Ung kat med gigt?

Hej kattevenner!!

Er der nogen af jer, der har en ung kat med gigt eller andre ledproblemer?
Hvad får den af medicin? Hvordan fungererer det???

Syntes I, at det er et værdigt katteliv at skulle få medicin dagligt resten af dens liv, når vi snakker en rigtig ung kat??

Hvor gammel er denne unge kat:? Hvordan trives den på den medicin, den får nu:? Hvordan er gigten blevet konstateret:? Hvor sidder gigten:?

nu ved jeg ikke hvad du forbinder med en “ung” kat - min daværende kat fik gigt i en del led kun nogle år gammel. Hun fik morgen og aften en afmålt mængde metacam, som holdte hende smertefri og en canosankapsel dagligt - begge dele så hun som ren forkælelse, fordi det i hendes mund smagte godt :slight_smile: hun kom selv og bad om det nærmest og tiggede for at få mere :slight_smile:
Hun fik et helt andet liv af det - et meget bedre liv! :slight_smile: Hun blev smertefri og i hendes øjne blev hun forkælet to gange dagligt med - i hendes øjne - guf :slight_smile: Så jo - det synes jeg bestemt var meget værdigt :slight_smile:

Den er 2,5 år gammel. Den er lige startet op på NSAIDS i mandags (meloxoral - samme indholdsstof som metacam). Den er ikke blevet konstateret via røntgen, men har alle tegnene på gigt, så derfor prøver vi smertestillende.

[QUOTE=PiaB;1152371]nu ved jeg ikke hvad du forbinder med en “ung” kat - min daværende kat fik gigt i en del led kun nogle år gammel. Hun fik morgen og aften en afmålt mængde metacam, som holdte hende smertefri og en canosankapsel dagligt - begge dele så hun som ren forkælelse, fordi det i hendes mund smagte godt :slight_smile: hun kom selv og bad om det nærmest og tiggede for at få mere :slight_smile:
Hun fik et helt andet liv af det - et meget bedre liv! :slight_smile: Hun blev smertefri og i hendes øjne blev hun forkælet to gange dagligt med - i hendes øjne - guf :slight_smile: Så jo - det synes jeg bestemt var meget værdigt :)[/QUOTE]
Fedt, tak for din “historie”. Ja, det er jo klart, at smertestillende tager smerten - og så længe de meget frivilligt tager medicinen. Tænker bare, om det er rigtigt for dyret, at være afhængig af medicinen i fx 15 år.

Det synes jeg bestemt ikke :slight_smile: Som Pia skriver var hendes kat ovenud tilfreds med medicinen og havde et godt liv :slight_smile: Hvorfor er det synd at skulle have medicin, hvis det gør livet værd at leve? :slight_smile:
IMO er det først synd, hvis medicinen ikke virker eller det er en kamp 2 x dagligt at få det i katten. Men så er livet jo heller ikke værd at leve :wink:

Jeg ville ikke slå mig til tåls med en gigt-diagnose uden røntgenundersøgelse på så ung en kat, især ikke når symptomerne også kan pege på HD, diskosprolaps og løse led m.m. alt efter, hvor katten har ondt, og hvordan symptomerne viser sig).

Helt enig med Hanne Mega…men det er ingen nyhed. :slight_smile:

Du skal have din kat ordentlig diagnosticeret, det virker lidt hovedløst bare at give Metacam, når du/din dyrlæge ikke er sikker på diagnosen.

Jeg har Knirke på 20 år, hun har gigt, diagnosticeret for 5 år siden via røntgen…og hun er i behandling på Aalborg Dyrehospital, med Metacam og Canosan.
Metacam har en voldsom indvirkning på mave/tarmsystemet, så det skal man ikke give uden diagnose og det er ikke medicin katten, i din kats alder kan tåle i mange år.

Find en dygtig ortopædkyndig dyrlæge…jeg kender ikke én i Kbh…men andre gør formentlig. Ellers spørg SusanneW…hun ved det helt sikkert.

[QUOTE=Sim-Sim;1152456]Du skal have din kat ordentlig diagnosticeret, det virker lidt hovedløst bare at give Metacam, når du/din dyrlæge ikke er sikker på diagnosen.
.[/QUOTE]

Ja og nej. Det er jo et sted at starte. Netop at se om smertestillende gør en forskel, og gør den det så undersøge nærmere i den retning med gigt/HD etc. og få det udredet, mens derimod hvis det ikke gør, så undersøge i en anden retning

Jeg ved ikke, hvilken dyrlæge du bruger til daglig - men skal kattens led undersøges nærmere, vil jeh anbefale Claus Sloth i Skovshoved www.skovshoved-dyreklinik.dk

Annika, du kan jo altid prøve inde på hospitalet på FRB.
James Miles er dygtig til alt det orthopædiske.

Det er ham der er ide over Harald som det er nu, og en fordel, er jo at man som studerende kan få lov at være med hele vejen når det er ens eget dyr.

Tak for alle de gode svar :slight_smile:

Anne, det var også min plan. Men er startet op på NSAIDS for at se, om det overhovedet har nogen effekt. Og det har det tilsyneladende… :slight_smile:

Hvad er der med Harald?