Udstillings haller og de krav de stiller

Selvom TICA’S og vikingcat seneste udstilling i påsken var en stor succes med mange besøgende og et sted VC har brugt mange gange før så er det desværre sidste gang vi skal til St.merløse hallen og hvorfor så det ? Tja kort og godt fordi ejerne af cafeen blev sure over at udstillerne også havde egne drikkevarer med i hallen … indrømmet jeg havde selv protein drikke med samt dåse coca colaer - har altid selv coca cola med fordi jeg tit er ude for at man kun sælger Pepsi cola … men dagligt var jeg i cafeen og betale 3 stk 1/2 liters coca cola og købte mad 1-2 gange pr dag ikke mindre end 477 kr … - så jeg mener jo ikke at jeg ikke støttede cafeen …

Men med de priser de førte kan man ikke fortænke os i at tage ting med ind - 30 kr for en 1/2 l sodavand - 100 kr for en portion dagensret 20/40 kr pr stk. Smørrebrød- 40 kr for en fransk hotdog osv så er tingene hvis betalt …

I forvejen har især de udenlandske udstillere brugt mange penge på transporten rejsen overnatning gebyret for udstilling osv - for min egen del koster det rask væk 2000 kr til billeje + mindst 1000 kr til overnatning altså i omegnen af 5000 kr pr weekend jeg skal afsted - kunne jeg købe et pakke tilbud med alt kost logi gebyr og måske endda kunne tilmelde mig billigere transport- ville jeg kunne til melde mig flere shows - og der må være andre der ude der har samme kvaler med at finde transport til div shows fordi de ingen bil har … og som har samme tanker og ideer …

Så skal man komme det her til livs er mit bedste råd at klubberne forsøger at indgå nogle aftaler om salg af mad og drikke til rimelige priser til de deltagende udstillere frivillige osv - pakke tilbud med kost og logi til en eller anden rabat pris ville måske tiltrække flere deltagere og vigtigst få folk til at overholde indgået regler så vi igen kan vende tilbage måske år efter år …

Hvis alle haller m.m og hostel og hoteller siger nej til at huse show og deltagerne - så bliver det jo i fremtiden umuligt at afholde shows og holde liv i kattesporten…

Det er med risiko for at få en over nakken men jeg våger pelsen og kaster bolden op …
HVAD MENER I ANDRE - de fleste af jer har langt mere erfaring med udstillere og shows end jeg har og kan helt sikkert sætte tingene i et andet perspektiv og helt klart nok ikke er enig i min tese

1 Synes om

Problemet er bare ofte at det arbejde er noget frivillige skal gøre.
Men også at folk kan løbe fra regninger, folk kan løbe fra aftaler og på den måde kommer katteklubberne ikke til at blive et form for rejseselvskab med alt hvad der hører af regler og lovgivning…

Den del er at give dem et meget størrer arbejde…

Mener dig at der på næste jyrak udstilling var mulighed for at overnatte i hallen (altså værelser til det) men stadig er det ikke kun jyraks ansvar.

Men sådan helt logistisk så er det et svært at finde hoteller der kan lide dyr og hvos man så måske også overvejr transport, så bliver det meget svært at få lavet ruter der passer til alle

Omkring mad i hallen, så har der altid været mad regler og jeg har også før sat mig ud i min bil og spist. Dog må jeg sige at jeg ikke tror at maden er den eneste årsag til at de siger fra, for der er også arbejde i det for en hal at holde en udstilling (der kan kiosken bare værer besværlig, men mad kan nogle gange være en undskyldning. Dog har de regler for at passe på sig selv, lokalerne og medarbejderne)

(Var til lan party i weekenden og fjernede pizza reklamer fra borderne i en åben kiosk, fordi det vil gøre at hal fatter måske ikke gider besværreret med en åben kiosk. Især ikke hvis andet i huset har drillet)

1 Synes om

Sjovt hallen blev sure. Var der ikke mange udstillere, eller? :gruble: På de fleste JYRAK udstillinger oplever vi typisk at cafeterierne slet ikke kan følge med, og nogle løber sågar tør for mad (trods jeg ved de bliver advaret om at de skal forvente et stort salg). De formår så oftest at få rettet op til søndag :tihi: Måske også fordi der ofte er lidt færre deltagere der.

Min holdning? Lad være med at bringe forplejning i stor stil eller synligt, og læg pengene til hallens cafeteria eller spis udenfor/et diskret sted.

Det andet kræver alt for mange hænder, planlægning og sikkert diverse kurser (hygiene etc.).
Klubben (i hvert fald i JYRAK) har i øvrigt typisk aftale om forplejning til bestyrelse, dommere og andre frivillige hhv. fredag og søndag aften, samt altid frokost og ofte morgenmad lørdag og søndag. :smil:

Ift uden bil, så er det nok både hvor man bor og hvor god man er til at netværke. Jeg udstillede de første 10+ år uden at have bil, fordi andre var flinke til at ville tage mig med. Boede så også så de fleste kom forbi enten nord eller syd fra, kun når vi skulle vestpå kunne jeg have svært ved at finde et lift :smil: (og stadig en stor tak til alle dem, der over årene har gidet køre omkring efter mig :blomst: )

4 Synes om

Det her lyder hårdere på ord end jeg mener det, men ved ikke hvordan jeg ellers skal skrive/formulere mig.

Hallerne cafeteriaet lever af de folk der kommer i hallerne, er der ingen cafeteria, er der heller ingen hal. Folk har lyst til og leje.

Des mindre hallen bliver brugt, des mindre vedligeholdelse og fornyelse.
En eller anden sted hænger det hele sammen
En ramponeret hal, vil ingen leje
Jeg ser uanset hvad jeg er til, hvis forening skriver medbragt mad, må Ikke spise i lokalet. Overholder jeg det så vidt muligt, jeg kan. For det er og støtte foreningen.

Og nu har jeg været i nogle bestyrelse foreninger, hvor der har været holdt forskellige ting. Der kan være meget arbejde. Og med en kamp for at få det til og gå i bare 100 kr i overskud
Noget helt andet, priserne er lige som jeg ser det ikke højer end tankstation eller ved pølsevogn. :woman_shrugging:

Men ja kan så meget følge dig på den anden side.

Med venlig hilsen

2 Synes om

Nu var der også et andet problem med cafeteriaet i Merløse hallen udover de ret ublu priser.
Vi skulle forudbestlle maden senest 5 dage før udstillingen, hvis vi skulle have andet en pommesfritter, hapsdog og pølser.
Det var der ern del som gjorde så jeg er sikker på at der var en ok omsætning. Vi havde ikke nået det, men købte alligevel mad på stedet fredag og lørdag. Søndag fik vi at vide at de lukkede for alt salg. Ikke engang en kop kaffe kunne vi købe, kun dem som havde bestilt kunne få mad.
Jeg tror ikke problemet var fredag, men lørdag var der flere fejringer af supreme med kage, snacks og lidt at drikke. Personligt tror jeg det var det som de blev sure over.
Det er trist hvis dette ikke tillades, da det er en del af det sociale og hyggen på udstillingerne. Vi skal kunne fejre lidt når det er gået godt.
Jeg hørte et eller andet sted at ham som stod for cafeteriet sagde at der kun havde været en omsætning på 1.100 kr, lørdag og det tror jeg simpelthen ikke på, for der var mange mennesker, og kø flere gange.
Det er nok som nævnt en undskyldning, men trist at det skulle være sådan for hallen var rigtig god:-(

6 Synes om

Der er flere ting i det.
Når vi som udstillere skal leje os ind i både hal og på hotel, AirBnb, campinghytter osv. så er det bare forbandet vigtigt at vi sætter en ære i, at efterlade stederne i sådan en forfatning, at vi kan være bekendt at komme igen.
Der er desværre mange eksempler på steder, der af ovenstående årsag ikke længere vil have kattefolk på besøg.
Klupperne har altid lavet en aftale med et showhotel, hvor der er lidt rabat at hente, men vi skal selv stå for at booke.

