Ustyrlig kat!

Hej Alle.
Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med at svare på.
Jeg købte denne dejlige kat Tiesto. Han er almindelig huskat er fra d. 22 sep 2009. Han er en fantatisk kat, men jeg har dette problem at han er meget aktiv, han godt nok indekat, men han så vild så folk ikke kan forstå det når jeg fortæller om det?

Bare et par eksempler her. Han hopper op af dørkammende og glider ned, han vælter planter, faldet i toiletet, siddet fast i ovnen 2 gange, hopper ind i køleskabet når han kan komme til dette, hænger i mine gardiner, kradser i sofanen, hopper op i mine jakke på væggen osv?

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved dette, jeg går meget op i at mine to katte bliver aktiveret meget, da de er indekatte, de har op til flere krædsetræer i lejligheden og lejetøj mm.
Synes jeg har prøvet alt ? Jeg har sprøjtet vand på ham med en vandforstøver, har sprøjtet alt med “hold dig væk”, tabt bøger på gulvet for at han forbiner tingen med den lyd, har også læst at man skal lægge dem på siden, fordi det er det modern gør når hun skælder dem ud? Men intet af alt dette virker?

Så står lidt på bar bund? Og det skal lige siges at jeg har en til kat, så han har også en af lege med, plus han blev kastrere da han var 7 mdr. ?

Håber i kan hjælpe mig og måske komme ned andre ideer, er åbent for alt !

Hilsen Cecilia:?

Jeg har ingen erfaring med det, men jeg vil alligevel foreslå dig at prøve klikkertræning. Jeg er begyndt at klikkertræne mine, og det gør dem virkelig mentalt trætte :slight_smile:

Har faktisk også prøvet klikkertræning, og han kan faktisk sit osv på komando, men det er ligesom man ikke kan køre ham træt? Men tak for det! kan være man skal prøve igen!

Ja, klikkertræning er en god idé. Det kunne godt lyde som om han har brug for at blive udfordret mentalt. Kig eventuelt på denne blog, for at få inspiration: http://www.kattene.blogspot.com

Derudover vil jeg anbefale aktivitetslegetøj. Legetøj, hvor han skal finde ud af, at få maden ud fx.

Jeg vil især anbefale disse to:

Mine katte har kun tørfoder i de to, og ikke stående i en skål, og de elsker det :slight_smile:

Ja, klikkertræning er en god idé. Det kunne godt lyde som om han har brug for at blive udfordret mentalt. Kig eventuelt på denne blog, for at få inspiration: http://www.kattene.blogspot.com

Derudover vil jeg anbefale aktivitetslegetøj. Legetøj, hvor han skal finde ud af, at få maden ud fx.

Jeg vil især anbefale disse to:

Mine katte har kun tørfoder i de to, og ikke stående i en skål, og de elsker det :slight_smile:

Du skal ikke sprøjte vand og andre heksetricks. Du skal bare behandler ham som et almindeligt væsen, og lære ham at vøre opmærksom på dig.

Hvis du lærer ham klikkertræning, så pas på at huske at lære ham at han skal holde øje med dit ansigt, ikke dine hænder, godbidderne eller hvad end belønning, du bruger.

Hvis han ikke lærer at det kan betale sig at springe rundt og lave irriterende ting, så kommer roligheden gerne med alderen. Men hvis du giver ham opmærksomhed hver gang han laver noget han ikke må, så vil du hurtigt have fået dig en meget irriterende kat for evigt, og selvforskyldt. :høhø:

Giv ham opmærksomhed når han laver noget du synes godt om, f.eks. ligger stille og roligt, eller vil kæle. Og ignorer ham, når han laver noget du ikke vil have han gør.

Måske kunne du også have brug for at kattesikre dit hjem alt i alt? Ovnen skal ikke står åben, heller ikke køleskabet, eller WC’et,

Tunge potteplantepotter med sten ovenpå jorden, jakker udenfor rækkevidde, tror jeg er vilkår som mange katteejere lever (fint) med. :slight_smile:

Og har du en klosaks?

Er dine kradsetræer gulv-til-loft? Kan han ligge højt oppe under loftet og kigge rundt, hvis han vil?

Jamen springer i køleskabet ligeså snart man åbner det? Og jakkerne hopper han op hele tiden, bor i lejlighed så har desværre ikke mulighed for at gemme alle mine ting væk? /: Men må prøve at klikker træne med ham igen igen.
Tak for rådet !

[quote=Cecilia;526808]Jamen springer i køleskabet ligeså snart man åbner det? Og jakkerne hopper han op hele tiden, bor i lejlighed så har desværre ikke mulighed for at gemme alle mine ting væk? /: Men må prøve at klikker træne med ham igen igen.
Tak for rådet ![/quote]

Vi er mange, der bor i lejlighed. Hæng jakker højt op. Luk døren til købeskabet, når du ikke bruger det, eller luk ham ud af køkkenet når du har det åbent.

