Urinvejs infektion / vådfoder

Godaften. :slight_smile:

Så blev det Mannes tur til en omgangs urinvejs infektion.

Kort tid efter jeg kom hjem fra arbejde gik manne over i sin kurv og satte sig til at tisse. Det skal lige siges at det har han aldrig gjort før, så jeg vidste der var noget galt. Jeg ringede til dyrlægen og fik tid et par timer senere.

Mens jeg sad og ventede på at skulle afsted med ham holdt jeg godt øje med ham for se hvor meget han gik på bakken. Efter han havde tisset i kurven, gik han ud i bakken og så ud i badekaret og tissede, han gik hele tiden frem og tilbage for at sætte sig til at tisse de 3 steder og der kom ikke mere end et par dråber ud.

Han fik nogle sprøjter og noget smertestillende, og så skulle jeg hente noget af det der speciel grus så jeg kan få afleveret en urin prøve for at se efter krystaller. Dyrlægen mente at jeg dyre handlerne havde det, men det havde de ikke, jeg har prøvet at ringe til vagt dyrlægen også men de havde det heller ikke, så det må jeg snakke med dyrlægen om i morgen.

Men det jeg egentlig ville spørge om er hvad jeg nu gør med foder? Han vil bare IKKE røre vådfoder, jeg har prøvet næsten alt. Så hvad gør jeg både med tørkost og vådfoder? Han får arion nu, hvor jeg blander andet tørkost i, hills rc osv. men der er altid mest arion. Skal jeg fortsætte med arion eller skal jeg købe hills c/d tørkost? jeg kom til at tænke på om jeg skulle prøve at fjerne alt tørkost og så kun stille vådfoder for mon ikke han spiser det når han er sulten nok ? Jeg ved bare ikke hvor god en ide det er da de jo ikke må gå for længe uden at få mad?

Håber i har nogle råd ? :slight_smile:

Mit absolut bedste råd er at forsøge dig frem med vådt - for der noget, han kan lide, det er jeg sikker på :slight_smile:

Med Galliano havde jeg held med makrelguf på tube (altså menneskemad). Det vigtigste er i første omgang væsken, så kan han få den korrekte næring fra lidt tørfoder.

Der er mange metoder til at lære dem at spise vådt (servere det direkte på et bord/gulvet, servere det let opvarmet fra mikroen, tilsat vand i større eller mindre grad, serveret på din hånd og så er der konsistensen - skal det være bidder i sovs, bidder i geleé, paté eller f.eks. Feline Porta, der ligner menneskemad).

Alle katte er forskellige :slight_smile: (bortset fra på et punkt - de er allesammen møgstædige vanedyr :tihi:)

Jeg har prøvet pate, bidder i sovs, koldt, lunt, alt lige fra whiskas til applaws. :frowning: jeg har ikke rigtig flere ider til hvad jeg kan gøre for at få ham til at spise det.
Forstår ikke han vælger tørkost frem for vådfoder, fx. applaws ser da noget mere lækkert ud end de tørre piller :wink:

Sorry, men du har garanteret ikke prøvet “alt”. Det kan godt være, du har prøvet meget - men ikke alt :slight_smile: Under alle omstændigheder vil du aldrig få ham omvendt, hvis du serverer tørfoder samtidig - for det er han vant til :slight_smile:

Zooplus har rigtig mange forskellige mærker og mange varianter i det samme mærke Wet Cat Food & Canned Cat Food | Buy the Best Wet Food at Low Prices

Jeg vil, som de andre, anbefale, at du gør alt hvad du kan for at lære ham at spise vådfoder :slight_smile: Men hvis han har krystaller i urinen, ville jeg, indtil de er væk, fodre med urinvejsfoder fra dyrlægen. Normalt er jeg tilhænger af højproteinstørfoder (udover masser af det våde), men lige i sådan et tilfælde ville jeg gå på kompromis og i stedet fodre med en fodertype, som man ved, kan opløse krystaller.
Hold os gerne opdaterede :slight_smile:

Hold grundigt øje med, om han får tisset nok. Et krystal/en sten kan nemlig mere eller mindre blokere hans urinrør og sker det, kan det resultere i en sprængt blære.

Jeg ved, at nogle tilsætter kattenes drikkevand lidt æblecidereddike for at undgå stendannelse.
Andre giver deres katte en ascorbinsyretablet (rent C-vitamin) en gang om ugen. Det holder urinen tilpas “sur”.
(gammelt dyrlægeråd, som nogle dyrlæger stadig anbefaler).

God bedring med missedrengen.

PS: Din dyrlæge kunne godt have taget en steril urinprøve, mens katten var der.
Den tages med en kanyle gennem bugvæggen direkte i blæren og det gør IKKE ondt (har selv prøvet det).

Enig, vådfoder er vejen frem :slight_smile:

I øvrigt, så kan en tom, grundig rengjort bakke, altså også ofte gøre det. Man behøver ikke (altid) det der specielle grus for at tage en urinprøve :slight_smile:

Og ja, hold godt øje med ham! Det undrer mig egentlig at du fik ham med hjem igen, men dyrlægen må have vurderet at hans blære ikke var så spændt…
En hankat har nemlig tilstrækkeligt smalt urinrør til at krystaller/sten kan sætte sig på tværs og blokere for urinladningen, hvilket vil være dødeligt for katten, hvis ikke det blokerende element bliver fjernet og/eller der bliver lagt kateter :slight_smile:
Har selv nær mistet en kat til det, og det kommer som lyn fra en klar himmel hver gang…

Uha. Jeg håber du får ham på ret køl igen.

Min dyrlæge har det der specialgrus, jeg har set det ligge derhenne i undersøgelsesværelset (jeg er så hamrende nysgerrig at jeg altid står og kigger på alt i skabe og på hylder L)

Men ellers sidder jeg og tænker på om ikke krøyerkugler kan bruges? De suger jo ikke…, gør de? (flamingo kan vel ikke suge vand?)

Og så undrer det osse mig at du bare fik ham med hjem igen… Det virker ikke HELT betryggende… Også at dyrlægen ikke engang vidste at nej, man kan ikke få specialgrus hos en dyrehandler O.o

Det vil uden tvivl være bedst at få ham over på vådfoder, men hvis han absolut nægter at spise det, er det næppe noget, der sker fra den ene dag til den anden. Så må du træne ham til det og bruge alle de metoder, som allerede er blevet nævnt. I mellemtiden skal han selvfølgelig stadig have noget at spise, og så vil det sikkert være en god idé, at det tørfoder, du giver ham, er specialfoder mod krystaller.

Som sagt - rådet om vådfoder er godt, men du skal jo også gøre noget i overgangsperioden.

Man kan vel også bare tage en unrin prøve ved at ligge et karteter? Det har jeg fået gjort med i alt tre katte nu. :slight_smile:

Håber at han snart er rask, og at du får noget vådfoder/vådt i ham.

Kender alt til stædige katte :venter:

Har du prøvet at servere tørfoderet med vand på? Det kan også få dem til at drikke.

Jeg har tidligere spurgt ind til kvaliteten af Arion HER, da min det sted min bedre halvdel arbejder overvejede at begynde at forhandle det. De er startet på at forhandle det.

Ejerens katte-pige begyndte så at få det, men fik urinvejs infektion kort efter.
Hun spiser både våd og tørmad.

Behandling af urinvejs infektionen og skift til Hills C/D har afhjulpet problemet.

Jeg ved at der er mange der spiser Arion uden problemer, men der er åbenbart også nogle det ikke går hos.

Der er flere typer urinvejs-grus/sten, mest almindelige ‘klares’ med Hills S/D og forebygges med Hills C/D.
Der findes andre mærker, der ligeledes virker forebyggende, jeg kender bare mest til Hills produkter.

Vådmad er selvfølgelig rigtig godt og det vil være en god idé at får ham til at begynde at (også) spise vådmad.
Men som her-og-nu løsning vil jeg umiddelbart anbefale Hills C/D eller S/D, hvis der er grus og det vel at mærke er den type C/D / S/D hjælper mod.

Rigtig god bedring

Pøj - pøj med missedrengen - Håber du får held af at få noget vådfoder i ham, lad ham blive godt sulten ( dvs. du fjerner hans tørfoder ) når du ser han virkelig er sulten, så prøv at fingerfofre ham med noget vådfoder - Prøv den blå LUX fra Aldi, det er noget pate/mousse agtig noget, som de fleste katte kan li’ - Alternativ vil være at tvinge noget vand i ham, med en engangssprøjte, for at få skyllet blæren/urinrøret godt igennem.

Man kan også gøre en hel del for at få dem til at drikke vand selv. Sætte vand skåle flere steder i huset, både på gulvet men også måske lidt højere oppe, bord, kommode eller ling. Og så er der mange katte der er meget glade for fontæner.

Og så er det sådan, at har katten bare en lille smule udeadgang (selv en altan er rigeligt i denne forbindelse), så smager vand placeret uden for meget bedre end vand, man drikker inden for - også selvom vandet uden for er tappet af hanen!

Det kan jeg bekræfte :-). Den skål med vand jeg har stående på altanen bliver noget flittigere besøgt end de andre. Mine har næsten altid adgang til altanen, men vi kan have dage hvor jeg lukker døren derud, og når døren er lukket, så stiller de sig op og forlanger at komme ud for at drikke vand - Og det er sandelig ikke fordi der ikke er vand andre steder, jeg har skåle med vand stående både i stuen/køkkenet og soveværelset.

[QUOTE=Baileyhusmis;893853]Man kan vel også bare tage en unrin prøve ved at ligge et karteter? Det har jeg fået gjort med i alt tre katte nu. :slight_smile:

Håber at han snart er rask, og at du får noget vådfoder/vådt i ham.

Kender alt til stædige katte :venter:

Har du prøvet at servere tørfoderet med vand på? Det kan også få dem til at drikke.[/QUOTE]
Det ville jeg ikke foretrække. Dels kræver det narkose og dels giver det yderligere irritation i urinrøret, der i forvejen ikke har det så godt.
En prøve, taget gennem bugvæggen, kræver ikke narkose og gør ikke ondt.

Det er nemlig bare rigtigt, her er der så også tit regnvand i fulgebadet og DET er bare det allerbedste :tihi:

[QUOTE=Mega;893869]Det ville jeg ikke foretrække. Dels kræver det narkose og dels giver det yderligere irritation i urinrøret, der i forvejen ikke har det så godt.
En prøve, taget gennem bugvæggen, kræver ikke narkose og gør ikke ondt.[/QUOTE]

Det kan godt være at du har ret. Men det er bare det er er sket når jeg har haft katte inde med urinvejs problemer :slight_smile:

Kan det ikke være fordi der skulle lægges kateter alligevel? Diego har i hvert fald været stoppet så meget alle gangene at han er blevet indlagt med kateter, og så har de jo selvfølgelig fået en urinprøve den vej igennem :slight_smile: