Update på Willow - dagen derpå

Udsprunget fra:

[ame]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=21719[/ame]

Jeg har været en del bekymret idag, og er det til dels stadig. Willow har været ret påvirket idag også, men han er så småt ved at blive nogenlunde normal igen.

Vi startede ud med at jeg følte mig som verdens værste person:

Han var hverken interesseret i mad eller drikke. Hvad så? Jeg gav ham Metacam i sprøjte og kun en enkelt dråbe flød udenfor. Så prøvede jeg med pillegiveren at give ham antirobe. Eftersom han jo ikke spiser, kunne jeg ikke drysse det ud over maden. Det med den pillegiver gik helt ad helvedes til. Først fik han bidt sammen om pillen så den gik i stykker, og derpå fik han i stedet pulveret ud over munden og sengen, i stedet for ind i munden.

Så tog jeg en ny pille, blandede pulveret op i vand og prøvede at give ham det i en engangssprøjte. Det gik bedre, men meget vand røg ved siden af. Det lader til at han har problemer eller smerter ved at synke.

Jeg var verdens værste mor, og han gemte sig under sengen. Lidt efter hev jeg ham ud og lagde ham i sengen i vinduet. Han prøvede ikke at flygte, men så meget meget sølle ud.

Jeg fik skaffet mig noget A/D efter Vivis råd, og Nps og Camillas hjælp. Jeg gav ham 3 store theskefulde på en tallerken. Han slikkede en håndfuld gange på det og gik så sin vej.

Jeg har givet ham lidt vitaminpasta. Hellere det end ingenting tænker jeg.

Jeg ringede ud på dyreklinikken og spurgte hvad jeg skulle gøre ang. den pille der var gået i vasken. Det er nemlig meningen jeg skal give ham dem 2 x i døgnet af 5 dage, og nu mangler jeg jo en enkelt pille. Men de sagde derude at når det kun var en pille så var det okay. Sker det igen at der går piller til spilde skal jeg dog have flere.

Jeg fik også at vide at det var helt fint det jeg havde gjort med engangssprøjten og vand, og at jeg havde ret i at vitaminpasta var bedre end slet ingenting i maven.

Ud over det fik jeg så også at vide at Willow først var blevet opereret kl. 15 (jeg fik til at starte med at vide han ville være færdig kl. 14) så han ville være påvirket længere tid af sin narkose end katte ellers normalt var, fordi narkosen var så sen. Jeg har lige skiftet hans A/D ud. Han fik en stor skefuld denne gang. Igen slikkede han en håndfuld gange og gik så fra maden igen.

Det bekymre mig lidt for dvs. at på (til midnat) 48 timer har han spist mindre end hvad der svare til ½ dåse A/D. og han har slet ikke drukket overhoved.

Han er dog blevet mere kælen. På trods af at det må gøre ondt prøve han at dutte næse og gnide kinder - men meget meget forsigtigt. Og han spinder når jeg nusser ham. Men der lyder ret rustent. Som om han er hæs eller sådan noget.

Han har heller ikke været på bakke idag, men han var det igår da han kom ud af kassen. der tissede han en stor tår. men okay når han ikke rigtigt har spist eller drukket idag, så er der jo heller ikke det store behov for at komme af med noget igen i den anden ende.

Lige nu har han fundet en vej op på klædeskabet og sidder og skuer ud over sit kongerige i soveværelset. Jeg har besluttet mig til at lade ham blive alene minimum til imorgen tidlig. Han skal have lov til at have ro. Så kigger jeg lige hvordan han lader til at have det imorgen.

Er “han skal være sig selv” at han skal være smertefri før han bliver ført sammen med de to små? Eller er det at han skal spise og drikke normalt og gå rigtigt på bakke? Jeg er lidt i tvivl. Det er første gang jeg prøver det her.

Hmm… jeg vil give dig lidt ret i at det er bekymrende at han ikke har fået væske - du er helt 100% sikker på at han ikke har drukket uden at du har set det?
I stedet for at “spilde” den der hundedyre A/D, så tag en smule og slem den godt op i vand… Tvangsfoder ham med blandingen vha en engangssprøjte - 2 “sprøjter” pr portion, til gengæld kan du fodre ca hver anden time…
En smule betyder 1 tsk blandet med vand til det nærmest bare er vand… du kan også blande medicinen med det her…
Ellers lad ham være… ikke alt det der pyller-noget! Selv om det er svært :slight_smile:
Hvornår han er klar til at være sammen med de andre… tja - se på hans adfærd… Jeg mener ikke han bør udsættes for en hel masse bøvlen fra deres side, så længe han er det mindste påvirket som han er nu… dog ville jeg heler ikke vente de der ca 7 dage, som det siges at tage før alle smerter er væk efter en tandoperation.
Det er egentlig kun dig, der jo kender ham bedst, som kan se om han er klar…

jeg er bare ikke så glad for det med de sprøjter der. Jeg kan se på ham at han har ondt efter jeg har givet ham dem. Han slikker sig overdrevet meget om munden og gemmer sig.

jeg pylre heller ikke. Jeg lader ham faktisk bare være. Når jeg er i stuen så kigger jeg kort ind til ham ca. 1 gang i timen.

Når jeg er i soveværelset så ser jeg film på min bærbar eller ligger og læser. Han får ikke noget ud af at jeg hænger hysterisk over ham. Så bliver han bare bange og utryg og tror det hele er noget frygteligt farligt noget.

Men på forum kan jeg komme med alle mine bekymringer Gg Så det er kun jer jeg hysser over for - for jeg ved vigtigheden af at jeg er rolig når jeg er sammen med ham.

Det er muligt, at han ikke bryder sig om at du sprøjter noget ind i munden på ham… men det er der ikke noget at gøre ved!
Han skal have væske og han skal have lidt at stå imod med! Så enkelt er det… Og det er ikke noget han bestemmer om han vil eller ej - hvis du kan følge min tankegang?
Jeg ville da også side og ynke min stakkels kat, hvis jeg var tvunget til at tvangs"vande" den - men dælme nej om den fik lov at bestemme om den vil eller ej! Her ved jeg nemlig bedst - og katten skal have væske! :slight_smile:

Idag har Willow været på bakke - men det har været meget tyndt. Jeg har prøvet at søge på nettet, men jeg synes ikk jeg kan finde noget om bivirkninger ved Metacam. Eller er det måske antiroben?

Er der en af de to ting der kan give dårlig mave? Hvordan skal jeg forholde mig til det?

Han drikker stadig ikke - men jeg er begyndt at blande a/d godt op med vand, og det er han glad for at drikke/spise, så det er fint nok :slight_smile:

Jeg giver ham lige natten i ro med mig, og så fører jeg dem sammen imorgen. Willow har været umanerligt kælen idag :slight_smile: Så jeg føler han er sig selv igen nu :slight_smile:

Gry, hvordan tjekker du om han drikker? Det har du da nærmest ikke en chance for at vide, medmindre du overvåger ham døgnet rundt.

Alt kan give dårlig mave - specielt på en stresset kat. Så længe vi taler om et par dage, synes jeg ikke det er bekymrende. Men a/d kan også give dårlig mave.

Mht pillen i vand, skal du bare vide at det pulver der, smager ad h***** til - nok derfor han er svær at give.
Pillen kan du give hel - fx dyppet i smør - ned bagerst i munden og så vand bagefter. Alternativt bland lidt ad, vand og pillen sammen i en sprøjte og giv ham.

Han dør ikke af, at spise meget lidt nogle dage - og jeg nægter simpelthen at tro på, at han ikke drikker :slight_smile:

Coco var på Metacam længe og Feline har også været det, begge uden tynd mave. Så jeg mistænker det må være antiroben. Hvis du kan få/sprøjte noget A38 i ham eller Prokolin vil det hjæpe på mavsen. God bedring med Willow - man har det bare skidt når misserne er dårlige :S

Da Leise havde dårlig/tynd mave efter sin første operation, hvor han fik Ronaxan som efterbehandling, hjalp hverken Prokolin, Zoolac, eller Diarsanyl. Ejheller knuste Paraghurt-tabletter i vådfoderet (hans opdrætters anbefaling).

Efter et par mdr på RC Intestinal gik den stille og roligt i orden, så det ville jeg ikke bekymre mig så meget om.

Det er straks mere vigtigt, at han får væske og lidt næring i sig. Især når han har stresset så voldsomt over det, det kræver jo energi = kalorier.

Gu’ er man da i spåner over sin syge skattemis. Men byd ham på alt, hvad han kan lide, og brug de små engangs-sprøjter (man kan godt rense dem selv ved at suge meget varmt vand op i dem, nede i et glas, et par gange, og så lufttørring med stemplet trukket op) til at sørge for, at han får væske, Metacam, og lidt tyndt vådfoder. RC Recovery er mindst lige så næringsrigt som a/d, og mere tyndtflydende, netop så katten får væske også.

Da der gik betændelse i Leises sår, fordi han ikke spiste vådfoderet med den bitre Antirobe-smag, ringede jeg til døgn-skadestuen på KVL, og fik en god, informativ, beroligende snak med vagthavende Dr Dyr. Hun sagde, at når en kat kan spise en mus med kranie og det hele, så er en Antirobekapsel ikke for stor at sluge. Som sagt, giv dem noget smør på spidsen, det smager godt for katten, og smører halsen. Begge dele gør, at den glider lettere ned.

God bedring til ham, og pylr du endelig :slight_smile: