Hej alle sammen.
Jeg er ny herinde, så håber jeg opretter dette indlæg det rigtige sted. Ellers må i lige rette på mig…
Jeg har desværre en Hellig Birma som har nogle problemer med urinvejene… For omkring 3 måneder siden opdagede vi at der var blod i hans urin og tog straks til dyrlæge. Her fik vi at vide at der kunne være tale om struvitsten eller en blærebetændelse… Urinprøven viste tydeligt blod og en lille smule bakterier, så diagnosen blev blærebetændelse. Vi blev sendt hjem med antibiotika og royal canin Urinary high delution. Dette skullle genoprette hans ph-værdi i blæren og sørge for at den blev skyllet godt igennem.
Efter 1 måned kom vi til kontroltjek og der var stadig blod i urinen, men ingen bakterier at se. Vi fik lavet en ultralydsscanning, som kun viste lidt “krims-kram” som dyrlægen kaldte det. Han var overbevist om at der ikke var tale om en blæresten, da der ikke var nogen skygger. Blærevæggen var dog lidt irriteret.
Dyrlægen kom derfor frem til at der var tale om en stressbetinget blærebetændelse. Denne tilstand skyldtes at han formentlig har været stresset, da han desværre mistede sin legekammerat 4 måneder forinden.
Vi fortsatte med urinary og en ekstra omgang antibiotika… Og ENDELIG så vi bedring… Der var ingen blod i urinen i 2 måneders tid…
MEN SÅ … fik vi en lille killing for 1,5 uge siden, som skulle være her til at underholde ham og nyde livet sammen med ham…
Han var ekstrem stresset over hendes tilstedeværelse, hvilket nok er meget normalt… Men han havde 4-5 dage med tydelig stress og nu er blodet tilbage Jeg har taget kontakt til dyrlægen igen og vi starter op på samme forløb som tidligere…
Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre om der var nogle erfarne eller faglig kompetente personer herinde, som evt havde nogle gode råd, erfaringer, meninger… Ja alt kan bruges…
Her er lidt sidebemærkninger:
Wlady har aldrig haft problemer med vandladning… Han har nemt ved at komme på toilettet og piver eller hyler ikke ved vandladning. Så han har umiddelbart ikke smerter… Han er ca. 1,5 år gammel.
Igennem dette forløb har han tabt sig 700 gram. Det skal dog bemærkes at der i denne periode skete foderskifte fra killingefoder til voksenfoder. Derudover kunne han ikke lide urinary foderet, så vi havde nogle dage hvor vi kæmpede med at få mad i ham. Derudover har han jo skiftet vinterpelsen ud med en sommerpels og så ligger det i linjerne at de i hans alder taber sig lidt…
På trods af blod i urinen er Wlady glad og frisk og leger på livet løs. Han er 100 % sig selv og har accepteret den nye killing.
Det er ikke vores indtryk at han er stresset over hendes tilstedeværelse længere, da de leger sammen hele dagen og han ligger og vasker hende og plukker hendes knurhår…
Håber der er nogen der kan hjælpe mig… Alt kan som sagt bruges…
Med venlig hilsen
Christina