Udstillings gardiner

er der nogen der vil fortælle mig hvad er målene på et enkelt bur jeg overvejer nemlig at tage min dejlige skovkatte killing med på udstilling og der skal jeg jo så bruge nogle burgardiner og da jeg er så heldig at ha en mor og svigermor der godt vil sy nogle til mig skal jeg jo kunne give dem nogle mål bundmål og top samt indvendige sider tror jeg nok det hedder :wehuu::tihi:

Enkeltbur er 60 cm højt, 60 cm dybt og 75 cm bredt :slight_smile:

Og hellere et par cm for lange end for korte :slight_smile:

Jeg låner lige tråden :slight_smile:

Jer der syer burgardiner selv - hvor meget stof går der ca. på et dobbeltbur?

Jane - Det kommer an på hvor bred rullen er. For der kan være meget spild stof hvis man har nogle lidt trælse mål på rullen :slight_smile:

En god ting hvis du gerne vil have lidt fleksibilitet til at tage på andre udstillinger end lige de danske - lave gardinerne mindst 20 cm længere - gerne også temmelig meget bredere og så bare i et stof der lader sig folde på en pæn måde.

En anden god ide er at lave dem sådan at du kan bruge dem både til “traditionelle” buropstilling ( i.e. her står burene med ryggen mod hinanden så du skal have et garden på bagsiden og de to endesider) og til de
"utraditionelle ( her står burene i en firkant sådan at ejer er på den ene side af buret og publikum er på den anden side af buret - her skal du kun bruge gardiner på de to endestykker men så helst et eller andet lyst stof til at lægge ovenpå ( lyst fordi mørkt stof betyder at der kommer så lidt lys ned i buret at folk ikke kan se katten).

Derfor bør du også overveje om du vil bruge spiraler. De kan være gode, men jeg opgav dem dels fordi også danske bure kan være så forskellige at det kræver utrolig mange kræfter at sætte spiralerne på - dels fordi de så ikke passede til tyske eller hollandske bure f.eks.

Jeg har forsøgt mig med snore til at binde gardinerne op - ikke godt - alt for vanskeligt ( man skal i forvejen på de traditionelle buropstillinger have lange arme for at nå helt om bag på buret) - og idag bruger jeg nogle hægter i forskellige størrelse der lige er til at klipse gardinet fast med. De giver frihed til at jeg kan passe gardinerne til i ethvert bur - og så kan man også bruge dem ned ad siden hvis man har en kat der gerne vil gemme sig bag gardinet :smiley:

Det gør ikke noget at gardinerne er lange - du putter bare det for lange under underlaget og så holder det sig pænt hele dagen.:thumbup:

Teresa

og så lige een gang til for prins knud:
målene på dansk dobbeltur
og på international ?

jeg har fået mig rodet ud i at sige ja, til at sy et sæt enkelt/dobbeltburs gardiner
og jeg er tilnærmelsesvis helt blank - og det er bestilleren også…

Vil sige som Teresa at det er ikke nogen dårlig ide at gardinerne er lidt længere.
I Danmark putter du det bare under underlaget - det virker bare fint.

Hilsen Sanne

mange tak alle sammen så håber jeg det bliver fint og lidt ekstra i længde og højde men mon dog ikke jeg kan lokke damerne til at sy mere end et sæt hvis jeg beder pænt