Underfodring

:ups: Uuuuups.

I stedet for den klassiske overfodring har jeg igennem længere tid fodret med alt for lidt.
Mauer, hun fra 2009 vejer 7kg og er FED, for at sige det mildt.
Miver, han fra 2011 vejer 6kg og er til den store side, men ikke fed.
Begge neutraliseret, og biologiske halvsøskende.

Jeg fodrer med Kingsmore, og ifølge den vejledende mængde på posen, skal Mauer have 115 gram, Miver 99 gram. De deler et decilitermål, som er ca 50 gram, en gang dagligt og så deler de en bøtte vådfoder fra Aldi. Får de ikke vådfoder får de 50 gram mere til deling.

For det første tager især Mauer stadig på :uha::uha:
Miver holder umiddelbart vægten fin.

Kan jeg have sultet dem til fedme? Nogle dage får de mere, andre dage får de lidt råt, men oftest får de 50 gram til deling.
Og det er jo helt hen i vejret. Vejede først foderet af igår, så derfor har jeg totalt uvidende givet alt for lidt.
Men hvad gør jeg nu? Især Mauer skal af med noget vægt, og gider ikke lege eller unødig bevægelse. Så jeg forestiller mig, at hvis jeg sætter mængden op, at hun så tager på, og det er jo ikke ligefrem hensigten.:?
Så hvad gør jeg fremadrettet?
Hvordan slanker man en kat? Kører på med vådfoder?
At de skal spise hver for sig er ikke en løsning, ej heller automat med chip, da ingen af dem er chippet, så det bliver voldsomt dyrt.

Vådfoder og masser af det :slight_smile: Lige til højre benet når nu ikke chip er en mulighed :slight_smile:

Jeg skal nok lige have en klar besked om hvor meget “masser” af det, er…når jeg nu tilsyneladende har en tendens til at give aaaalt for lidt :ups:
Og hvad med tørfoderet?

Der står som regel på foderet hvor meget der skal gives, ift vægt, og om det så er som fuldfoder (kun våd), eller tilskudsfoder (vådt + tørt).

Hvis du har mod på det, kan du lave det til en udfordring at de skal finde deres tørfoder, så det er som en slags “guffer”. Her tænker jeg mest aktivitets-brætter og den slags. :slight_smile:

[QUOTE=Ravn;1316214]Der står som regel på foderet hvor meget der skal gives, ift vægt, og om det så er som fuldfoder (kun våd), eller tilskudsfoder (vådt + tørt).

Hvis du har mod på det, kan du lave det til en udfordring at de skal finde deres tørfoder, så det er som en slags “guffer”. Her tænker jeg mest aktivitets-brætter og den slags. :)[/QUOTE]

Det har jeg også før gjort. Problemet er, at jeg har en hund og kanin også, som ikke skal have fingerne i deres foder. Og den ved jeg ikke helt hvordan jeg kommer udenom :ups:

Du sætter foderdimser i højden, hvor hunden og kaninen ikke kommer til det.

Det gør jeg allerede :smiley:
Men det er svært at gøre det til en udfordring for kattene at finde, når det er begrænset til ganske få højder, hvor de andre ikke kommer.