jo er ca hvad vi har her i danmark resten af året. har kigget på fifes egen side, hvor kigger man ellers udstillingskalender henne i det tyske

Det kan det sagtens. De har 9 udstillinger i alt i 2016. Du kan se 1.dekzv’s egen hjemmeside (ca. tilsvarende FD, bortset fra at de holder flere udstillinger selv, så hut jeg visker). De har et fint kort på deres side, så det kan være lidt nemmere ifht overblikket

det var da godtnok utrolig at der ikke er flere og slet ikke nogle i det nordtyske som sådan

Det er en kendsgerning, at selv om Tyskland er 15 gange større end Danmark mht indbyggere, så svarer omfanget af Den tyske FIFe klubs (1. DEKZV) aktiviteter til Felis Danicas. Og sådan har det været i de 20 år, vi har haft racekatte.

Der er selvfølgelig mange flere racekatte i Tyskland end i Danmark. Men mange af dem er organiseret i regionale klubber, som ikke er i noget effektivt forbund.

Forklaringen er kompliceret. Hvis man spørger i FIFe verdenen, handler svaret ofte om enkeltpersoner. Hvis man spørger uden for FIFe, er svaret typisk, at 1. DEKZV er for snobbede. En kendsgerning er, at medlemskontingentet til 1. DEKZV er 95 euro.:yikes:

vh

Andreas

  1. d afholder selv udstillinger i modsætning til fd. Og det består primært af gamle mænd bosat i sydtyskland.
    Efter cats og co som jo holdt til i nordtyskland lukkede ned er det blevet helt a h… til. Tror det er en blanding af en del som er blevet trætte af cirkusset og er gået i independent klubber som er noget mere udbredt, og så er der ikke så mange udstillere og opdrættere der bor i nordtyskland. inden for fx kategori 4 er der så godt som ingen- måske 3-4 stykker jeg kender til. ( øv ifb med parringer fx)

[QUOTE=Andreas;1279949]

Forklaringen er kompliceret. Hvis man spørger i FIFe verdenen, handler svaret ofte om enkeltpersoner. Hvis man spørger uden for FIFe, er svaret typisk, at 1. DEKZV er for snobbede. En kendsgerning er, at medlemskontingentet til 1. DEKZV er 95 euro.:yikes:

vh

Andreas[/QUOTE]

For de penge får man så også en anderledes service. Eks mulighed for direkte at korrespondere med stambogsfører. DEKZV har også strengere registrerings/avlsregler på nogle punkter - så hvis man gerne vil støtte en en klub der har det er det også de ekstra penge værd. (eks. krav om BAER test hvis man vil have killinger på hvide katte)

Jeg var været medlem i DEKZV i en del år… og været yderst tilfreds - eks. har stambogsfører hjulpet med at linechase mine katte og sendt udprint af den info de havde i deres database. Importer har jeg relativt hurtigt fået stamtavler på, killinger lideledes - og der er hurtigt svar på div. smp. Bestemt de ekstra penge værd.

Man kan sagtens skifte til FIFé klub i andet land hvis man ønsker - det kræver en underskrevet formular fra ens danske klub om at man er ‘member in good standing’ - og så et skriv til FIFé om hvorfor man vil flytte.

Jeg har aldrig oplevet de var snobbede - alle jeg har haft kontakt med har været søde og hjælpsomme. Indledningsvist specielt stambogsfører - og det var før jeg blev medlem.

Omvendt har jeg ikke positive erfaringer med FD - der var en grund til jeg skiftede klub. Mine katte var ikke velkommen i FD for nogles vedkommende. Tænker jeg er en af de få som har måtte hyre advokat og få ham til at ringe til formand for FD for at få udleveret stamtavler…så kom de også i løbet af en uge (havde ventet i over et år…)…andre ting var der også - de var tunge at have med at gøre…

Åh ja, det var en varm velkomst jeg fik i den danske katteverden da jeg startede…og for nogle er jeg jo stadig en værre en…super træls var det den gang og er det stadig, for at sige det som det er…

Anyway, hvis man er glad for FIFé, men træt af FD - så kan jeg anbefale DEKZV …men det er så fordel at man har lidt tysk for deres formularer ect. er jo på tysk :slight_smile:

Tyskland har udover IDP-klubberne også mange flere CFA- og TICA-shows end vi har herhjemme, så der er gode muligheder før at prøve noget anderledes dernede.