Urinvejsinfektion

Jeg har som sagt før en kat, der er på Hill’s c/d, da hun har tendens til blæresten og krystaller i urinen.

Hun får jævnligt tilbagevendende blærebetændelse, og så ville jeg høre af, hvad man kan gøre for at forebygge det?

Jeg har hørt lidt af hvert, men hvad har i erfaring med?

Og jeg vil godt starte med at sige, at jeg ikke har mulighed for at barfe mine katte.

Vand, vand og atter vand.

Massere af vand i tørfoderet, massere af vand i vådfoderet og massere af vand i skåle rundt omkring i huset.

Der er masser af vand i vådfoderet, og vi har skåle stående rundt omkring. Men jeg vil da prøve at se, om fruen gider spise tørfoder med vand i :tihi:

[QUOTE=Helene;571399]Vand, vand og atter vand.

Massere af vand i tørfoderet, massere af vand i vådfoderet og massere af vand i skåle rundt omkring i huset.[/QUOTE]

Enig og især masser af vådfoder.

En ascorbinsyretablet (rent c-vitamin på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen skulle holde urinen så tilpas sur, at der ikke dannes sten.
(Det er et gammelt dyrlægeråd, der bruges den dag i dag. For øvrigt er det også godt for hjertet og kredsløbet).

Hvad med tranebær:? Er det ikke også et gammelt husråd mod urinvejsproblemer:?

[QUOTE=Mega;571412]En ascorbinsyretablet (rent c-vitamin på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen skulle holde urinen så tilpas sur, at der ikke dannes sten.
(Det er et gammelt dyrlægeråd, der bruges den dag i dag. For øvrigt er det også godt for hjertet og kredsløbet).[/QUOTE]

Sten har hun så ikke problemer med længere, men hun får jævnligt blærebetændelse, og det er da rigtig synd for hende.

Hvordan får man katten til at tage tranebær?

Du må endelig ikke bruge tranebær til katten!

Vi har haft en tråd om det før, du kan læse hvis du har lyst.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?27870-TRANEB�R-kan-det-hj�lpe&highlight=traneb�r

Det fås i kapsler:)

[QUOTE=Helene;571426]Du må endelig ikke bruge tranebær til katten!

Vi har haft en tråd om det før, du kan læse hvis du har lyst.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?27870-TRANEB�R-kan-det-hj�lpe&highlight=traneb�r[/QUOTE]

I den tråd fremgår det, som jeg forstår det, at c-vitamin er mere virksomt til kat:ok:

[QUOTE=Susanne L. Moshage;571395]

Og jeg vil godt starte med at sige, at jeg ikke har mulighed for at barfe mine katte.[/QUOTE]

En kat med urinvejsproblemer kan ikke få nok vand …Blæren og nyrene skal simpelthen til stadighed skylles godt igennem.

Du skriver du ingen mulighed har for at barfe ? …Nu ved jeg ikke om vi forstår ordet ‘BARF’ på samme måde. Når man ‘barfer’ så får katten KUN råt kød !
Jeg fodrer det jeg kalder variabelt…Råt/vådt og lidt tørt. Det mener jeg alle kan, hvis de vil. Hvis du feks står og laver hakkebøffer eller steger koteletter til familien, så er det da ikke stor besvær at give katten noget af det kød man tilbereder ? Og det må da være muligt at ‘særbehandle’ den pågældende mis, ved at fodre den på bordet, eller lidt væk fra de andre.

Katte er fra naturen født til at få dækket det meste af deres væskebehov via deres byttedyr, så derfor kommer katte som mere eller mindre udlukkende bliver fodret med tørfoder i væskeunderskud, desværre ofte med blære/nyreproblemer til følge. Jeg mener derfor at man bør tilstræbe at fodre katte med mad med masser af væske i.

Jamen det vil jeg prøve så, når hun er helt over sin blærebetændelse igen igen :frowning:

Der er ingen grund til at vente med at give ekstra vand og/eller c-vitamintilskud.

[QUOTE=dkkorat;571429]Det fås i kapsler:)

I den tråd fremgår det, som jeg forstår det, at c-vitamin er mere virksomt til kat:ok:[/QUOTE]Ja, det var også den konklusion jeg dragede, samt at tranebær kunne være skadeligt HVIS problemer med nyrene - og at der generelt mangler dokumentation for tranebærs effekt på katte.

Men C-vitamin har jeg læst flere steder skulle være godt mod blærebetændelse. Så det var nok den vej jeg selv ville forsøge sammen med massere af vand.

Ok, så må jeg ud og handle lidt. Tak for hjælpen :slight_smile:

[QUOTE=Susanne L. Moshage;571440]Ok, så må jeg ud og handle lidt. Tak for hjælpen :)[/QUOTE]Og lad os endelig høre hvordan det går:)

Det vil jeg gøre. Hun skulle jo gerne leve mange år endnu :slight_smile:

[QUOTE=Susanne L. Moshage;571443]Det vil jeg gøre. Hun skulle jo gerne leve mange år endnu :)[/QUOTE]Ja og helst uden blærebetændelse!!:smiley:

Ja, helst uden at fejle noget som helst :slight_smile: