Urenlighed er faktisk en af de hyppigste årsager til aflivning af katte, bl.a. fordi det er en af de sværeste ting at komme til livs.
Candy er snart tre år gammel (født i august) og lige fra starten havde hun udfordringer med kattebakken. På et tidspunkt, da hun var 5-6 uger gammel, satte jeg et stort bur op på min seng med ialt tre kattebakker. Hun opdagede, at der var en lillebitte plads forenden af rækken, hvor der ikke var nogen bakke - så dér valgte hun at tisse.
De relativt sjældne gange, hun faktisk brugte en normal kattebakke til at tisse, kunne jeg bagefter se (og også grine lidt af) en opvisning af “så tager vi højre pote frem og så ryster vi den lidt” - efterfulgt af “så tager vi venstre pote frem og så ryster vi den lidt” Hun skrabede simpelthen ud i luften hellere end at røre gruset mere end højest nødvendigt.
Det har de seneste år betydet tissen i sengen, på tæppet i sofaen, nogle gange (ikke så tit) på tøj, på hynderne til min loungesofa og i forskellige kattesenge. Det var især svært i den periode, hun blev udstillet, for én ting er, hvad man lever med derhjemme, men en gennemtisset hotelseng kan godt blive dyr. Det blev i de fleste tilfælde klaret med et overtræk af afdækningsplastik, for det “værste” tidspunkt viste sig at være hendes morgentissetår.
Livet blev ikke nemmere af, at hendes mormor af en eller anden årsag så sig ond på hende og gjorde hende ekstra utryg ved kattebakker
For et års tid siden fik jeg den idé, at det jo kunne være underlaget, der var problemet og købte en pose sand. Helt almindelig sandkassesand. Af uransagelige årsager fik den lov at blive stående i bryggerset uåbnet.
I mellemtiden havde jeg forsøgt med avispapir og/eller tisseunderlag i en åben kattebakke. Den blev brugt jævnligt, men betød dog, at hun endte med at sidde i sit eget tis, før hun var færdig og det passede hende bestemt ikke.
Efter at der har været nogle ret voldsomme episoder mellem hende og mormor, der nok i høj grad har været en konsekvens af den meget store vandcyste, mormor havde på livmoderen, blev tingene ikke ligefrem bedre, men jeg opdagede, at hun brugte tomme plantekasser på terrassen til at tisse i, så jeg tilføjede noget plantejord til hendes tis-tis-bakke og det var populært.
Til gengæld lugtede det ret stramt, så da jeg opdagede posen med sandkassesand fik det en chance til - og siden da har der ikke været ét eneste uheld!! Sandet klumper ikke, så man fjerner noget mere hver gang end man gør ved grus, men jeg har lige idag købt 20 liter for 24,75 i Harald Nyborg, så udgiften er til at overse
Og Candy er glad - og mormor skælder ikke særligt meget ud - og i løbet af den næste uge får vi forhåbentlig killinger
Jeg håber, nogen kan bruge mine erfaringer til noget. Jeg er mere end én gang blevet opfordret til at aflive hende, alternativt lade hende blive staldkat, og ingen af de to løsninger behøver være nødvendige. Candys poter er bare for sarte til almindeligt kattegrus og det må jeg leve med.