[QUOTE=TrekkieGrrrl;1040619]Jeg synes det er helt ok at debatten bli’r taget op
Der er stærke kræfter igang generelt for at få ligestillet dampsmøger med de almindelige og få dem tilsvarende forbudt overalt.
Det kan man så mene om hvad man vil. Personligt - som damper - synes jeg naturligvis det er fløjtende vanvittigt,
Omvendt er jeg netop gået over til damp for at kunne “ryge” uden at genere andre. Og hvis det reelt generer, tjaeh… så må jeg jo tage min beslutning op til overvejelse.
Jeg vil så sige at jeg tvivler på det kan genere hverken katte eller mennesker i en stor hal. Jeg har flere gange helt med vilje pustet damp i hovedet af mine egne katte for at se deres reaktion (mest når diskussionen har gået på om damp “stinker” eller ej)
De har alle som en været komplet upåvirkede. Ikke engang vejret efter det. De kigger efter “røgen” men det er så det.
Ang astma og fugt… så er det lidt en tilsnigelse at kalde det for damp… selvfølgelig er der væske i dampen, men det er altså ikke vanddamp vi snakker om her - det kan man nemlig ikke se i de mængder en elsmøg udskiller det. Det er typisk glycerol eller glykol der er tilsat netop for at gi’ dampen farve så illusionen om at “ryge” bibeholdes. Teknisk set behøver man slet ikke at lave det med synlig damp. Men det fungerer bedre, rent psykisk for de fleste rygere (mig selv incl).
De målinger jeg har set på analyser af udåndings-damp viser umåleligt små mænger af f. eks. nikotinen. Faktisk er mængderne så små at det diskutteres om man OVERHOVEDET får nikotin i sig selv af at dampe (det gør man… jeg kan GODT mærke forskel på de forskellige styker væske ;))
Selvfølgelig er min mening farvet af at jeg selv er damper. Men hvis nogen ikke kan holde ud at være i en hal med 5-10 dampere… så tror djeg det er noget andet der trigger deres åndedrætsbesvær. Det nærliggende ville være en katteallergi. Og bare fordi man kan tåle sine egne katte BETYDER det ikke nødvendigvis at man kan tåle alle katte. Adelies opdrætter f. eks. kan sagtens tåle deres egne CRX, men hendes øjne løber og hun nyser når hun er her og bli’r “forurenet” med ABY/SIA-hår 
Og så er der parfumen. Og alle de forskellige pelsplejemidler der fyger rundt i luften. Vil vi også forbyde pudder og hårlak og hvad der ellers kommer i pelsen? Eller forvise en del af kattene til et særligt rum? 
Jeg TROR der er flere der generes af den parfume og hårlak end der REELT generes af dampcigaretter. Jeg TROR at hvis dampen var usynlig, så man ikke blev mindet om at “der står en og ryger” - så ville reaktionen være mindre.
Men igen: Hvis der er folk der generes af det, så skal der selvfølgelig tages hensyn
Vi skal være her allesammen :)[/QUOTE]
Det kan sagtens være så mange andre ting, det er vi helt enige om
Kan jo kun tale for mig selv, og den måde min astma reagere på når jeg er sammen med dampere (også uden for en showhal i fx private hjem) er den samme måde den reagere på hvis jeg fx står i et køkken med maddamp. Jeg laver fx aldrig mad derhjemme uden vinduet står åbent, for så ville jeg efter kort tid rende og lyde som Darth Vader :høhø:
I en kattehal er der mange ting der kan drille ens luftveje. Var engang nødt til at flytte mig og mine katte da jeg var kommet til at stå ved et Perser pusle sted, og både min kat og jeg nøs som gale, det stoppede da vi skiftede plads.
Hvad der ellers kan have tricket på denne udstilling ved jeg ikke, jeg kan ikke lige se at der var andet der var anderledes på denne udstilling end andre udstillinger end e-cigaretterne.