Ungdyr/youngsters

Jeg har lagt mærke til at de fleste opdrættere, på deres hjemmeside, deler deres katte op i flere kategorier.

  • Hunner
  • Hanner
  • Kastrater
  • Killinger
  • Ungdyr

Hvorfor er det at ungdyr ikke ryger i hunner/hanner? Hvad er specielt ved denne kategori - alderen?

Ja, det må det være… hankatte og hunkatte er fertile - ungdyr er endnu ikke fertile… det kan muligvis også være ældre killinger, der endnu ikke har fundet deres nye hjem - men det er sandsynligvis ungdyr, der skal indgå i avlsprogrammet, når de er blevet kønsmodne…

Mit bud er som Camillas, at det er for at man kan skelne mellem hvad der bliver brugt i avlen pt., og hvad man har under observation eller forventer indgår i opdrættet :slight_smile:

Hejsa…

Hos mig er Ungdyr - katte som er til evaluering som kommende “avls katte”…og derfor en information til kommende købere om, at evt. i fremtiden kommer til at arbejde med flg. stamtavler…farver og type mv. :slight_smile:

Jeg vurdere her deres udvikling på flere fronter…men jeg kan da godt forstå din undren…i bund og grund - kunne man bare vente med, at sætte katten på sin hjemmeside til, at valget er truffet.

anna

Taktak, så blev jeg det klogere. :slight_smile:

[quote=antocat;414450]Hejsa…

Hos mig er Ungdyr - katte som er til evaluering som kommende “avls katte”…og derfor en information til kommende købere om, at evt. i fremtiden kommer til at arbejde med flg. stamtavler…farver og type mv. :slight_smile:

Jeg vurdere her deres udvikling på flere fronter…men jeg kan da godt forstå din undren…i bund og grund - kunne man bare vente med, at sætte katten på sin hjemmeside til, at valget er truffet.

anna[/quote]
Det var netop det jeg tænkte… Men det der med at de er under vurdering, kan jeg så godt forstå.

Så det giver mening. :slight_smile:

Hos mig figurer der flere kategorier.
pensionister = avlsdyr som ikke mere får killinger
hunner = hunkatte som bruges aktivt i alen
hankatte = hankatte som bruges aktivt i avlen
ungdyr er enten store killinger som ikke er flyttet hjemmefra endnu eller avlsdyr som ikke er gamle nok til at jeg syntes de skal have killinger
Killinger = killinger op til ca. 6 måneder

Kastrater har jeg, men de figurerer ikke som en kategori på min hjemmeside.

[quote=Babette;414466]Hos mig figurer der flere kategorier.
pensionister = avlsdyr som ikke mere får killinger
hunner = hunkatte som bruges aktivt i alen
hankatte = hankatte som bruges aktivt i avlen
ungdyr er enten store killinger som ikke er flyttet hjemmefra endnu eller avlsdyr som ikke er gamle nok til at jeg syntes de skal have killinger
Killinger = killinger op til ca. 6 måneder

Kastrater har jeg, men de figurerer ikke som en kategori på min hjemmeside.[/quote]

Kastrerer du ikke dine pensionister?

Ikke nødvendigvis.

Jeg synes godt om at de unge frække teenagere har deres egen kategori, hvor man kan se dem i præcis den alder:-)