Urinvejslidelser

Hej alle sammen.

Jeg er ny herinde, så håber jeg opretter dette indlæg det rigtige sted. :slight_smile: Ellers må i lige rette på mig…

Jeg har desværre en Hellig Birma som har nogle problemer med urinvejene… For omkring 3 måneder siden opdagede vi at der var blod i hans urin og tog straks til dyrlæge. Her fik vi at vide at der kunne være tale om struvitsten eller en blærebetændelse… Urinprøven viste tydeligt blod og en lille smule bakterier, så diagnosen blev blærebetændelse. Vi blev sendt hjem med antibiotika og royal canin Urinary high delution. Dette skullle genoprette hans ph-værdi i blæren og sørge for at den blev skyllet godt igennem.
Efter 1 måned kom vi til kontroltjek og der var stadig blod i urinen, men ingen bakterier at se. Vi fik lavet en ultralydsscanning, som kun viste lidt “krims-kram” som dyrlægen kaldte det. Han var overbevist om at der ikke var tale om en blæresten, da der ikke var nogen skygger. Blærevæggen var dog lidt irriteret.

Dyrlægen kom derfor frem til at der var tale om en stressbetinget blærebetændelse. Denne tilstand skyldtes at han formentlig har været stresset, da han desværre mistede sin legekammerat 4 måneder forinden.
Vi fortsatte med urinary og en ekstra omgang antibiotika… Og ENDELIG så vi bedring… Der var ingen blod i urinen i 2 måneders tid…
MEN SÅ … fik vi en lille killing for 1,5 uge siden, som skulle være her til at underholde ham og nyde livet sammen med ham…

Han var ekstrem stresset over hendes tilstedeværelse, hvilket nok er meget normalt… Men han havde 4-5 dage med tydelig stress og nu er blodet tilbage :frowning: Jeg har taget kontakt til dyrlægen igen og vi starter op på samme forløb som tidligere…

Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre om der var nogle erfarne eller faglig kompetente personer herinde, som evt havde nogle gode råd, erfaringer, meninger… Ja alt kan bruges…

Her er lidt sidebemærkninger:
Wlady har aldrig haft problemer med vandladning… Han har nemt ved at komme på toilettet og piver eller hyler ikke ved vandladning. Så han har umiddelbart ikke smerter… Han er ca. 1,5 år gammel.
Igennem dette forløb har han tabt sig 700 gram. Det skal dog bemærkes at der i denne periode skete foderskifte fra killingefoder til voksenfoder. Derudover kunne han ikke lide urinary foderet, så vi havde nogle dage hvor vi kæmpede med at få mad i ham. Derudover har han jo skiftet vinterpelsen ud med en sommerpels og så ligger det i linjerne at de i hans alder taber sig lidt…

På trods af blod i urinen er Wlady glad og frisk og leger på livet løs. Han er 100 % sig selv og har accepteret den nye killing.
Det er ikke vores indtryk at han er stresset over hendes tilstedeværelse længere, da de leger sammen hele dagen og han ligger og vasker hende og plukker hendes knurhår…

Håber der er nogen der kan hjælpe mig… Alt kan som sagt bruges… :slight_smile:

Med venlig hilsen
Christina

Vådfoder, vådfoder, vådfoder og så lige en ekstra portion vådfoder - denne gang tilsat vand :slight_smile:

Jeg er meget sikker på, at han simpelthen ikke får nok væske og så nytter det ikke noget at behandle problemet med det tørreste foder, man kan opdrive :slight_smile:

100% Enig :slight_smile: Vådt er vejen frem :slight_smile:

Enig i, at der skal vådt til.
Men … det bekymrer mig meget, at han har tabt sig 700 gr. Jeg kender ikke specielt meget til birmalinjer, der skulle tabe sig meget, men generelt skal voksne katte holde deres vægt nogenlunde stabilt.

En kat vil ikke pive eller noget, hvis den har smerter ved vandladning - derfor man ofte opdager kattesygdomme alt for sent.

