Ultra lille killing

Jeg fik et kuld på 6 killinger de var alle en ok størrelse lige indtil de var 8-9 uger så begyndte 5 af dem af vokse fra den sidste ? Hun er ultra lille i forhold til de andre hun er ikke dværg som man kender det hun ligner bare en mini kat alle proportioner harmonere fuldstændig… Dyrlægen har undersøgt hende og fundet hende sund og rask… Synes bare det er underligt hun er så mega lille … Andre der har prøvet noget ligende…

Her er hun sammen med sin søster som er den mindste af de 5 der er normale… Undskyld hun er lidt snusket i pelsen men hun er en lille madgris…

Her er hun med hendes bror synes foreskellen er meget voldsom…

Jeg tror at det er almindeligt kendt i den race jeg opdrætter at der er flere linjer (genpakker) som kan komme til udtryk: Der er nogle som ligner persere til forveksling, nogle nærmest huskatte-agtige, andre linjer abbyssinier-agtige og nogle mega store linjer, f.eks.

Kunsten er at finde en passende indavlsgrad, som kan give de mest sunde katte i et helt kuld.

Men nogle gange kan der også være nogle, som simpelt ikke fungerer - jeg har i mine sidste haft diverse organsvigt hos nogle killinger, og de blev aflivet hos dyrlægen. :frowning:

Hvilke racer er Ragamuffin lavet på (udover Ragdoll)?

Mht indavl ligger forældrene langt fra hinanden på den enes side er der krydset sibirisk skovkat ind for 3 generationer siden og faren er usa import og man skal virkelig langt ud i stamtavlerne for at finde fælles nævnere…
De er ikke som sådan lavet på ragdoll men stammer fra de samme katte som ann baker kaldte cherubim der har været krydset perser ind for at udvide genpuljen men det er man gået væk fra for nogen år siden idag bruger vi sibirisk skovkat som udkrydsning…

Uanset, så er det ikke små katte, der er brugt til at lave Ragamuffin.
Godt nok er perseren ike helt så stor som tidligere, men det burde ikek give så voldsom en forskel i et og samme kuld.

Så vidt jeg er orienteret kan dværgvækst komme i flere forskellige former og derfor også give sig vidt forskellige udtryk… alt lige fra fx Munschkins lave ben til udseende a la Grumpy Cat… og altså også noget man vel egentlig hos mennesker ( i hvert fald tidligere hvor man ikke skulle være så forbistret politisk korrekte) kaldte miniputter, altså mennesker som bare var små udgaver af det normale.

Jeg har for flere år siden mødt sådan en meget lille voksen hunkat… neutraliseret tortie huskat på vel omkring 5 år og en kampvægt omkring de ca 1…2 kg.
katten var fritgående musejæger på et fritidslandbrug på midtsjælland - hvor man også havde dens helt normale mor og vidste hvor dens ligeså helt normale far kom fra…

Fandt lige dette cittat på Messybeasts:

In 1996 I was contacted by a Persian breeder whose 14 lb stud tom was consistently siring miniature kittens, apparently as a result of a spontaneous mutation of the germ cell. The trait appeared to be dominant but the stud cat was normal size, suggesting a mutation to his sperm-producing cells. There were concerns that miniature cats might carry recessive genes for normal size and might sire normal-sized kittens on miniature females with disastrous results. Several test breedings were done under the guidance of vets and a geneticist and the miniature Persians have so far proved to be healthy and vigorous. 76% of the kittens sired by that particular stud were miniatures, with two degrees of miniaturisation: Toy Persians mature at approximately 5 lbs; Teacup Persians mature at approximately 3-4 lbs.
Miniaturisation has occurred separately in another breeding line of Persians. A New York Persian breeder selectively bred undersized cats to progressively downsize the Persian/Himalayan breed. Like Ann Baker, she bypassed the normal breed registration process by trade-marking the cats. These days, trade-marking is a good way of getting a controversial breed recognised.

Okay tak ann så er hun jo nok bare miniput dværg, kendte ikke lige den form for dværg tænkte nemlig selv at dværg vækst normalt var enten som ved munschkin eller hvor alle lemmer er for korte men normalt hoved osv…

gad vide hvilken mutation det kommer af eller om det er noget der er arveligt, hun skal ikke bruges i avl bliver bare nysgerrig. jeg ved ved hunde er der noget der hedder hypofysedværg men de har vidst også deres problemer allerede fra hvalp trods de ligner en hund bare i mini… Ydun fejler som sagt intet andet end hun er lille hun er undersøgt i hoved og numse …

En hypofysedværg fejler sådan set heller ikke andet end at de er små :slight_smile: Min mormor var sådan en og hun fødte to normalstørrelse børn. Hos mennesker bliver tilstanden nutildags kontrolleret, men det giver god mening, at det stadig kan ske hos dyr.

I princippet er der IMO ikke noget i vejen for at bruge dem i avl, men der er på den anden side heller ingen grund til det :slight_smile:

ud over alt det så er hun da bare nuttet :thumbup:

Tak lady s :slight_smile: synes også hun er super kær…

Til at starte med tænkte jeg nå hun er nok bare lidt mindre men hold da op hun er mikro i forhold til hendes søskende … Hendes søskende er flyttet hjemmefra og den største vejede 2,7 kg Ydun vejer i dag 886g det er helt vildt synes jeg …
Ved ikke voldsomt meget om hypofyse dværge :slight_smile: andet end at de vidst forekommer lidt oftere ved schæferen og dem jeg har hørt om er ikke blevet ret gamle … Ved ikke om der er foreskel på hvordan det fungere hos mennesker kontra andre dyr eller om det i bund og grund er det samme …

Min mormor blev 67 :wink: Det er ikke “gammelt”, men der er dog alligevel mange “normale”, der dør i tresserne :slight_smile:

Ja det er ikke gammelt gammelt men heller ikke totalt unormalt måske der har lagt noget andet til grunde med de mini schæfere der udover at de var hypofysedværge… :slight_smile: Ydun bliver ihvertfald herhjemme som kæle klappe kat :slight_smile: vil ikke sælge hende også hun ikke bliver ret gammel det ville være synd for kommende ejer synes jeg…

Ingen bud på hvilken mutation der er tale om (eller om det ER en mutation) - men hvis der er tale om en mutation, så er det pr. definition arveligt, for så er det jo en del af hendes arvemasse :slight_smile:
Der er også mange andre bud på manglende tilvækst lige fra asymptomatiske mave-tarm infektioner til lever shunt og mange andre muligheder - men sandsynligvis får du ikke noget klart svar på det.
VH
Susanne

Hun er altså nuttet - men det er de store jo også :hjerte:

Jeg kom til at tænke på, om det mon er samme form for ‘lillehed’ de arbejder med i Pixiebob. Aner intet om det, hun minder mig bare om de få billeder, jeg har set :slight_smile:

Ja, jeg tænker bare, at hun jo straks må have sin egen blog og Youtube-kanal :rock:

Hun er rigtig kær, og dejligt at hun er sund og rask og en madgris og det hele :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1206915]Hun er altså nuttet - men det er de store jo også :hjerte:

Jeg kom til at tænke på, om det mon er samme form for ‘lillehed’ de arbejder med i Pixiebob. Aner intet om det, hun minder mig bare om de få billeder, jeg har set :)[/QUOTE]

Øhm… Pixiebob er nogle store klepperter - mindst på størrelse med Maine Coon :slight_smile:
Mon ikke du tænker på ToyBob?

Man behøver ikke at arbejde med et defekt gen, for at avle hverken små eller store katte… selektion på størrelse kan sagtens frembringe både store og små dyr :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1207058]Øhm… Pixiebob er nogle store klepperter - mindst på størrelse med Maine Coon :slight_smile:
Mon ikke du tænker på ToyBob?

Man behøver ikke at arbejde med et defekt gen, for at avle hverken små eller store katte… selektion på størrelse kan sagtens frembringe både store og små dyr :)[/QUOTE]

Nåh ja - Pixiebob, toybob… noget med bob :høhø: Jeg får det altid til Pixiebob fordi første ord siger lille i mit hoved :slight_smile:

Det var heller ik ment, som at de avler på defekte gener (jeg aner intet om dem) - men hende her behøver vel heller ikke have et defekt gen? Hun kan vel bare være meget lille? Det er bare det med det ser ud som en alm kat, bare i lille, der fik mig til at tænke på det.

Altså, hvis man vil gå i gang med at tale om defekte gener, må man jo vide hvordan den helt korrekte genpakke ideelt skulle se ud, men det er vist ikke udforsket tilstrækkeligt endnu, så vidt jeg har forstået. Gen-undersøgelser er jo stadig, som alt sundhedsvidenskabeligt i øvrigt, oftest kun beskrivelser af hvad der kan observeres.

[QUOTE=Lykke;1207080]Nåh ja - Pixiebob, toybob… noget med bob :høhø: Jeg får det altid til Pixiebob fordi første ord siger lille i mit hoved :slight_smile:

Det var heller ik ment, som at de avler på defekte gener (jeg aner intet om dem) - men hende her behøver vel heller ikke have et defekt gen? Hun kan vel bare være meget lille? Det er bare det med det ser ud som en alm kat, bare i lille, der fik mig til at tænke på det.[/QUOTE]

Nej, hun behøver bestemt ikke at have en genetisk defekt :slight_smile:

Sheer… alt hvad der rent genetisk ligger udenfor normalen(dvs to ører, to øjne, lang hale, normalt antal tæer på samtlige poter, kort pels, gnsn vægt omkring 4 - 5 kg, agouti og ikke.hvid), må vel siges at være afvigende/defekt?
Det er IKKE nødvendigvis en dårlig ting (jvf fx langhår, nonagouti, med hvidt og mange andre ting, der både kan ses, men også de “usynlige”)… men det er en fejlkodning af generne i den oprindelige ur-bestand., hvis man antager at denne er lig med domesticerede dyr af vildkattearten Felis Lybica.

[QUOTE=Ann K;1207095]Nej, hun behøver bestemt ikke at have en genetisk defekt :slight_smile:

Sheer… alt hvad der rent genetisk ligger udenfor normalen(dvs to ører, to øjne, lang hale, normalt antal tæer på samtlige poter, kort pels, gnsn vægt omkring 4 - 5 kg, agouti og ikke.hvid), må vel siges at være afvigende/defekt?
Det er IKKE nødvendigvis en dårlig ting (jvf fx langhår, nonagouti, med hvidt og mange andre ting, der både kan ses, men også de “usynlige”)… men det er en fejlkodning af generne i den oprindelige ur-bestand., hvis man antager at denne er lig med domesticerede dyr af vildkattearten Felis Lybica.[/QUOTE]

Også kaldet vildtypen i øvrigt :slight_smile: Ikke for at signalere at katten er vild, men bruges generelt for at sige at det er det oprindelige, og resten er så mutationer/ændringer i arvematerialet :slight_smile: