Ultra lille killing

… også er der det vi kalder normalfordelingen hvor de fleste individer indenfor en art ligger, men der er jo altid yderpunkterne som er lidt større, lidt mindre, lidt/mere etc fyld selv på.

Min egen øgle er heller ikke særlig stor - vejer pt. ca. 2,5 kg. Hendes mor er heller ikke vildt stor ca. 2,8 kg, og indtil videre har hun fuldt sin mors udvikling fuldstændig. Hun laver både store kuld og de andre så “normale” ud i størrelsen. Øglen er bare lidt mindre :slight_smile: Bortset fra det, så er din tøsemis da topcharmerende at se på :hjerte:

Og det er jo så det, man som opdrætter selekterer sine avlsdyr udfra… og en skønne dag er det meget større, meget mindre der er yderpunkterne… jvf fx Singapura og Maine Coon, hvis vi skal blive indenfor katteracerne :slight_smile:

Ting (lille fin aby-pige på vel knap 2,5 kg ) og Thane (kæmpeskrummel Maine Coon på ca 11 kg) sidder gerne i vinduet, når der kommer nogen op til huset…
De blev naturligvis bemærket af vores postbud, der flere gange udtalte, at man altså ikke skulle tro at de begge var “ganske almindelige katte” :smiley:
For at skabe de to racer må der i den grad være selekteret på størrelse, som der vist ikke er et specifikt gen for (som i gen for Stor og gen for Lille), foruden naturligvis på gener for pelslængde, farve, mønster, younameit…

[QUOTE=Ann K;1207126]Og det er jo så det, man som opdrætter selekterer sine avlsdyr udfra… og en skønne dag er det meget større, meget mindre der er yderpunkterne… jvf fx Singapura og Maine Coon, hvis vi skal blive indenfor katteracerne :slight_smile:

[/QUOTE]

Men lille er ikke nødvendigvis ensbetydende med at afkommet også bliver lille, og omvendt mht. stor.
Sådan rent tankemæssigt … er der så nogen der ved hvor mange generationer det har taget fx. main coon at blive stor og tilsvarende rundt den anden vej med singapura? Eller har et bud på det?

… også for at vende tilbage til ragamuffin killingen det hele startede med… er der andre katte i hendes stamtræ som er til den mindre side? Tænker også at hvis hendes væksthormonproduktion har været bare en smule anderledes (uden at være unormal), så kan det sammen med andre ukendte faktorer i det store samspil måske også havde udgjort en væsentlig forskel.

Nej, nej… jeg har det bedste eksempel gående herhjemme i min ene perser… hans far blev kaldt Den Blå Elefant - gæt selv hvorfor :wink: Min kat er et lille nips i forhold…

Sådan rent tankemæssigt … er der så nogen der ved hvor mange generationer det har taget fx. main coon at blive stor og tilsvarende rundt den anden vej med singapura? Eller har et bud på det?

Aner det ikke…
MEN…
Hvis vi tager det forsøg som russiske forskere lavede mht domesticeringens indflydelse på ræve, så tog det vist max 20 generationer før man havde dyr, der var distinkt anderledes end det oprindelige…
Jeg mener også at man på vel knap 15 - 20 år fik lavet Dværgpincherens hængeører om til opretstående ører (Så vidt jeg husker begyndte man på det, da ørekupering blev forbudt i DK - og man ønskede altså det opvakte udseende, som pincheren fik med ståører.)
Kan man den slags med ræve og hunde indenfor en ganske kort tidsramme, så vil jeg mene at det også vil kunne lade sig gøre med katte…

Jeg tvivler på at vi nogensinde finder ud af, hvad der er skyld i at lige netop denne killing er så markant mindre end sine kuldsøskende…
Men der er kommer en god debat ud af det :slight_smile:

Nu har jeg spurgt rundt og hørt om der er nogen små katte bag hende, og hvad jeg har fundet frem til er de mindste katte i hendes stamtræ som vi ved med sikkerhed vejer/ede omkring de 4kg… Hendes mor vejer 4,2kg men hun skal også tage på det tog hårdt på hende med 6 bebser før vejede hun 4,7kg hendes far vejer 9,5kg lige vejet i dag… Og de fleste katte på hendes fars side ligger i den vægtklasse af hankatte hunkatte på hans side ligger mellem 5-6 kg, jeg har også en hun kastrat der har samme far som hendes far hun vejer 7kg. morfar som jeg også har han vejer 10,2 kg og han er stor kattene på hans side ligger normalt omkring 8-10 kg for hankatte og 4-6 kg for hunkattene så ummidelbart er det ikke mini/små katte der ligger bag …

men ja vi finder nok aldrig ud af hvorfor hun er så lillebitte :slight_smile: det er hun bare :slight_smile:

[QUOTE=Ragamuffin;1207440]Nu har jeg spurgt rundt og hørt om der er nogen små katte bag hende, og hvad jeg har fundet frem til er de mindste katte i hendes stamtræ som vi ved med sikkerhed vejer/ede omkring de 4kg… Hendes mor vejer 4,2kg men hun skal også tage på det tog hårdt på hende med 6 bebser før vejede hun 4,7kg hendes far vejer 9,5kg lige vejet i dag… Og de fleste katte på hendes fars side ligger i den vægtklasse af hankatte hunkatte på hans side ligger mellem 5-6 kg, jeg har også en hun kastrat der har samme far som hendes far hun vejer 7kg. morfar som jeg også har han vejer 10,2 kg og han er stor kattene på hans side ligger normalt omkring 8-10 kg for hankatte og 4-6 kg for hunkattene så ummidelbart er det ikke mini/små katte der ligger bag …

men ja vi finder nok aldrig ud af hvorfor hun er så lillebitte :slight_smile: det er hun bare :)[/QUOTE]
Nej, - jeg har en lommefilosofi om det, men den er ikke færdigpudset endnu. :slight_smile: