Udstillinger og e-cigaretter

Nu blev det nævnt i tråden fra Korsør så tænkte jeg ville tage den op, selvom jeg har holdt mig en del tilbage.

I Korsør blev der flittig “røget” på e-cigaretter i hallen. Jeg ved ikke hvor mange der reelt gjorde det, men en 4-5 stykker var der nok.

Jeg har over de sidste 6 måneders tid været sammen med e-cigaret “rygere” en del gange, og hver gang uden undtagelse haft ret store problemer med min astma. Og på denne udstilling kom jeg igennem ved at tage mere medicin, så i stedet for kun at tage morgen og aften, så måtte jeg tage medicin 2 gange i løbet af både lørdag og søndag.
Det kan selvfølgelig være andre ting, men siden min astma blev under kontrol for ca 5 år siden har jeg ikke haft problemer på katteudstillinger. Så det er trist at jeg nu havde det igen :frowning:
Jeg måtte lige en tur rundt om lægen mandag morgen for lige og tjekke at der ikke var andet galt. Og han fortalte at han selv havde meget store problemer med e-cigaretter pga hans astma, og oplyser at andre kommer med lignende klager :frowning:

Jeg tænker at det måske er noget der bør tages op rundt om i klubberne om hvad klubbens holdning er til e-cigaretter i showhallerne.
Måske der kommer forbud fra højere sted lige pludselig.

Dette er ikke en jagt på rygerne :slight_smile: men jeg synes der skal være plads til os alle :slight_smile:

Kunne det være en ide at sende denne oplysning til arrangørklubben, så de til en anden gang kan tage stilling til brugen af e-cig i hallen.

Det skal jeg nok give dem besked om :slight_smile:

Jeg synes det er rigtig godt det kommer op til debat, for jeg ryger ikke men jeg har slet ikke haft tænkt tanken at e-cigaretterne er dem der fx. kan volde problemer for astmatikere, eller katte eller for mig med tidligere kronisk bronkitis og dermed lidt følsommere bronkier. Men jeg kan mærke fx. i dag at jeg har en bedre vejrtrækning end jeg havde i mandags fx.

Der har lige været et indlæg i go’ morgen danmark, og der blev det sagt at der ingen kontrol var med e-cigaretter. Der kunne være forskellig styrke - og der var ingen kontrol med hvad der ellers var i af forskellige stoffer.

Mange astmatikere har problemer med fugt/luftfugtighed og e-cigs er netop damp. Jeg reagerer ikke på min mands, det damper han ikke nok til heller ikke selvom han sidder ved siden af mig. Jeg kan reagerer hvis han puster mig direkte i hovedet. Derimod hvis jeg selv prøver at dampe, uha så siger min astma stop med det samme. (jeg prøvede da han fik sin fordi jeg sådan savnede at ryge). På i forvejen fugtige dage reagerer jeg nemmere på hans damp end ellers, men det har endnu ikke været voldsomt nok til at trigger et anfald. Han behandler så stadig selv e-cigen som en smøg og undgår at puste ud i min retning.

Så med henhold til astmatikere og damp vil jeg blot sige det i høj grad kommer an på den enkelte og vedkomnes tolerance for luftfugtighed. Normalt kan jeg mærke jeg skal arbejde mere for at få luft på regnvejrs dage og jeg formoder andre astmatikere kan mærke det også. Jeg synes ikke I skal gøre det til en hetz, men jeg tror det er en god ide at e-cig folket bliver gjort opmærksomme over for problemet.

Jeg synes det er fint med en debat, men jeg knalder ret skråt, hvis dampning bliver sidestillet med rygning.
Jeg har 100% forståelse for at der er mennesker med diverse luftvejssygdomme og problematikker OG naturligvis skal der tages en vis grad af hensyn. MEN! en astmatiker eller allergiker kan trikkes af flere ting bl.a parfume… og jeg må indrømme at bliver det til at man skal dampe udenfor også, så vil jeg gerne have samtlige parfumebrugere ud af hallerne også.
Jeg har en veninde, der reagerer så kraftigt på parfume at hun bl.a aldrig kommer til messer osv, da mange har det med at overdosere ret kraftigt. Det er også noget hun ufrivilligt bliver udsat for at indhalere…

[QUOTE=DK Sugieh;1040598]Jeg synes det er fint med en debat, men jeg knalder ret skråt, hvis dampning bliver sidestillet med rygning.
Jeg har 100% forståelse for at der er mennesker med diverse luftvejssygdomme og problematikker OG naturligvis skal der tages en vis grad af hensyn. MEN! en astmatiker eller allergiker kan trikkes af flere ting bl.a parfume… og jeg må indrømme at bliver det til at man skal dampe udenfor også, så vil jeg gerne have samtlige parfumebrugere ud af hallerne også.
Jeg har en veninde, der reagerer så kraftigt på parfume at hun bl.a aldrig kommer til messer osv, da mange har det med at overdosere ret kraftigt. Det er også noget hun ufrivilligt bliver udsat for at indhalere
…[/QUOTE]

Til gengæld har jeg aldrig hørt om katte, der har reageret på parfume og det må da være dem, der har højeste prioritet på katteudstillinger?

Jeg havde bur ved siden af Way hele weekenden, så jeg både så og hørte hans reaktioner på det, der irriterede hans luftveje - og det var meget tydeligt, at han var generet af noget.

Jeg vil gerne lige understrege at dette ikke er taget op til debat som nogen form for hetz, jagt eller andet på rygere og e-dampere! Misforstå endelig ikke hensigten med denne debat!

[QUOTE=Temple Bar;1040601]Til gengæld har jeg aldrig hørt om katte, der har reageret på parfume og det må da være dem, der har højeste prioritet på katteudstillinger?

Jeg havde bur ved siden af Way hele weekenden, så jeg både så og hørte hans reaktioner på det, der irriterede hans luftveje - og det var meget tydeligt, at han var generet af noget.[/QUOTE]

Det anfægter jeg på ingen måde MEN er det så hermed afgjort at det ER e-dampen han er generet af? :slight_smile:

Nej, det er naturligvis ganske logisk, at det ikke på nogen mulig måde kan bevises, at det er det, der generede ham - og det ved du helt ærligt lige så godt som jeg.

Men det er begrænset, hvad der ellers er af unormale/unaturlige ting på en udstilling, så derfor havde Teresa en stærk mistanke om, at det var e-cigaretterne - der jo (og det er der forhåbentlig ikke nogen, der vil anfægte) uden tvivl kan påvirke luftvejene både hos brugere og andre, der er i nærheden af dem.

[QUOTE=DK Sugieh;1040598]Jeg synes det er fint med en debat, men jeg knalder ret skråt, hvis dampning bliver sidestillet med rygning.
Jeg har en veninde, der reagerer så kraftigt på parfume at hun bl.a aldrig kommer til messer osv, da mange har det med at overdosere ret kraftigt. Det er også noget hun ufrivilligt bliver udsat for at indhalere…[/QUOTE]
Åh ja, parfume kan være ret så led når folk overdoserer. Det samme kan en storryger (jeg regner med I ved hvad jeg mener), lugten alene kan være det der gør udslaget ved atsma/allergi.

Den kat der reagerede, har den normalt problemer på tåge- eller voldsomme regnvejrs dage ? Hvis ikke, så er det næppe e-cig dampen. Så kan det såment godt have været parfume eller noget andet den reagerede på.

Jeg synes det er helt ok at debatten bli’r taget op :slight_smile: Der er stærke kræfter igang generelt for at få ligestillet dampsmøger med de almindelige og få dem tilsvarende forbudt overalt.