Man skal lige finde melodien, så bliver det hurtigt en selvfølge, en vane. :slight_smile:

De har et krædse træ der er fra gulv til loft, de har to senge der er sat i væggen, oppe under loftet. Synes bare det er rigtig svært at lade som ingenting når han vælter planter, ødelægger ting mm ? /;

Det ville hjælpe så meget hvis du gav ham en legekammerat, altså en misser mere.

Vores første havde vi som alenekat og han var “ustyrlig” sagde vi, men nej, han kedede sig bare og da vi fik en mere var han en anden kat :slight_smile:
Hilsen Lisbeth

Men har desværre ikke mulighed for at lukke af til stuen eller køkkent, og det med køleskabet man kan ikke engang nå at tage mælken ud, så sidder han derinde?

Jeg har købt en lege kammerat til ham :slight_smile: de er næsten samme alder borset fra ca. to mdr . Det har også hjulpet lidt men desværre ikke så meget ?

Det virker lidt hyperaktivt. Er du sikker på at du har en god kontakt til ham? For jeg kan altså godt, ved at kigge mine katte i øjnene og sige et afventende ‘nejj’, få dem til at holde sig tilbage.

Hvad er det, han vil derinde?

Er han kastreret?

ja det blev han da han var ca 7 mdr.

Jeg synes han lyder hyperaktiv - katte kan faktisk godt have en form for ADHD/DAMP præcis som mennesker - har haft en hund der havde det. Det hedder så bare ikke ADHD og DAMP, men det hedder noget med hyperaktivitet ‘et eller andet’ på fagsprog. Og det kan ikke kureres, men kan i hvert fald med hunde, medicineres, så dyret kommer ned på alle 4 poter…

Jeg ville i første omgang rådføre mig med en dyrlæge og høre hvad denne har af bud. Sådan som jeg læser det, så gør du alt det rigtige, og har alt det rigtige…

• og lige en ting mere, hvor gammel var katten da du fik den, og hvor fik du den fra??

Jeg fik en gang en indekat, men det viste sig meget meget hurtigt at han i virkeligheden var en udekat, han kravlede nærmest på væggene!

[quote=Helene;526967]Jeg synes han lyder hyperaktiv - katte kan faktisk godt have en form for ADHD/DAMP præcis som mennesker - har haft en hund der havde det. Det hedder så bare ikke ADHD og DAMP, men det hedder noget med hyperaktivitet ‘et eller andet’ på fagsprog. Og det kan ikke kureres, men kan i hvert fald med hunde, medicineres, så dyret kommer ned på alle 4 poter…

Jeg ville i første omgang rådføre mig med en dyrlæge og høre hvad denne har af bud. Sådan som jeg læser det, så gør du alt det rigtige, og har alt det rigtige…[/quote]

Det er jeg så ikke enig i. Jeg synes det lyder somom kattens baladeadfærd belønnes.

Plus at ejeren har taget nogle rigtig dårlige hokus-pokus-ideer til sig, som at vende katten om på ryggen og anden aggression, som ikke ligefrem vil opbygge tillid menneske og kat imellem.

Ingen grund til at tage til dyrlægen, når man har en frisk og aktiv kat. Men der kan heller vil ikke ske noget ved det transporttræning er altid godt.

JMen jeg synes hellere noget (megen) rolig kontakt mellem menneske og kat var på sin plads. Det tror jeg er kuren. -kramer

Hvor aktiv er den anden kat du har? Altså i forhold til ham den ustyrlige?

[quote=Sheer;526974]Det er jeg så ikke enig i. Jeg synes det lyder somom kattens baladeadfærd belønnes.

Plus at ejeren har taget nogle rigtig dårlige hokus-pokus-ideer til sig, som at vende katten om på ryggen og anden aggression, som ikke ligefrem vil opbygge tillid menneske og kat imellem.

Ingen grund til at tage til dyrlægen, når man har en frisk og aktiv kat. Men der kan heller vil ikke ske noget ved det transporttræning er altid godt.

JMen jeg synes hellere noget (megen) rolig kontakt mellem menneske og kat var på sin plads. Det tror jeg er kuren. -kramer[/quote]Ja, nu har jeg så ikke lige læst det som aggressioner hun har mod katten, eller læst det som hun vender katten om på ryggen, men dog, at hun har forsøgt at lægge katten om på siden (ved faktisk ikke om der er forkskel da jeg ikke kender metoden)…

Hvad tænker du, når du skriver ‘belønner den dårlige adfærd’?

Den kunne måske være interessant at få uddybet lidt nærmere, for så falder 10’øren måske (også for andre der måske læser med, der også har problemkatte) - eller problemer med at omgåes katte.:gruble:

Men enig med Vivi, det kunne være spændende at høre om hvordan den anden kat er - måske er den helt anderledes, og så tegner der sig måske et andet billede af situationen…vi må jo have det hele med!:slight_smile: