Udstillinger og e-cigaretter

Nu består rygedamp jo ikke kun af damp-delen der kan påvirke luftfugtigheden, men også af et væld af udeklarerede aromastoffer som i dampen er designet til at gå på dampform modsat parfume, der er designet til at blive siddende og kun afgive en lille smule over lang tid så man lugter godt.
Er man allergisk over for aromastofferne i dampen er dette meget mere problematisk end ved parfumer pga. den meget større spredning af dampen. Og selvfølgeligt kan kattene også blive allergisk over for disse aromastoffer.

Ved øjenløb og nysen tror jeg i den forbindelse at en allergisk reaktion på aromastofferne er mere realistisk en reaktion på luftfugtigheden.

Nu gik der lige ged i Kattegale uden at jeg fik gemt mit svar, men det er simpelthen så useriøs en bemærkning, at jeg er nødt til at kommentere den :thumbdown:

Jeg har på intet tidspunkt påstået, at astma/allergi kun skyldes e-cigaretter - sikke dog noget pladder at fyre af! Jeg ved udmærket, at man ikke kan være allergisk over for noget, der ikke indeholder allergener og man kan være astmatiker uden at være allergiker og omvendt.

Alligevel har jeg svært ved at forstå, at e-cigaretter skal være tilladt til brug hvor som helst når som helst, når der ikke er nogen som helst kontrol med, hvad de rent faktisk indeholder. Nogle væsker indeholder f.eks. nikotin og kan jo dermed sidestilles med almindelige cigaretter i forhold til mængden af skadelige stoffer. Mig bekendt er det ikke tilladt at sælge nikotinholdige væsker i Danmark, men internettet er jo opfundet, så man behøver blot klikke ind på udenlandske hjemmesider for at finde det.

Og som jeg skrev før, så er mængden af nikotin i udøndingsluften så lille at den er praktisk talt umålelig. Selv i INDÅNDINGSLUFTEN er den så lille at nogle af undersøgelserne spekulerer i om de der “ryger” overhovedet får nikotin på den måde (det GØR man så, det kan jeg godt skrive under på, Jeg kan absolut godt mærke hvis jeg har “bappet” for længe og fået for meget nikotin :))

Men for omgivelserne er nikotinindholdet ikke noget man bør bekymre sig om overhovedet.

En anden ting er så at visse væsker KAN lugtes - f. eks. vanilje kan man sagtens lugte i lokalet - og der er da ingen tvivl om at visse dufte kan genere andre, uanset om de i øvrigt er parfumeallergikere eller ej. Jeg kommer da også selv somme tider til at nyse mens jeg damper. Og det er jo da fordi min næseslimhinde bli’r irriteret af et eller andet :slight_smile:

Det hører lige så lidt hjemme i en udstillingshal som det gør her på kontoret hvor jeg sidder til daglig, og på mine børns skoler!

Jeg syntes, at problematikken bør tages op - og jeg tænker især i retningen af de besøgende og i signalværdien i at der “ryges” i en udstillingshal :slight_smile:

De besøgende bemærker, at der pulses (og bemærker IKKE at der er tale om en e-cigaret) og vupti så har de måske tændt en almindelig cigaret - for når udstillerne kan ryge, så kan de besøgende jo også. På afstand kan man ikke se, om der pulses på e-cigaretter eller almindelige smøger. Og ja - jeg måtte også selv kigge godt efter første gang jeg så det på en udstilling - først troede jeg nemlig, at der blev pulset på en alm. smøg.

Mange virksomheder har allerede forbudt e-cigaretter i arbejdslokaler - både pga usikkerheden omkring sundheden samt pga signalværdien overfor forbipasserende personer (som ikke kan se om det er det ene eller det andet der bliver pulset på).

http://go.tv2.dk/morgentv/id-65735606.html

Bare lige lidt info.

Og så er det jo ikke jordens undergang at skulle gå ud og trække et par hiv i ny og næ :slight_smile:

Jeg er godt nok ryger af alm smøger, men end ikke hvis jeg fik tilbudet om at ryge indendørs ville jeg gøre det. Det er til gene for andre, jeg kan ikke selv have det hvis der bare er lidt for meget røg i luften omkring mig, så svier mine øjne helt utrolig meget. Jeg har det bedst med at gå ud, og kommer der så nogen jamen så vender jeg mig væk for ikke at genere dem med min last.

[QUOTE=Dorte;1040697]Jeg syntes, at problematikken bør tages op - og jeg tænker især i retningen af de besøgende og i signalværdien i at der “ryges” i en udstillingshal :slight_smile:

De besøgende bemærker, at der pulses (og bemærker IKKE at der er tale om en e-cigaret) og vupti så har de måske tændt en almindelig cigaret - for når udstillerne kan ryge, så kan de besøgende jo også. På afstand kan man ikke se, om der pulses på e-cigaretter eller almindelige smøger. Og ja - jeg måtte også selv kigge godt efter første gang jeg så det på en udstilling - først troede jeg nemlig, at der blev pulset på en alm. smøg.

Mange virksomheder har allerede forbudt e-cigaretter i arbejdslokaler - både pga usikkerheden omkring sundheden samt pga signalværdien overfor forbipasserende personer (som ikke kan se om det er det ene eller det andet der bliver pulset på).[/QUOTE]

Jeg er helt enig i signalværdien. Det er sandsynligvis også derfor f. eks. DSB har forbudt e-cigaretter i togene. Folk KAN nemlig ikke altid se om røgen er røg eller damp. Og hvis der er en der “ryger” tre sæder nede i toget, så er det jo nok en rygerkupe, og vups er der tændt en Prince :slight_smile:

Personligt har jeg intet problem med at gå udenfor og dampe sammen med de “rigtige” rygere. Jeg mener at debatten er en smule skinger (generelt, ikke lige denne her) fordi rygerne har fundet en måde at få nikotin på uden om skatte- og afgiftssystemet og der derfor er stærke kræfter igang med at få e-cigaretter gjort MINDST lisså farlige som almindelige smøger, så man kan få dem forbudt og få alle de frygtelige :wink: rygere skubbet tilbage i kassen med de fede og på andre måder fortabte mennesker igen :wink:

Det er også pludselig gået stærkt med at de dampes alle vejne. I toget, bussen, storcentre og den anden dag i Føtex (lige her nåede damen så ikke og gå og dampe mange meter før vagten havde stoppet hende). I toget bliver de også hurtigt stoppet, men som regel ikke uden diskution, om at det står ingen steder at det er forbudt.

Ja nogen debatter bliver meget hetz med rygere. Men jeg er faktisk ret ligeglad hvilke laster folk har, om de er under/overvægtige eller hvad dælen de er. Folk må ryge, drikke, spise slik, drikke cola i stride strømme så længe det ikke genere andre :slight_smile: Vi har jo alle laster, men det er vores last og kun os der skal “generes” af dem :slight_smile:

Da jeg udstillede, var den eneste gene for mig, at jeg hurtigt fik røde, sviende øjne, men det var pga. den konstante sprayen med desinficerende væske i bure og på dommerbordene. Der blev kun overfladisk tørret efter, så bordene var tit ret våde, når kattene blev placeret på dem.
Hvis dette stadig sker i dag, kán det måske også være en årsag til allergireaktioner - også for kattenes vedkommende.

jeg tænker faktisk skimmel- Det er der jo mange steder og en sportshal bygget jeg ved ikke hvornår, med dårlig udluftning etc.
vi har før været i haller hvor der sidst på dagen har været en ulidelig atmosfære op ad dagen

og hvad der evt er gjort rent med osv osv .

når det så er sagt synes jeg heller ikke at signalværdien i damp er skide god

Jeg tror helt ærligt ikke at katteklubberne behøver bruge krudt på at tage stilling til e-cigaretter, for det tror jeg meget snart kommer fra hallerne selv! :slight_smile:
flere og flere steder - biblioteker, busser, tog, kulturhuse, indkøbscentre osv osv osv er begyndt selvstændigt at tage stilling til at de sidestiller damperen med alm. rygning, og jeg TROR faktisk også nok at hallerne følger trop og at det nok bliver normalt at de sidestilles med alm. rygning flere og flere steder - uanset hvad man så synes om det!

Jeg tror ikke der går længe før man fra hallernes side forbyder dampning også - ved faktisk at nogle allerede gør det! :slight_smile:

Nu var det heller ikke kun et par enkelte gange at der blev hevet i de damp-smøger på udstillingen. Nogle gik og pattede på den nærmest konstant…
Hvordan kan det være at sådan en e-cig bliver en sutteklud? Dem der ryger alm smøger - har da ikke en smøg i munden konstant…

Der er forskellige smage/dufte osv til de der e-cigs og puha man kan godt blive påvirket af det.

[QUOTE=Quivive;1040716] I toget bliver de også hurtigt stoppet, men som regel ikke uden diskution, om at det står ingen steder at det er forbudt.
[/QUOTE]

Nu ved jeg ikke hvilke tog det er :slight_smile: Men jeg har faktisk endnu til gode at se nogen ryge på e-cigaretter i de almindelige tog. Og heller aldrig skullet diskuttere det med folk. De få der har kommet og spurgt OM de måtte dampe i toget har jeg sagt nej til, og netop forklaret dem at grunden er at andre ikke kan se forskel. Den forklaring har alle stillet sig til tåls med uden videre bøvl :slight_smile:

Til gengæld er der jævnligt nogen der tror de ganske ubemærket kan ryge deres STINKENDE cigaretter på togets toiletter…

Faktisk synes jeg det er ret sjældent at se folk sådan dampe på “røgfrie” steder. Men jeg kommer måske de forkerte steder :wink:

• Updated - - -

Der har jeg det så stik modsat. Jeg synes det viser at her er nogen der rent faktisk har kunnet kvitte smøgerne.

Nu snakker vi om nikotinen, men mange har jo faktisk med held trappet sig selv helt ud af en nikotinafhængighed med dampsmøger. Også i mange tilfælde folk der ellers har prøvet det ene mislykkede rygestop efter det andet. Det synes jeg da er et FLOT signal.

Forbyder man elsmøger i samme grad som cigaretter, så fjerner man IMO et væsentligt incitament til at gå over på damp og i sidste ende holde helt op.

forstå mig ret - det er i forhold til gæsterne- for nej i forhold til mig selv synes jeg også at det er genialt at folk er skiftet.

Syntes på ingen måder at det høre hjemme i en hal… Og vil give ret i den der med at e-cigaretten blev brugt konstant…

Hvis der var folk med parfume allergi, ville folk nok flejne hvis man gik rundt om sprøjtede parfume på sig selv hele tiden…

Cigaretter udenfor - tak :slight_smile:

Nemlig… dampen/lugten/kald det hvad I vil generer hverken mig eller kattene på nogen måde… i nogle tilfælde synes jeg endda at den er både tiltrækkende og behagelig :slight_smile: (Jan damper en med kaffesmag - den dufter herligt! )
Men andre kan blive generet - og jeg tænker faktisk her mest på parfumeallergikere - hvilket er alt rigeligt til, at jeg mener man bør henstile til at der tages hensyn og dampes enten udenfor eller i et særligt lokale.

[QUOTE=Dorte Birkedal;1040640]Det kan godt være er der er “nogen” der panikker over røgen, men så vidt jeg ved er der ingen undersøgelser der viser at e-cigaret “bare” er vanddamp - og hvad der ellers er af stoffer er der vist ingen der ved. Så om det er sundere eller ej er der heller ingen der ved.[/QUOTE] Lige præcis! Her citat fra hjerteforeningens hjemmeside: "[B]Passiv e-rygning
Dampen fra e-cigaretten kan også være skadelig for omgivelserne. Der findes ikke undersøgelser af, hvor farligt det er at indånde nikotin og andre kemiske stoffer på dampform.
Derfor mener WHO, at brugen af e-cigaretter skal omfattes af samme rygeregler og lovgivning om røgfrie miljøer, så man ikke risikerer, at andre udsættes for skadelige stoffer fra dampene.

Nogle arbejdspladser har allerede forbudt indendørs rygning af e-cigaretter, fordi man frygter, at dampen kan være skadelig."[/B]

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1040855]Nu ved jeg ikke hvilke tog det er :slight_smile: Men jeg har faktisk endnu til gode at se nogen ryge på e-cigaretter i de almindelige tog.[/QUOTE] Jeg har flere gange oplevet passagerere, der dampede i S-tog. Det var bl.a med banan og karamelsmag, hvilket jeg ikke var i tvivl om selvom jeg sad flere meter derfra.

På min arbejdsplads, blev det med det samme afgjort at damp har samme regler som smøger. Det vil sige at hos os, skal ryger gå ud ryge i det områder der er indrettet til det. De skal desuden stemple ud og det må ikke forstyrre produktionen. Dette har ikke været noget problem for damperne, bare der er klare regler.

Som jeg skrev tidligere, så har jeg intet problem med at gå udenfor og dampe sammen med de rigtige rygere. Og jeg er helt enig i at idéen med en dampcigaret blandt andet er at man ikke generer andre. Ergo, hvis den generer, så skal man selvfølgelig “stikke piben ind”

Omvendt mener jeg altså at det er gak at sidestille elcigaretter generelt med almindelige cigaretter - netop fordi det i sidste ende vil afholde en masse mennesker fra at gå over til damp og dermed i sidste ende holde helt op.

Og jo jeg kender også mange som er stoppet med at ryge uden “kunstige” hjælpemidler. Men jeg kender efterhånden flere endnu som er stoppet NETOP ved hjælp af damp.

• Updated - - -

Det er samme regler der gælder hos DSB :slight_smile: Røg = damp = røg = udendørs.