Det kan man så mene om hvad man vil. Personligt - som damper - synes jeg naturligvis det er fløjtende vanvittigt,

Omvendt er jeg netop gået over til damp for at kunne “ryge” uden at genere andre. Og hvis det reelt generer, tjaeh… så må jeg jo tage min beslutning op til overvejelse.

Jeg vil så sige at jeg tvivler på det kan genere hverken katte eller mennesker i en stor hal. Jeg har flere gange helt med vilje pustet damp i hovedet af mine egne katte for at se deres reaktion (mest når diskussionen har gået på om damp “stinker” eller ej)

De har alle som en været komplet upåvirkede. Ikke engang vejret efter det. De kigger efter “røgen” men det er så det.

Ang astma og fugt… så er det lidt en tilsnigelse at kalde det for damp… selvfølgelig er der væske i dampen, men det er altså ikke vanddamp vi snakker om her - det kan man nemlig ikke se i de mængder en elsmøg udskiller det. Det er typisk glycerol eller glykol der er tilsat netop for at gi’ dampen farve så illusionen om at “ryge” bibeholdes. Teknisk set behøver man slet ikke at lave det med synlig damp. Men det fungerer bedre, rent psykisk for de fleste rygere (mig selv incl).

De målinger jeg har set på analyser af udåndings-damp viser umåleligt små mænger af f. eks. nikotinen. Faktisk er mængderne så små at det diskutteres om man OVERHOVEDET får nikotin i sig selv af at dampe (det gør man… jeg kan GODT mærke forskel på de forskellige styker væske ;))

Selvfølgelig er min mening farvet af at jeg selv er damper. Men hvis nogen ikke kan holde ud at være i en hal med 5-10 dampere… så tror djeg det er noget andet der trigger deres åndedrætsbesvær. Det nærliggende ville være en katteallergi. Og bare fordi man kan tåle sine egne katte BETYDER det ikke nødvendigvis at man kan tåle alle katte. Adelies opdrætter f. eks. kan sagtens tåle deres egne CRX, men hendes øjne løber og hun nyser når hun er her og bli’r “forurenet” med ABY/SIA-hår :slight_smile:

Og så er der parfumen. Og alle de forskellige pelsplejemidler der fyger rundt i luften. Vil vi også forbyde pudder og hårlak og hvad der ellers kommer i pelsen? Eller forvise en del af kattene til et særligt rum? :slight_smile:
Jeg TROR der er flere der generes af den parfume og hårlak end der REELT generes af dampcigaretter. Jeg TROR at hvis dampen var usynlig, så man ikke blev mindet om at “der står en og ryger” - så ville reaktionen være mindre.

Men igen: Hvis der er folk der generes af det, så skal der selvfølgelig tages hensyn :slight_smile: Vi skal være her allesammen :slight_smile:

Jeg må indrømme, at jeg kan forstå at dampen kan påvirke en asmatiker, men at det kan have så stor betydning i en så stor hal, har jeg ærligt lidt svært ved at forstå :slight_smile:
Årsagen skal findes i mit eget hjem :slight_smile:

Dione er født og opvokset i rygerhjem og var kold for at ligge ved mig, mens jeg røg cigaretter. Lucky, der kommer fra ikke ryger hjem, sad i den anden ende af sofaen, helst i et andet rum når jeg røg.
Efter jeg er gået over til damp ligger han ligeså tit ved mig når jeg damper som de andre :slight_smile: Hvilket jeg synes tydeliggør at det ikke er så generende at det er værd at flygte fra :slight_smile: Men at nogle enkelte individer måske generes af det, det kan jeg ikke afvise :slight_smile:

Katte er påvirkelige af røg, dt er helt klart. På mange måder :slight_smile:

Adelie kommer fra et rygerhjem. Mens jeg røg alm. cigaretter, som jeg IKKE røg indendøre, var hun ikke specielt “min” kat. Efter jeg gik over til damp, som jeg gladeligt sidder med indendørs, har hun knyttet sig meget mere til mig. Hun forbinder helt klart synet af “røg” som noget hjemligt :slight_smile:

Phumba, derimod, ELSKEDE mig når jeg kom ind og lugtede af tobaksrøg. Hun ELSKER rygere… de dufter åbenbart DEEEEJLIGT efter hendes mening >_<

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1040619]Jeg synes det er helt ok at debatten bli’r taget op :slight_smile: Der er stærke kræfter igang generelt for at få ligestillet dampsmøger med de almindelige og få dem tilsvarende forbudt overalt.