Men start med en masse vådfoder og hold øje med både foderindtag og hans vægt :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar…

Indtil Videre har jeg kun fået anbefalet af give en masse vådfoder… Hvilket er stik modsat af dyrlægens anbefalinger… Hun sagde KUN urinary tørfoder og INTET vådfoder, da urinary genopretter kattens ph-værdi og øger kattens væske indtag.
Men må lige have en snak med dyrlægen omkring dette, for umiddelbart er hun den eneste der er af den overbevisning at han har bedst af RC urinary… :S

Angående vægten… Hans vægttab skete i en periode hvor der skete en masse. Han mistede sin legekammerat og blev derfor mindre aktiv. Han gik fra at være killing til at være voksen. Han gik fra killingefoder til voksenfoder. Vinterpelsen blev udskiftet med en sommerpels…
Og så har min opdrætter fortalt at det ligger i hans linjer at han taver sig omkring 1-års alderen. Det har alle hans slægtninge også gjort. Der er de gået fra at være lettere buttet, til at være slanke. Derudover kunne han ikke lide sit nye foder, så
Vi havde nogle dage hvor vi kæmpede med at få Mad i ham. alt dette er sket på en og samme tid…
Dyrlægen siger at hans vægt er perfekt nu. Han står fantastisk som han er nu. Men holder selvfølgelig meget øje med vægten, da han jo ikke må tabe sig mere.

Spørg dyrlægen om hun kan anbefale noget hun ikke selv forhandler :wink:

Jeg har haft en hankat der dannede struvitter i blæren. De var meget tydelige på ultralydsscanningen, der var mange…

Jeg fik anbefalet Urinary vådfoder, lidt Urinary tørkost, hvis katten kunne lide det.
Han synes ikke om RC Urinary, men Eukanuba Urinary vådfoder var lækkert…og han spiste og spiste…
Han fik samtidig ordineret antibiotika, og medicin, der skulle få hans urinrør til “at slappe af”, så struvitterne i mere eller mindre opløst form kunne passere. Han fik også Metacam i 8 dage, dosis = antal kilo han vejede.

Det forsvandt og han har, 7-3-13, ikke haft det siden, han spiser lidt mere vådfoder end han plejede, men elsker også sin tørkost.

Af vådfoder brugte jeg Porta21, den med kylling er mums, synes han, Almo Nature alle varianter(næsten) og Applaws.
Af tørkost Almo Nature Holistic og Eukanuba med lam. Men hovedbestanddelen i hans foder var og er…VÅDFODER.

Lige mine ord. Jeg har selv stolet blindt på hvad min dyrlæge kunne fortælle og abefale vedr. foder. Der er rigtig mange tråde herinde vedr. emnet våd kontra tørt. Der er ligeledes rigtig mange kloge mennesker med mange års erfaring i fodring af katte. Jeg ville spørge mig selv om min dyrlæge er ernæringsekspert:? - mine er ikke, men de er dygtige dyrlæger. De flleste, hvis ikkke alle dyrlæger sælger jo foder, så hvorfor skulle de ikke synes det er det bedste:?

Jeg kan anbefale dig at læse bogen “Your cat - Simple new secrets to a longer, stronger life” af Elizabeth M. Hodgkins (hun er dyrlæge). Hun har nogle rigtig gode og vigtige pointer vedrørende fodder. Jg kan løfte sløret for at hun anbefaler vådfodder:D

Håber snart missen er i topform igen.

Helt enig. Ikke alene er der mange dyrlæger, der kun anbefaler de produkter, de selv sælger, der er også mange, der simpelthen ikke tænker ud af boksen og indser, at et større væskeindtag helt naturligt vil skylle urinvejene (og man har ingen garanti for, at katten har forstået, at lige netop med det tørfoder står der i “reglerne”, at den skal drikke noget mere). Tørfoder er og bliver tørt.

Jeg har haft (har stadig) en kat med nogenlunde samme problem som Sim-Sims. Han havde altid ment, at tørfoder var det eneste, der kunne bruges som mad og det fik han så lov at få, selvom jeg i flere år havde serveret vådt for mine katte ved siden af det tørre (på grund af en kat, der havde tendens til hård mave).

