Som overskriften lyder, så har min Bobby fået urinsten . Han har selvfølgelig været ved dyrlægen, og vi har fået undersøgt hans urin . Han har nu været i behandling med specific - struvite dissolution i en måned, og har derfor været ved dyrlægen med en ny urinprøve . Dyrlægen fortæller så , at Bobby stadig har urinsten og han skal fortsætte behandlingen + antibiotika …
Er der nogen af jeres missere som har haft urinsten? Og hvor længe er der gået før de har været raske? Synes det er underligt han ikke er frisk endnu, nu hvor dyrlægen til at starte med, sagde der ville gå omkring 20 dage .
Jeg har ikke selv haft kat med urinvejs grus, men har set flere af slagsen i min tid som veterinærsygeplejerske.
Der findes flere slags, de mest almindelige opløses med Hills S/D (jeg vil tro det svarer til den specific du har fået…?..), det er dem der opstår ved for basisk urin.
Men der findes også en anden slags - beklager, kan simpelthen ikke huske navnene, men kan finde ud af det, hvis der ikke er andre der melder sig, som optræder i sur (pH-mæssigt) urin.
Hvis der ikke er lavet en test for at finde ud af hvilken type han har kan det være han fodres forkert.
Får han både våd og tør-mad?
Får/drikker han rigeligt?
Nu er det jo svært at sammenligne vores katte, men… Min kat var ved dyrlægen i maj og gik konstateret det samme. Han har iindtil nu ikke haft tilbagefald… 7,9,13 Jeg fodre med Royal canin unrinary…
Tak for hurtigt svar Danpia
Jeg mener at dyrlægen sagde at det var struvitter (kan det passe?), og at der derfor ikke var behov for større operation, men at det sagtens kunne fodres væk . Om det så er fordi han har haft mange sten eller hvad, det ved jeg ikke …
han var blevet meget urenlig inden vi startede behandlingen, og der kan jeg hvert fald se en positiv fremgang (han tisser dog stadig lidt uden for bakken) .
Vores ene kastrat fik det konstanteret. Hun fik tilbagefald et par gange, men nu er hun helt fri. Hun fik Hill’s s/d i starten, og da posen var tom, gik vi over på Hill’s c/d.
Det er struvit (de almindelige) og oxalat (mere sjældne), men prøv at læse mere HER.
Jeg har lige kopieret lidt af det:
Struvit-sten: Magnesium-ammonium-phosfat krystaller (MAP-krystaller) er den hyppigst forekommende blæresten hos katte under 8 år. MAP-krystallerne dannes også ved en overmætning af magnesium i urinen og udfælder specielt i basisk urin (høj pH). Tilførsel af store mængder protein i foderet øger urinens pH.
Ved diætbehandling kan struvit-sten behandles med Prescription diet® S/D, Specific® FSD eller FCD.
Oxalat-sten: Calcium oxalat krystaller forekommer oftere hos ældre katte over 8 år. De kan også opstå efter, at katten i for lang tid har fået diæt til forebyggelse af struvit-sten. Ved tilbagevendende problemer med oxalat-sten, skal katten undersøges for andre sygdomme, der kan føre til en høj calciumudskillelse.
Behandling af Oxalat-sten er bl.a foder, der tvinger urinens pH i neutral-letbasisk retning.
EDIT: Glemte helt at svare Ja det kan sagtens passe det er struvitter. Hvis der var mange/meget kan der godt gå noget tid, men hvis det er en ‘opløsnings-diæt’ bør man ikke fodre med det for længe.
Jeg kender ikke det foder du benytter, ‘kun’ Hills S/D, som er beregnet på at opløse stenene og som plejer at være meget effektivt. I ‘gamle dage’ sagde man max (helst ikke mere end) 1 måned på S/D, derefter over på C/D, som forebygger. Men hvis katten har grus som endnu ikke er forsvundet kan man blive nødt til at fortsætte på det opløsende.
Får han både våd- og tørmad og drikker han ‘rigeligt’?
Tak for svar .
Indtil videre skal vi fortsætte med foderet en måned mere, og så til dyrlægen med en urin prøve. Håber det så ser bedre ud til den tid
skal lige siges at han drikker rigeligt vand, så længe han får det i et højt glas på hans “bord”(et bræt) , som står under et lille bord i stuen (han er meget speciel og nok lidt sær)
[QUOTE=frk. kat;736400]Tak for svar .
Indtil videre skal vi fortsætte med foderet en måned mere, og så til dyrlægen med en urin prøve. Håber det så ser bedre ud til den tid
skal lige siges at han drikker rigeligt vand, så længe han får det i et højt glas på hans “bord”(et bræt) , som står under et lille bord i stuen (han er meget speciel og nok lidt sær)[/QUOTE]
Jeg vil helt klart anbefale dig at give ham vådmad en gang om dagen, for du kan ikke være sikker på, at han drikker nok til at kompensere for den manglende væske i tørfoderet
Enig, og mos evt. gerne ekstra vand i vådkosten. Jeg havde en kat med sten og han elskede sit “brakvand” = ca. 1 spsk. vådkost og ca. 1 dl vand moset godt sammen.
Jeg har også kørt en periode med masser af vådkost (1 brev Royal Canin urinary pr dag) som jeg moste og blandede vand i. I den periode fik Sebatian så også prednisolon for hans blærebetændelse så det kunne meget passende blandes i maden.
Men umiddelbart er Sebastian fri af sin blærebetændelse og urinsten nu (fik det konstateret i maj men vi oplevede relativt hurtigt en bedring men har så haft lidt pauser i udtrapningen af Prednisolon undervejs fordi han så har haft et par uheld ved siden af bakken). Men jo - hold ud og benyt dig af noget foder som er rettet mod problematikken og bland noget ekstra vand i vådkosten
Nu er jeg så begyndt at fodre med Hills c/d vådmad, blandet op med vand . Fortsætter dog stadig med Specific FSD …
Jeg købte vådkosten hos en anden dyrlæge, end den jeg plejer at bruge, og hun synes det var underligt min dyrlæge har valgt at bruge Specific - FSD, da foderet fra Hills skulle virke meget bedre, og hurtigere …
Hvad er jeres erfaringer???
[QUOTE=frk. kat;739332]Nu er jeg så begyndt at fodre med Hills c/d vådmad, blandet op med vand . Fortsætter dog stadig med Specific FSD …
Jeg købte vådkosten hos en anden dyrlæge, end den jeg plejer at bruge, og hun synes det var underligt min dyrlæge har valgt at bruge Specific - FSD, da foderet fra Hills skulle virke meget bedre, og hurtigere …
Hvad er jeres erfaringer???[/QUOTE]
Jeg har ‘kun’ erfaring med Hills (S/D &) C/D, de har været gode.
Specific har jeg ingen erfaring med. Håber andre kan komme på banen der
Hvor lang tid er der gået, fra urintesten er blevet taget, og til den er analyseret? Struvitter kan godt opstå i ventetiden, urinen krystaliserer - hvor katten ellers er rask
Jeg ved desværre ikke hvor lang tid, der er for lang tid, men hvis det foregår, som det gjorde her, når jeg før i tiden tog prøver, så kunne sådan en godt have lumret i bakken i op til 8 timer (uvillig kat lukket i badeværelse med bakke om natten) derefter en time eller to, imens jeg pakkede mig sammen til at tage afsted, og til sidst ventetiden hos dyrlægen - det ER set, at den har stået der indtil over middag, fordi de har haft travlt - så er det i hvert fald for lang tid til at bedømmelsen af struvitter kan bruges til ret meget! (Der er sikkert andre, der lige kan bidrage med, hvor lang tid, man kan regne med sådan en prøve??)
Har du fået en pH-værdi oplyst? Den er også ret brugbar. Åh, det er for lang tid siden (NOT!), at Billy har døjet med urinveje - mener den skal ligge omkring 6-6,5? Hvis højere, kan der dannes struvitter.
Jo, jeg kender godt til struvit-sten - jeg bøvlede i næsten et helt år med en hankat for et par år siden. Vi måtte ud i forskellige slags antibiotika, og når dyrlægen begynder at hive sin medicin-bibel frem (meget, meget tyk bog), ja, så ved jeg at det er ved at blive tricki. Samtidig prøvede vi også både Hills og RC foder til urinsten, jeg mener, at vi endte på RC foderet og det fik han i næsten et år. Gradvist blev han vænnet til at få “normalt” foder igen.
Jeg fandt ud af, at ved at få hankatten til at spise ca. 1½-2 spiseskefulde creme fraiche dagligt, så havde det faktisk indflydelse på surhedsgraden i hans urin, man skal dog også passe på, at urinen ikke bliver for basisk og/eller for sur. I starten holdt jeg en finger hen med creme fraiche på, men ret hurtigt, slubrede han det selv i sig fra en tallerken.
Hankatten Fister fik også mere vådfoder iblandet ekstra vand, så systemet blev rigtig “skyllet” igennem.
Fra start til slut tror jeg vi er ude i noget der ligner 1½ år før vi fik helt styr på det - men (bank-under-bordet) i dag er der ikke noget mere.
Øv !
det virker som en meget lang kamp, at få Bobby rask!
Han har stadig urinsten, og er urenlig med et par dages mellemrum … vi er nu gået over til Hills s/d, men synes ikke rigtig der sker så meget … han har været i behandling i snart 2 måneder, og på dyrehospitalet i Næstved siger de, at han kun skal have foderet i 3-3,5 måned! (Det er den 3. dyrlæges mening).
Han er heldigvis nem at få urinprøve fra, da han tisser med det samme, hvis der står en tom og ren kattebakke derfor er jeg også ret sikker på, at urinprøven er frisk, da Sorø Dyreklinik undersøger urinen med det samme, mens man venter.
Jeg var selv ude for det med min kat Hulk i Oktober.
Min historie endte dog ikke særlig godt.
Så mit råd til dig vil være at du skal følge din mavefornemmelse hvad angår om du skal tage til dyrlægen og hvordan du føler din kat har det. jeg gjorde den fejl at jeg valgte at lytte til dyrlægen, istedet for min mavefornemmelse, og det kom der bestemt intet godt ud af.
De sagde til mig inde på københavns dyrhospital at Hulk havde struvit sten, og de lagde et kateter på ham, som de syede fast, efter 1 dag med det tog de det ud og holdt øje med ham. historien derfra er meeeegt lang i mit tilfælde. Ved ikke om der er en forskel på de sten din kat har og dem min kat havde, siden der blev lagt kateter på Hulk og ikke på din kat.
Så følg din mavefornemmelse og snak gerne med flere dyrlæger. Jeg endte med at snakke med tre forskellige og besøgte dem alle tre i sidste ende.
Regner dog ikke med at det ender på samme måde som mit tilfælde, men det er dig der kender din kat bedst og det er dig der ved hvordan den plejer at være. Så hvis du føler der ikke bliver gjort nok for den, har du sikkert også ret.
Håber ikke det varer for længe før i endelig slipper af med det.