Det kan man så mene om hvad man vil. Personligt - som damper - synes jeg naturligvis det er fløjtende vanvittigt,

Omvendt er jeg netop gået over til damp for at kunne “ryge” uden at genere andre. Og hvis det reelt generer, tjaeh… så må jeg jo tage min beslutning op til overvejelse.

Jeg vil så sige at jeg tvivler på det kan genere hverken katte eller mennesker i en stor hal. Jeg har flere gange helt med vilje pustet damp i hovedet af mine egne katte for at se deres reaktion (mest når diskussionen har gået på om damp “stinker” eller ej)

De har alle som en været komplet upåvirkede. Ikke engang vejret efter det. De kigger efter “røgen” men det er så det.

Ang astma og fugt… så er det lidt en tilsnigelse at kalde det for damp… selvfølgelig er der væske i dampen, men det er altså ikke vanddamp vi snakker om her - det kan man nemlig ikke se i de mængder en elsmøg udskiller det. Det er typisk glycerol eller glykol der er tilsat netop for at gi’ dampen farve så illusionen om at “ryge” bibeholdes. Teknisk set behøver man slet ikke at lave det med synlig damp. Men det fungerer bedre, rent psykisk for de fleste rygere (mig selv incl).

De målinger jeg har set på analyser af udåndings-damp viser umåleligt små mænger af f. eks. nikotinen. Faktisk er mængderne så små at det diskutteres om man OVERHOVEDET får nikotin i sig selv af at dampe (det gør man… jeg kan GODT mærke forskel på de forskellige styker væske ;))

Selvfølgelig er min mening farvet af at jeg selv er damper. Men hvis nogen ikke kan holde ud at være i en hal med 5-10 dampere… så tror djeg det er noget andet der trigger deres åndedrætsbesvær. Det nærliggende ville være en katteallergi. Og bare fordi man kan tåle sine egne katte BETYDER det ikke nødvendigvis at man kan tåle alle katte. Adelies opdrætter f. eks. kan sagtens tåle deres egne CRX, men hendes øjne løber og hun nyser når hun er her og bli’r “forurenet” med ABY/SIA-hår :slight_smile:

Og så er der parfumen. Og alle de forskellige pelsplejemidler der fyger rundt i luften. Vil vi også forbyde pudder og hårlak og hvad der ellers kommer i pelsen? Eller forvise en del af kattene til et særligt rum? :slight_smile:
Jeg TROR der er flere der generes af den parfume og hårlak end der REELT generes af dampcigaretter. Jeg TROR at hvis dampen var usynlig, så man ikke blev mindet om at “der står en og ryger” - så ville reaktionen være mindre.

Men igen: Hvis der er folk der generes af det, så skal der selvfølgelig tages hensyn :slight_smile: Vi skal være her allesammen :)[/QUOTE]

Det kan sagtens være så mange andre ting, det er vi helt enige om :slight_smile: Kan jo kun tale for mig selv, og den måde min astma reagere på når jeg er sammen med dampere (også uden for en showhal i fx private hjem) er den samme måde den reagere på hvis jeg fx står i et køkken med maddamp. Jeg laver fx aldrig mad derhjemme uden vinduet står åbent, for så ville jeg efter kort tid rende og lyde som Darth Vader :høhø:
I en kattehal er der mange ting der kan drille ens luftveje. Var engang nødt til at flytte mig og mine katte da jeg var kommet til at stå ved et Perser pusle sted, og både min kat og jeg nøs som gale, det stoppede da vi skiftede plads.

Hvad der ellers kan have tricket på denne udstilling ved jeg ikke, jeg kan ikke lige se at der var andet der var anderledes på denne udstilling end andre udstillinger end e-cigaretterne.

Jeg ved godt der ikke er meget damp, men der er nok til at at det over længere tid påvirker luftfugtigheden, men luftfugtigheden påvirkes af mange andre ting end kun det. Dog tror jeg næppe 5-10 mand med e-cigs burde kunne påvirke en hel hals fugtighed, havde det været et mindre rum (stue) så afgjort ja.
Og ja jeg er enig i flere generes af parfume, hårlak ect end e-cigs. Mange panikker desværre stadig over “røgen”.

[QUOTE=Kamilia;1040636]Jeg ved godt der ikke er meget damp, men der er nok til at at det over længere tid påvirker luftfugtigheden, men luftfugtigheden påvirkes af mange andre ting end kun det. Dog tror jeg næppe 5-10 mand med e-cigs burde kunne påvirke en hel hals fugtighed, havde det været et mindre rum (stue) så afgjort ja.
Og ja jeg er enig i flere generes af parfume, hårlak ect end e-cigs. Mange panikker desværre stadig over “røgen”.[/QUOTE]

Det kan godt være er der er “nogen” der panikker over røgen, men så vidt jeg ved er der ingen undersøgelser der viser at e-cigaret “bare” er vanddamp - og hvad der ellers er af stoffer er der vist ingen der ved. Så om det er sundere eller ej er der heller ingen der ved.

Det tror jeg så kun gælder et meget begrænset antal mennesker. De fleste, der har/får problemer med damp, har faktisk meget reelle problemer. Parfume og hårlak påvirker nogle mennesker, men primært i forbindelse med, at det bliver sprayet - og det er altså de færreste, der sprayer med hårlak på en katteudstilling. Der bruges parfumerede produkter, ja, men eftersom der stod en række korthårskatte ved siden af Way, blev der ikke brugt parfumerede sprays til deres forberedelse.

Jeg er selv tidligere ryger og elsker stadig at “sniffe” (rigtig røg vel at mærke), men jeg synes, det ville være fint, hvis klubberne tog stilling til e-cigaretterne og deres brug. Katteudstillinger er uden tvivl de steder, hvor jeg forholdsmæssigt ser flest e-cigaretter i brug - jeg har f.eks. aldrig set det på arbejdspladser og er ret sikker på, det herinde ville blive forbudt meget hurtigt på linie med almindelige cigaretter. Og på FIFe udstillinger er der f.eks. endda så rigeligt tid til at gå ud og ryge, så dér synes jeg bestemt ikke, der er nogen undskyldning for at skulle dække sit behov inden for også. På TICA-udstillinger er pauserne ikke helt så lange, men de er der dog :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1040642]Det tror jeg så kun gælder et meget begrænset antal mennesker. De fleste, der har/får problemer med damp, har faktisk meget reelle problemer. Parfume og hårlak påvirker nogle mennesker, men primært i forbindelse med, at det bliver sprayet - og det er altså de færreste, der sprayer med hårlak på en katteudstilling. Der bruges parfumerede produkter, ja, men eftersom der stod en række korthårskatte ved siden af Way, blev der ikke brugt parfumerede sprays til deres forberedelse.
[/QUOTE]
Jeg ved det med dampen, jeg er selv astmatiker med damp problemer, men jeg får ikke yderligere problemer af de bruges op af mig medmindre folk står og puster dampen direkte i hovedet på mig. De burde ikke give et problem i en stor hal og er kun én ud af et utal ting der kan forhøje luftfugtigheden til at give gener til astmatikere.
Men fint jeg trækker mig fra dette, da jeg allerede kan høre at lejren er delt i 2 grupper. Dem der ved astma/allergi kan opstå af andre grunde og dem der mener det kun er e-cigs skyld og derfor skal forbydes.