Uren katte-numse.... Hjælp!

Vi har haft vores kat i næsten to uger (vi har overtaget hende, hun er 9 år og indekat) og hun få en lidt anden kost end hun var vant til. Før fik hun kun tørkost to gange om dagen og ikke noget våd- eller rå-foder som hun gør nu. Det har givet en del mere afføring, hvilket er naturligt nok. Så idag opdagede jeg at hun ikke er ren i numsen. Der sidder ligesom to små “kager” i pelsen lige ovenfor og nedenfor numsehullet og huden omkring er også lidt beskidt. Vi har prøvet at vaske det med en klud, under store protester, øv hvor var det synd for hende. Men det hjalp ikke ret meget og det sidder godt fast. Lige nu vasker og vasker hun sig i numsen, men mit indtryk er at hun ikke selv kan få det rent eller komme ordenligt til.
Vi har været væk i weekenden fra fredag til søndag, hvor en af vores venner har boet her i lejligheden. Han har ikke fjernet tis fra bakken, kun lort så jeg tror ikke hun ville gå på toilettet. Vi skiftede hele bakken da vi kom hjem igår og lige så snart den var klar gik hun på toilettet.

Har I nogen råd til mig? Skal jeg være den ondeste i verden og tage bruseren, eller skal vi tage til dyrlægen?

KH Eva M

Jeg synes altså ikke, at du “er den ondeste i verden”, selv om du vælger at
tage bruseren i brug :slight_smile:

Jeg ville få en til at hjælpe med at holde hende og så stille og roligt får
vasket måsen på hende. Jeg synes, det er mere synd, at hun er snavset,
end at hun bliver våd.

Hun kan sagtens have fået dårlig mave af pludseligt foderskift, og jeg ville
ikke tage til dyrlæge, så længe jeg mistænkte foderskiftet. Men du kan
selvfølgelig bedre selv vurderer, om hun ellers ser ud til at trives.

Jeg ville klippe afførings-klumperne af - hvis det ikke går med bruseren.
Katte er altid meget renlige. :slight_smile:
Derfor er det synd for hende - hun prøver jo hele tiden selv, at få det af.

Bed ham om en anden gang, at fjerne afføringen fra kattebakken.
Det er meget vigtigt.
Altid en ren bakke. :slight_smile:

Du er bestemt ikke ond :slight_smile: tvært i mod

forestil dig 6 katte - alle med lang pels
forestil dig blandet tynd mave med klumper hos alle 6… med alt hvad dertil hørte når de slæbte det rundt i lejligheden i deres smukke lange pels…

og forestil dig så hvor ofte de blev vasket !!! :slight_smile: NEMLIG - hele tiden… jg var ond og konsekvent… ingen bæ på tæppet når jeg kunne undgå det…

Det er ikke synd at hjælpe en kat med hygiejnen, for den er meget renlig af natur og bryder sig ikke om at være griset…

Derfor gør du både din at og dig selv en tjeneste ved at få det vasket af… og tør den med en sugende klud bagefter - så er det overstået :slight_smile:

:kram:

[quote=Battlestar;284067]Du er bestemt ikke ond :slight_smile: tvært i mod

forestil dig 6 katte - alle med lang pels
forestil dig blandet tynd mave med klumper hos alle 6… med alt hvad dertil hørte når de slæbte det rundt i lejligheden i deres smukke lange pels…

og forestil dig så hvor ofte de blev vasket !!! :slight_smile: NEMLIG - hele tiden… jg var ond og konsekvent… ingen bæ på tæppet når jeg kunne undgå det…

Det er ikke synd at hjælpe en kat med hygiejnen, for den er meget renlig af natur og bryder sig ikke om at være griset…

Derfor gør du både din at og dig selv en tjeneste ved at få det vasket af… og tør den med en sugende klud bagefter - så er det overstået :slight_smile:

:kram:[/quote]

Jeg er helt enig med Regitze. Min første somali fik på et tidspunkt meget tynd mave, og ham brød sig ellers ikke om at blive vasket men med “bukserne” fylde af l*** spandt han. Jeg vaskede dog kun bagi, da jeg mente en halvsyg kat ikke skulle blive kold - og udsætte ham for føntørre ville jeg ikke.

