Urenlige killinger

Vores hunkat har fået 4 killinger, og de er nu 9 uger gamle (næsten 10). Desværre er de ikke helt renlige, og det gør os desperate.
Og de skulle jo meget gerne ha’ lært det inden de flytter hjemmefra.

De er meget kærlige og legesyge, og har været meget i menneskehænder. Udover vores hunkat har vi 2 voksne hankatte.

Killingerne tisser lige pludselig i vores dyner, i hjørnet i stuen, i en skål i stuen, i en sportstaske, ved siden af eller i kurven med deres legetøj…
Vi vasker med rodalon så snart vi opdager det.

Vi fik det råd at lave flere tissebakker, så nu har vi 4 i huset og har haft det i godt en uge (ellers har vi haft 2).
Herudover fik jeg det råd at sætte en skål med kattemad på de steder hvor uheldet sker, da de ikke tisser ved deres mad.

Det er også blevet bedre, men stadig ikke stoppet helt.

Har bemærket at det tit sker når de er i leg og spurter rundt, så lige pludselig er der en af dem som sætter sig stille et sted, især i dynen, og
så går det galt.

Skal jeg gi’ det mere tid, eller har I nogle andre gode råd ?

De har alt for megen plads - hvilket bevirker at de ikke kan nå hen til bakken når de skal, og derfor sætter sig steder, som nu lugter af dem…
I skal begrænse deres plads og så plastre det rum, hvor de er, til med små bakker… Aluminiumsbakker til fx bagværk er udmærkede og billige. Brug en uges tid på projektet, måske endda 2… Hold killingerne langt væk fra jeres dyner og åbentstående tasker - og husk endelig at advare købere om problemet med især dynerne, det er sådan noget som kan få folk til at sende killingen tilbage eller få den aflivet…

Indskrænk det område, de færdes på, så der ikke er så langt, når man “skal” og når de så har lært det hver eneste gang, kan området stille og roligt udvides. Det er irriterende så sent i deres udvikling, hvor de jo helst gerne vil være over det hele, men det er den bedste og sikreste vej til at få dem helt renlige :slight_smile:

Umiddelbart lyder det som om de har for meget plads… Prøv at give dem mindre plads og saet bakkerne på den begrænsede plads. Efterhånden som de rammer bakken hver gang kan deres plads gradvist udvides - så snart der er et uheld, begraenseses pladsen igen. Saadan lærer killinger at bruge bakken :slight_smile:

Har de ellers været renlige indtil nu?

Hvor meget plads har de?

De går alle i kassen og gør stort og småt, men indimellem bliver der tisset andetsteds.
Vi startede med kun at have dem i vores soveværelse, men nu er de i hele huset (130 m2).
Det har hele tiden været et problem at de tissede andetsteds, mest i vores dyner. Kunne ske 3 gange i rap på en dag.
Nu er der et uheld hver 2. dag, men det er jo ikke i orden, og skal på plads. Men vores hus’ indretning gør at det er svært at lukke af. I så fald kan
det blive stuerne (35m2) - er det for meget plads ?

[QUOTE=Chili;901315]De går alle i kassen og gør stort og småt, men indimellem bliver der tisset andetsteds.
Vi startede med kun at have dem i vores soveværelse, men nu er de i hele huset (130 m2).
Det har hele tiden været et problem at de tissede andetsteds, mest i vores dyner. Kunne ske 3 gange i rap på en dag.
Nu er der et uheld hver 2. dag, men det er jo ikke i orden, og skal på plads. Men vores hus’ indretning gør at det er svært at lukke af. I så fald kan
det blive stuerne (35m2) - er det for meget plads ?[/QUOTE]

35 m2 er væsentligt mindre end 130 m2, så det ville jeg vælge :slight_smile: og så endelig masser af små bakker, så det hele tiden er let at komme til en…

Tak for jeres råd, vi prøver at indskrænke til stuerne og tilføje flere tissebakker, det SKAL bare lykkes.

Har de ikke været i “kravlegård” som små killinger :?

Jeg ville helt sikkert give dem mindre plads - og har de adgang til soveværelset, så fjern dynerne om dagen - det er dem, der er dejlig bløde at tisse i.

Nej, vi har ikke haft dem i “kravlegård” som små, kun begrænset til soveværelset.

OK - en anden gang er det et godt udgangspunkt med “så lidt plads som muligt” indtil de er renlige.
Jeg er kun ude for der sker ganske få uheld indenfor de første uger på den måde.

Sådan mht flytningen, så har de fleste killinger langt bedre af at vente til de er en 14-15 uger med at flytte, da de udvikler en masse selvstændighed fra 12-15 uger efter min erfaring, og er knap så afhængige af deres søskende og evt. deres mor. Så at I beholder dem lidt længere end til de er 12 uger, mens I arbejder på det med renligheden, er bestemt ikke skadeligt for killingerne, tværtimod faktisk :slight_smile:

Tillader mig at låne tråden til et spg i samme “boldgade”

Hvis man så får to killinger hjem der er urenlige så vil man kunne bruge samme trick med at lave deres område mindre og gradvis udvide det som med de yngre killinger ?

[QUOTE=Rumle;901428]Tillader mig at låne tråden til et spg i samme “boldgade”

Hvis man så får to killinger hjem der er urenlige så vil man kunne bruge samme trick med at lave deres område mindre og gradvis udvide det som med de yngre killinger ?[/QUOTE]

Jeps :slight_smile:
Men husk det der med de mange små bakker rundt omkring :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;901429]Jeps :slight_smile:
Men husk det der med de mange små bakker rundt omkring :)[/QUOTE]

Det vil jeg da lige huske på til når vores killinger engang er store nok til at komme herhjem :ok:

Som hovedregel er killinger altid renlige, når de flytter hjemmefra som 12 uger…
Der kan så være forskellige omstændigheder, som betyder at man i hvert fald lige det første stykke tid bør have ekstrabakker stående rundt omkring…
Fx har vi pt en lille alubakke stående i vores køkken + en inde i stuen… foruden de store bakker i det lille værelse som bruges af vores voksne katte… Men vores killing har været en smule nervøs for at bruge voksenbakken den første tid og blev så åbenbart tiltrukket af gammel lugt ude i køkkenet (den ene af vores katte protesttisser derude, når hun meget sjældent føler for det), så der kom en lille tår på gulvet den første dag… Det er nu forhindret med de ekstra bakker :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;901435]Som hovedregel er killinger altid renlige, når de flytter hjemmefra som 12 uger…
Der kan så være forskellige omstændigheder, som betyder at man i hvert fald lige det første stykke tid bør have ekstrabakker stående rundt omkring…
Fx har vi pt en lille alubakke stående i vores køkken + en inde i stuen… foruden de store bakker i det lille værelse som bruges af vores voksne katte… Men vores killing har været en smule nervøs for at bruge voksenbakken den første tid og blev så åbenbart tiltrukket af gammel lugt ude i køkkenet (den ene af vores katte protesttisser derude, når hun meget sjældent føler for det), så der kom en lille tår på gulvet den første dag… Det er nu forhindret med de ekstra bakker :)[/QUOTE]

Jeg tænkte at små killinger jo vel kan få “flyttestress” og derved evt blive urenlige i starten, regner ihvertfald med som sikkerhed at smide et par ekstra bakker op, vi har nemlig også svært ved at lukke ret meget af (og har en kat der ikke kan udstå en lukket dør i forvejen)