Ang. Hallernes forplejning, så er der altid regler. Nogle steder er mere large end andre, men de fleste vil ikke have vi medbringer mad mm. Men nogle har ikke noget imod at man har en klemme med, man skal bare lige overveje, hvor åbenlys man er med den.
Er det ikke også ok?
De tjener penge til deres forening, på lige vilkår som vi tjener penge til vores via entre.
Er det ok at snige sig ind og se på kat uden at betale? :wink:
Når så det er sagt, så er der naturligvis haller, hvor tingene stikker af og det bliver urimeligt, men sådan er det jo med alt :slightly_smiling_face:

Edit. Den sidste hytte jeg lejede, havde renere gulv da vi tog der fra, end da jeg kom :woozy_face: Så derfor er jeg ret sikker på det ikke er min skyld, hvis de ikke vil have kattefolk ind igen. :wink:

4 Synes om

Vi har været i Merløse hallen flere gange med Viking Cats og også spist med glæde i cafeteriet, men jeg tror de har fået ny bestyrer.
Før var maden meget bedre, selv den mere fastfood agtige.
En fiskefilet med pommes blev serveret pænt med et stykke salat, en citron og remoulede i en lille skål for sig. Enkelt men lækkert. Denne gang fik man en stak pommes og så var der nærmest smidt to hårdt stegte fisk ovenpå ingen salat og citron og remoulade klasket ned i en uappetitlig klat ved siden af, til en ret høj pris.
Vores toast var lyse, bløde og næste uden smag.
Jeg vil gerne betale for at købe frokost, men når det er så ringe at man får lyst til at kasserer halvdelen og når prisen samtidig er høj, så blive man fristet til at undvære.
Her kunne vi da også fint gå udenfor og spise i bilen, men det ville jo ikke hjælpe på den manglende omsætning som manden klagede over.

3 Synes om

Altså dem der normalt dyrker sport i hallerne har vel også selv vand eller andre drikkevare med?

2 Synes om

Jeg var selv blandt dem som troligt bestilte min mad på forhånd og jeg betalte endda kontant for alt den mad jeg havde bestilt til hele weekenden om fredagen da vi fik vores aftensmad udleveret … så jeg prøvede hellere ikke på nogen måde at løbe fra min bestilling - og den franske hotdog jeg fik samt pom fritterne var ikke værd at sætte tænderne i … og slet ikke til de ublu priser … hvis den cafee havde tænkt sig om så havde de sat deres priser ned også havde de solgt det 3-dobbelte til os … ingen jeg talte med har noget imod at støtte de haller vi er i men ingen har uanede mængder penge til deres rådighed… også kan jeg slet ikke forstå hvis det er fejringen af Supreme Champion titlerne m.m lørdag der pissede cafeen af fordi det stod der udtrykkeligt i info brevet fra VC at selvfølgelig måtte vi fejre vores katte … ssyntes godt nok at det er sørgeligt hvis vi i fremtiden intet må afhensyn til cafeen i hallen hvor vi skal være …
Det er så ret så kan jeg bare ikke deltage - fordi jeg et ernæringspatient og har mine proteindrikke og beriget føde med mig - fordi jeg alt for let bliver syg af mad jeg ikke ved hvad indeholder… og mit evige coca cola har jeg altid med - men jeg prøver jo at støtte hallen hvor vi er alt det jeg kan - men de kan desværre ikke møde mit behov hele vejen …

Jeg er sikker på at de fleste haller og cafeer rundt om i Dk gerne vil samarbejde ligesom jeg er sikker på at langt de fleste kattefolk gerne støtter lokalt op hvor de kommer frem men det skal sgu være til nogle priser hvor man ikke bliver flået og rippet for hele ens madbudget den 1. Aften …

Et simpelt regne stykke fra St. Merløse hvis en 1/2 l cola var blevet sat ned til det halve tja så havde jeg nok købt 8 stk pr dg i stedet for max 3 som jeg så nøjedes med og jeg tænker at det samme gør sig gældende for mange andre … også syntes jeg virkeligt at det var en over reaktion at nægte at sælge noget søndag der ikke i forvejen var bestilt …

Bare min mening

Mor TilKatja god pointe der ja hvad gør de der til dagligt dyrker sport i hallen bliver de også nægtet adgang hvis de har egne drikkevarer med ??

Utroligt at vi ikke fik ballade for at hente gratis vand på toilettet til vores katte … at vi ikke også til dem skulle købe vand til 30 kr flasken …

De færreste halcafeer har åbent i hverdagen, hvor der er eks håndbold, badminton m.m. De har åbent til arrangementer og stævner. De daglige idrætsaktiviteters halleje er enten betalt af den pågældende idrætsforening eller kommunen for at øge trivslen i den pågældende kommune. Det giver noget andet til lokalsamfundet end udlejning af hallen en weekend. Mange steder har en forpagter af cafeteriet og dermed er det ikke en forening, der prøver at hive penge hjem (enkelte steder er det en forenings egen cafe, men det har godt nok været sjældent i de efterhånden mange haller, jeg har været i) Ofte henviser en hal til forpagteren af cafeteria i forbindelse med udlejningen eller tager et gebyr, hvis man ikke vil benytte sig af dem (eks 5.000) Forpagteren skal også have tingene til at løbe rundt, så jeg synes regler om, at man kun må spise deres er fair. Så kan man vælge at forlade stedet for at spise eller drikke.

Der er ingen tvivl om, at forpagteren (som i dette tilfælde også er halmand) skal have tingene til at løbe rundt, men dels er der ingen tvivl om, at deres priser var høje - også højere end jeg har set i andre haller - og dels var udvalget sgutte stort, medmindre man forudbestilte og jeg er personligt ikke kæmpefan af smørrebrød eller f.eks. tarteletter (der ifølge pålidelig kilde var kolde og kedelige).

Samtidig er der også andre faktorer, som har spillet ind. Fredag aften, hvor jeg havde betalt 100 kroner for dagens ret og 30 kroner for en sodavand, tillod jeg mig at spørge i caféen, om de evt. havde et plastikkrus. Straks kom det “Hvad skal du bruge det til!?!?!” Muuuuuligvis kunne jeg have brugt det til at drikke min sodavand af - ligesom andre, der sad i caféen. Det var ikke den eneste oplevelse, jeg hørte om allerede fredag, hvor de havde været sure og uimødekommende.

At han påstod lørdag, at der kun havde været salg for ca. 1.100 kroner tror jeg simpelthen ikke på - og derudover har han ikke indregnet, at på det tidspunkt havde klubben ikke betalt deres regning for forplejning mindst én gang om dagen til samtlige dommere og officials, inkl. bestyrelsen plus alt forbrug af vand og sodavand til dommere og clerks i løbet af dagen.

Lørdag købte jeg frokost i caféen, men jeg drak mit eget vand - og havde også vin med ind i hallen (det solgte de slet ikke, så det var strengt taget ikke konkurrence til deres udvalg :wink: )

Vi kommer ikke til at kunne bruge den hal igen og det er der sikkert heller ikke andre katteklubber, der kan - men der er andre haller og det er bestemt ikke dem alle, der er så firkantede som her.

1 Synes om

Jeg har også været i haller med ublu priser, hvor jeg har ventet med at spise eller forladt stedet imens. Om man vil betale det det koster, står jo en frit for. Det er ikke anderledes end jeg en anden gang ikke vil betale for at være tilskuer til en katteudstilling, da jeg ikke følte, jeg fik “noget for pengene”, fordi jeg ikke kendte nogen opdrættere og derfor fik en klar følelse af at være i vejen.

1 Synes om

Jeg har været i en hal, hvor de tog 42 kr for en lille sodavand og 35 kr for en lille muslibar, der koster 5 kr i rema. Der mister de al omsætning, fordi alle holdene (sportsgren) forlader stedet og spiser/drikker et andet sted.

1 Synes om