Efter 7 gange steril blærebetændelse på lige så mange måneder, hvor den sidste dyrlægeregning inkluderede røntgen af hans blære (hvor blærevæggen var ca. 3 gange så tyk som normalt af irritationen), blodprøve for at se, om hans nyrer var ved at stå af (katten var knap 2 år gammel) og besked om, at hans urinrør havde været så hævet af irritation, at de næsten ikke kunne lægge kateter på ham - selvom han var bedøvet - så tog jeg fat og nu spiser han vådfoder hver dag og har ikke haft nogen problemer siden. Han er stadig så sær, at han spiser én variant af én slags vådfoder - intet andet - men den er utroligt let at tilsætte lidt vand, så det har jeg indordnet mig under :slight_smile:

Hvis du spørger din dyrlæge, vil hun sikkert sige, vi er tossede (ellers ville hun ikke have ordineret tørfoder som behandling) og så må du jo selv vurdere, om du vil lytte til dyrlægen eller til os andre. Det er din kat :slight_smile:

Åh jo - og så springer jeg for øvrigt med på anbefalingen af “Your Cat”. Det er meget fascinerende læsning.

[QUOTE=Christina.D;890119]
Indtil Videre har jeg kun fået anbefalet af give en masse vådfoder… Hvilket er stik modsat af dyrlægens anbefalinger… Hun sagde KUN urinary tørfoder og INTET vådfoder, da urinary genopretter kattens ph-værdi og øger kattens væske indtag. [/QUOTE]

Du kan i øvrigt også spørge dyrlægen, hvordan hun behandler en kat med urinvejs/nyreproblemer. Hun vil (forhåbentlig ;)) svare dig, at katten bliver lagt på væske og skyllet igennem.

Logisk tænkning: Gør det hjemme i stedet for - det er langt billigere for dig selv at skylle katten igennem og også mere behageligt for katten :slight_smile:

Mange tak for alle de gode svar… Sætter stor pris på at i gider bruge tid på at hjælpe mig.
Jeg er egentlig ikke i tvivl om hvad vi gør her fra… Jeg springer over på masser af vådfoder med ekstra vand i… Og så må han få tørfoder som “supplement”/slik…
Men hvor meget vådfoder giver i så jeres kat på en dag? Og man er vel nødt til at servere mad flere gange om dagen, da vådfoder jo hurtigt bliver harsk…
På et andet forum har vi i forbindelse med et andet emne snakket kvalitet i vådfoder og der var bred enighed om at LUX vådfoder fra Aldi var noget af det bedste… Det skulle vidst også have vundet samtlige tests… Hvad mener i er bedst?

Ja, Lux fra Aldi er det bedste du kan købe i Danmark.
Jeg køber det - og så supplerer jeg med Bozita, Carny og lign fra zooplus.com
Hvis du er til de dyre (og god kvalitet) er der Feline Porta, Applaws og lign.

Men god idé med vådfoder og så tørt som supplement - det er også sådan jeg fodrer.

Jeg giver vådt 2-3 gange om dagen.

Du kan købe vådfoder her www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk afhængig af kursen på £. Der kan være stor forskel på de 2 steder.

Kig også efter rabatkoder til bl.a. ovennævnte steder, i tråden herinde “gode tilbud til katte”.

Lux fra Aldi er godt foder, men mine vil bare ikke have det :?, og jeg giver dem troligt Porta21 med kylling og hælder mere vand på. De spiser af fx Porta 21 og de andre ting, mere end 300 gram dagligt… hver.

Der serveres vådfoder 2-3 gange dagligt…om morgene og når jeg kommer hjem og når vi går i seng, som regel.
Så sover de heeeeeele natten, i stedet for at lave ballade når fuglene ude i haven vågner tidligt …
De er slanke og de tisser 10 x dagligt…hver. :rock:
Jeg lægger tørfoder til dem, når jeg går om morgenen, så har de det i løbet af dagen. De er glade for det, og så længe jeg ved at det er i underkanten, så er det ok. :slight_smile:

Der er ingen undersøgelser, der har vist at LUX er det bedste. Den undersøgelse fra TÆNK, der henvises til, viste at ALDIs tørfoder “var lige så godt” som alt det dyre, men LUX fik faktisk kritik. Men den undersøgelse er også så uvidenskabelig, at det skriger til guderne om inkompetente journalister, der hellere vil have en god historie (“det billige foder er lige så godt som det dyre”) end rent faktisk lave et brugbart materiale, der hjælper dyreejerne med i alle perspektiver at vælge det bedste foder til deres dyr.
LUX anbefales herinde, fordi det er uden korn og sukker eller andet vegetabilsk. Og hvis man gerne vil gve sine katte mere væske og mindre vegetabilsk, så er det oplagt at skifte noget af tørfoderet ud med f.eks. LUX.