så snart du er studerende er du berettiget til de særlige ungdoms boliger - dem har de i næsten alle boligforeninger- men man må oftest ikke have dyr.
tilgengæld eer lejen meget fordelagtig i forhold til privat udlejning
her er fra viborg. dk - kommunens egen side
Ungdomsboliger
Du kan blive skrevet op til en ungdomsbolig ved at henvende dig til Ungbo, som varetager den centrale formidling af ungdomsboliger i Viborg Kommune. UngBo Viborg har til huse i Boligbutikken, Grønnegade 9, tlf. 86 62 41 56. Alle uddannelsessøgende kan blive skrevet op.
Boliggaranti for unge under uddannelse
Den tidligere Viborg Kommune indførte som den første kommune i landet boliggaranti for unge under uddannelse.
Boliggarantien betyder, at alle unge, der påbegynder en ungdomsuddannelse, en videregående uddannelse eller får en læreplads i Viborg Kommune, og som ikke i forvejen bor i kommunen, kan få tilbudt en bolig afpasset den enkeltes behov, til indflytning umiddelbart omkring studie- eller uddannelsesstart.
Hvem omfatter boliggarantien?
Boliggarantien omfatter alle unge, der optages på en ungdomsuddannelse, en videregående uddannelse eller har fået en læreplads i Viborg Kommune, og som ikke i forvejen bor i kommunen.
Hvilke uddannelser er omfattet?
Alle lærlinge med en læreplads i Viborg Kommune, og alle der er i gang med eller er optaget på en uddannelse, som er af mindst et års varighed på en af følgende uddannelsesinstitutioner:
Viborg Katedralskole
Viborg Gymnasium og HF
Viborg Handelsskole
EUC-MIDT
Medieskolerne
VUC Skive/Viborg
Viborg Seminariet
Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg
Textilseminariet
Bjerringbro Gymnasium
The Animation Workshop
Hvilken bolig kan jeg få?
Boliggarantien omfatter enten en almen ungdomsbolig, en lille (1-2 rums) ungdomsbolig, en almen familiebolig eller en privat udlejningsbolig. Endvidere er der mulighed for at få en delelejlighed, hvor to eller flere unge deler en større lejlighed.
Kan jeg frit vælge?
Når du optages på en anvisningsliste hos UngBoViborg, vil du få tilsendt materiale om de forskellige boligtilbud, og du har mulighed for at foretage en prioritering.
Du vil herefter få tilbudt en bolig.
Hvis du siger nej til to tilbud, vil du blive overført til den almindelige venteliste.
Kan jeg få boligstøtte?
Ja. Efter de gældende regler på området er der mulighed for at få såvel indskudslån som boligstøtte. Du kan få yderligere oplysninger herom hos UngBoViborg.
Hvor skal jeg henvende mig?
Allerede når du søger optagelse på en uddannelsesinstitution, skal du kontakte det kommunale anvisningskontor UngBoViborg for at blive skrevet op på en anvisningsliste.
Er du optaget på en uddannelsesinstitution eller har fået en læreplads, skal du straks fremsende en bekræftelse til UngBoViborg om behovet for en bolig og vedlægge kopi af optagelsesbrevet eller lærekontrakten. Du vil herefter få anvist en bolig til indflytning i umiddelbar tilknytning til studie-/uddannelsesstart, normalt senest 1-2 måneder efter.
UngBO VIBORG
Grønnegade 9
8800 Viborg
Tlf.: 86 62 41 56
Axel Brøndum Boliger: 86 61 36 66
Bach Gruppen: 87 27 09 00
Kaj B. Christensen: 86 62 38 22
Knud V. Nielsen 86 60 25 11
Viborg Bolig- og Erhvervsudlejning: 4343 9999
Brdr. Nielsen, Løvel: 86 69 91 73
Dan-Housing, 86 61 18 18 / 51 26 68 18