Underligt øremærke

En af vores bekendte ringede lige. De havde fundet en død kat. Den havde øremærke, og nu ville de kontakte ejeren. Men øremærket var underligt, der var kun fire tegn.

Jeg forklarede, at danske øremærker har 6 tegn, 3 bogstaver efterfulgt af 3 tal. Det kunne måske være en kat, der var mærket i udlandet?

Nå, men hvad var de 4 tegn? “C - H - 1 - P” - - :høhø:

OK. Hvis man nu læser “1” som “I”, så giver det god mening. Så er der bare det med at finde en chip-læser fredag aften.

I dette tilfælde ville det have været nemmere, hvis katten bare havde haft et normal øremærke.

vh

Andreas

Jeg ved at der er mange som får tatoveret et “C” for chip i kattens øre, men skal man alligevel have nålen frem, så kan man jo lige så godt få givet dem en rigtig sporbar mærkning, ud over chippen selvfølgelig :thumbup:

[QUOTE=Andreas;1302515]En af vores bekendte ringede lige. De havde fundet en død kat. Den havde øremærke, og nu ville de kontakte ejeren. Men øremærket var underligt, der var kun fire tegn.

Jeg forklarede, at danske øremærker har 6 tegn, 3 bogstaver efterfulgt af 3 tal. Det kunne måske være en kat, der var mærket i udlandet?

Nå, men hvad var de 4 tegn? “C - H - 1 - P” - - :høhø:

OK. Hvis man nu læser “1” som “I”, så giver det god mening. Så er der bare det med at finde en chip-læser fredag aften.

I dette tilfælde ville det have været nemmere, hvis katten bare havde haft et normal øremærke.

vh

Andreas[/QUOTE]

Det er jo en smagssag :slight_smile: Der er en hel del af vores kælekatte der går ud med CHIP i øret. Vi opfatter det som en instruktion - få den scannet, og det er såmænd ikke så svært endda :slight_smile: Hvis de er i nærheden af Horsens er de velkomne til at komme forbi og få katten scannet uden at skulle ulejlige en dyrlæge :slight_smile:
VH
SUsanne

Og så er der os der har katte der ikke tager imod blækket :o Sukker har fået chip da tatoveringen forsvandt.
Så man kan ikke altid få det der er “nemmest” :slight_smile:

Kattens værn har “opfundet” et nyt øremærkesystem http://vspnet.dk/er-du-opmaerksom-paa-den-nye-oeremaerkesystem/
Dette har de ikke været særlige gode til at melde ud :frowning:
men det gamle system er løbet tør for dyrlægekoder

[QUOTE=Susanne W;1302521]Det er jo en smagssag :slight_smile: Der er en hel del af vores kælekatte der går ud med CHIP i øret. Vi opfatter det som en instruktion - få den scannet, og det er såmænd ikke så svært endda :slight_smile: Hvis de er i nærheden af Horsens er de velkomne til at komme forbi og få katten scannet uden at skulle ulejlige en dyrlæge :slight_smile:
VH
SUsanne[/QUOTE]

Men forstår folk det? Andreas’ bekendte gjorde tydeligvis ikke.

Jeg er næææsten ligeglad :slight_smile: Jeg forventer at folk indbringer sådan en kat til enten dyrlæge eller internat, og der er der en chance for at den bliver scannet for en sikkerheds skyld. Andreas forstod det, så nogen gør :wink: Jeg har mødt dyrlæger i indcheck, der først bliver forbavsede og derefter siger det er en god ide de vil efterfølge, fordi 4 bogstaver lavet med en tatovørpen har større chance for at blive ved med at være læsbar end 6 med øretangen. Hvad virker bedst? At katten aldrig bliver væk. Der er ikke andre helt stensikre metoder, end at katten ikke bliver væk. Hvor mange gange har du ikke læst om at folk har fundet en kat, og at øretatoveringen er ulæselig? Det eneste der med sikkerhed virker er at katten ikke bliver væk. Alt derefter er lidt held, uanset hvad man gør for at den skal kunne finde hjem :slight_smile:
vh
Susanne

Ja, jeg gør begge dele. De får en øretattovering i det ene øre (med tattovørpen), som forhåbentligt kan aflæses. Og er den for ulæselig, så giver ordet “CHIP” i det andet øre anledning til at folk tager katten til dyrlæge og får den scannet, da det nok er lidt nemmere at det ikke bliver ulæseligt.
Jeg spurgte på et hesteforum på et tidspunkt (hvor jeg bad om at kun ikke kattefolk svarede), der var der så desværre forbløffende mange der ikke tænkte at at CHIP kunne betyde at katten var chippet, fordi de ikke troede en kat kunne have en chip. Så der er tydeligvis både et budskab om at katten kan være chippede, og hvad chip kan betyde, der skal udbredes bedre. Meeen, med ordet CHIP i øret tror jeg der er større chancer end for hvis der ikke var noget “hint hint” til dem der finder katten.

[QUOTE=Eva K;1302598]…
Jeg spurgte på et hesteforum på et tidspunkt (hvor jeg bad om at kun ikke kattefolk svarede),…[/QUOTE]
Godt Eva, lad os komme ud over spekulation og anekdotisk evidens.:klap:

Det kunne være interessant at vide, hvad de så tænkte. I mit case troede man jo, at det var en særlig kode på 4 tegn. Andre tror måske, det er navnet, og at broderen hedder CHAP?:høhø:

vh

Andreas