/Dorte

Så har missen en lidt våd, men ren numse

En holdt og en anden vaskede med bruseren. Det gik meget lettere end vi begge regnede med og hun hvæsede kun lidt. Jeg bilder mig ind at hun godt vidste at vi ville hjlæpe hende.
Jeg giver jer meget ret i at det er synd hvis hun ikke er ren. Det er den grænse mellem overgreb og omsorgssvigt der er så svær at balancere på. Det vigtigste for mig er at hun har det godt.

Nu gir vi det nogle dage og håber hun selv kan holde det rent.

Mange tak for jere ord :tak:

KH Eva M

[quote=Eva M;284130]Så har missen en lidt våd, men ren numse

Nu gir vi det nogle dage og håber hun selv kan holde det rent.

Mange tak for jere ord :tak:

KH Eva M[/quote]

hvor er det super at høre :slight_smile: og lur mig om ikke katten på en måde opfanger at du prøver at hjælpe…

selv om alle mine 6 havde permanent våd rumpe i flere uger og jeg havde permanent flossede nerver hver gang jeg hørte kattebakken… så tilgav de mig min våde behandling hver gang …

hvis det bliver ved, så få fat i en pose Iams Hairball - det plejer at løse de fleste problemer med blød mave (der ikke er sygdomsrelateret)

[quote=Mona Jensen;284058]Jeg ville klippe afførings-klumperne af - hvis det ikke går med bruseren.
Katte er altid meget renlige. :slight_smile:
Derfor er det synd for hende - hun prøver jo hele tiden selv, at få det af.

Bed ham om en anden gang, at fjerne afføringen fra kattebakken.
Det er meget vigtigt.
Altid en ren bakke. :)[/quote]

Vi ordner altid bakken flere gange om dagen, gerne lige efter hun har været der. Problemet var at ham der passede hende ikke ikke havde fjernet tis, kun lort. Vi bruger ikke alm kattegrus, men træ piller og det klumper ikke rigtigt, men smuldre istedet. Det er nemt nok at fjerne, men det havde passeren ikke gjort. Han har handlet i god tro og ikke vidst bedere, han har selv haft katte, men kender ikke produktet vi bruger.

[quote=Battlestar;284132]hvor er det super at høre :slight_smile: og lur mig om ikke katten på en måde opfanger at du prøver at hjælpe…

selv om alle mine 6 havde permanent våd rumpe i flere uger og jeg havde permanent flossede nerver hver gang jeg hørte kattebakken… så tilgav de mig min våde behandling hver gang …

hvis det bliver ved, så få fat i en pose Iams Hairball - det plejer at løse de fleste problemer med blød mave (der ikke er sygdomsrelateret)[/quote]

Jeg håber ikke det bliver ved. Hun har ikke rigtig tynd mave, bare lidt lind i det. Og hun har vist allerede tilgivet os :slight_smile:

Hvad er det for et produkt Iams Hairball?? Vi bor i Berlin, så hvis jeg ikke kan få netop det mærke kan jeg nok få et lignende produkt af et andet mærke.

[quote=Eva M;284145]Jeg håber ikke det bliver ved. Hun har ikke rigtig tynd mave, bare lidt lind i det. Og hun har vist allerede tilgivet os :slight_smile:

Hvad er det for et produkt Iams Hairball?? Vi bor i Berlin, så hvis jeg ikke kan få netop det mærke kan jeg nok få et lignende produkt af et andet mærke.[/quote]

Det kan du sagtens - du kan blot bestille det på www.zooplus.de :slight_smile:

det er IAMS for Vitality Adult Hairball Reduction Dry Cat Food | Top deals! når du bestiller det fra england :slight_smile:

det er et mærke der er ekstremt rig på fibre så den får maven til at falde til ro og forhindrer bløde maver… mine er på 50/50 af det